הרשעה לראש עירייה לשעבר: תרומות לנזקקים הגיעו לכיסו הפרטי

יהודה בן חמו, ראש עיריית כפר סבא לשעבר, הורשע בעבירות של גניבה וקבלת דבר במרמה, כאשר נהג לאסוף תרומות לנזקקים מרשתות השיווק והשתמש בתווים לצורך תשלום לעובדת משק הבית שלו וחלוקה למקורבים

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 12/10/21 13:21 ו בחשון התשפב

הרשעה לראש עירייה לשעבר: תרומות לנזקקים הגיעו לכיסו הפרטי
יהודה בן חמו בבית המשפט , צילום: by Flash90

בית המשפט המחוזי בלוד הרשיע את ראש עיריית כפר סבא לשעבר, יהודה בן חמו, בעבירות של גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, מרמה, ערמה ותחבולה. בן חמו זוכה מעבירות של הטרדת עד והפרת הוראה חוקית באישום הרביעי.

על פי כתב האישום, עולה כי הנאשם פתח בלשכת ראש העירייה מנגנון של איסוף תרומות בתווי קניה מאנשי עסקים שפועלים בכפר סבא. בין התורמים נמנו רשת יינות ביתן, חברת ינוב, חברת נווה מרום, רשת ויקטורי ואחרים. כל פעולת מנגנון תווי הקניה, נעשתה בהנחיית הנאשם, בידיעתו ובשליטתו המלאה. תפעול המנגנון הופקד בידי עוזרי ראש העירייה ובסיוע עובדי לשכה נוספים.

מאות אלפי שקלים - לכיס הפרטי

בנוסף, הנאשם הנחה את עוזריו למי לפנות לקבלת תרומות. התורמים הסכימו לתרום ביד נדיבה עבור נזקקי העיר כפר סבא. בסך הכל התקבלו מהתורמים תווי קניה לנזקקים לקראת חגי ראש השנה ופסח במהלך השנים בסך כולל של כ-600,000 שקלים. בפני התורמים הוצג מצג שווא של סיוע לנזקקים ללא הבהרה כי מדובר במנגנון המבוסס על חלוקה למקורבים ומכרים ולא על בסיס קריטריונים ברורים ושוויוניים. כך גם לא הוצג לתורמים כי הנאשם עצמו ייהנה מהתרומות באופן אישי, וכן עובדי לשכתו. בהמשך לכך קבע הנאשם את הגורמים שאליהם יועברו תווי הקניה שנתרמו, ובהתאם לכך, חלק הגיעו אכן למשפחות נזקקות, חלק לאנשי לשכתו שלו, אשר סייעו לנאשם בתפעול המנגנון וזכו ליהנות מפירותיו, וחלק נטל הנאשם לעצמו. בנוגע לתווים שהגיעו בפועל לנזקקים, נקבע כי לא מדובר בעבירה פלילית, וזאת על אף שאופן ניהול הפרויקט כולו היה שלא בהתאם לכללי המנהל התקין.

עוד עולה כי חלק אחר משווי התווים בהיקף של רבע מיליון שקלים נותר לשימושו של הנאשם עבור עצמו ועבור מקורביו, וחולק על-ידו כראות עיניו, לרבות לעובדי הלשכה שקיבלו באופן קבוע תווים מהנאשם לראש השנה ולפסח, זאת מתוך התווים אשר נתרמו על-ידי התורמים עבור הנזקקים. העברת התווים למי שאינם נזקקים, מהווה מרמה כלפי התורמים, אשר סברו שתרומות מועברות לנזקקים בלבד. 

חלק מהתווים בסך של 10,300 שקלים אשר נתרמו בשנת 2016, נתפסו בחיפוש בארון הבגדים בביתו של הנאשם, בכיס מכנסיו של הנאשם בתיק הספורט שלו שנמצא ברכבו, ובחלקם עשה הנאשם שימוש ברכישות שביצע. כמו כן, הנאשם החזיק חלק מהתווים שנתקבלו מתרומות במגירות השולחן בלשכתו לצרכיו האישיים.

כמו כן, הנאשם מסר לעובדת העירייה תווים בסך של 500 שקלים, כדי שהיא תקנה באמצעותם מתנות לבני משפחתו, והיא עשתה כן. הנאשם אף שילם חלק משכרה של עובדת משק בית שעבדה בביתו במשך כשלוש שנים באמצעות תווים שהתקבלו כתרומה לנזקקים, והיא אף ערכה עבורו קניות של מוצרי מזון לביתו, באמצעות תווים שמסר לה, כל זאת בסכום מצטבר של אלפי שקלים. גרסתו של הנאשם בנוגע לתווי הקניה, נדחתה.

בן חמו כיהן כראש עיריית כפר סבא משנת 2003 ועד 2018 והתפטר כאשר החשדות נגדו התממשו לידי כתב אישום בגין מרמה והפרת אמונים. 

מפרקליטות מחוז מרכז נמסר בעקבות הכרעת הדין: "בית המשפט קיבע היום את חשיבות המאבק בשחיתות השלטונית, כאשר הרשיע את יהודה בן חמו, בעבירות שביצע תוך כדי שליחותו הציבורית כראש עיר. העבירות בהן הורשע  הן עבירות המצויות בליבת השחיתות השלטונית. יש בקביעה של בית המשפט כדי להצביע על פגם ערכי בהתנהלותו של הנאשם, שניצל את תפקידו הרם כראש עיר כדי להפר את האמון הבסיסי שבין שליח ציבור לבין הציבור אותו עליו לשרת. אנחנו בפרקליטות נמשיך להיאבק בנגע השחיתות הציבורית, כפי שנעשה גם במקרה זה".