פרסום ראשון בסיירות רוצים יותר דתיים: צה"ל יקל על תלמידי ישיבות הסדר במיונים ליחידות המיוחדות

תלמידי ישיבות הסדר שרוצים להגיע ליחידות המובחרות, יכולים להפסיק לחשוש מוויתור מוקדם על המסלול המקוצר. לפי ההנחיות החדשות של צה"ל, התלמידים בפרק השל"ת יצטרכו לחתום ויתור - רק אחרי הגיבושים לסיירות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 08/10/21 09:00 ב בחשון התשפב

בסיירות רוצים יותר דתיים: צה"ל יקל על תלמידי ישיבות הסדר במיונים ליחידות המיוחדות
חיילים דתיים. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90, יוסי זמיר

במשך שנים נאלצו תלמידי ישיבות הסדר להימנע ממיון ליחידות מיוחדות כמו סיירת מטכ"ל, שייטת 13 ודובדבן, רק בגלל התקנה לפיה כל חיילי מסלול ההסדר במהלך פרק השל"ת שמעוניינים לגשת למיון לאחת מהיחידות ההתנדבותיות, מחוייבים לוותר על המסלול, ולמעשה לעזוב אותו בלי לדעת האם יתקבלו לאחת היחידות. כעת מתפרסם כאן לראשונה מסמך עם הנחיות חדשות והפוכות לחלוטין.  

במסמך שכותרתו "עדכון מדיניות גיבושים ליחידות ממיינות לחיילי מסלול ההסדר", ואשר הופץ למפקדי אגף כוח אדם ומדור בני"ש (שאחראי על גיוסם של חיילי ישיבות ההסדר, י"א) והגיע כעת לידינו, מפורטות ההנחיות המפורטות שלפיהן חיילי מסלול ההסדר יוכלו לגשת לאותם גיבושים, מבלי לחתום ויתור על המסלול. כמו כן מפורטים המקרים בהם הם כן ייאלצו לחתום ויתור ולשרת שירות צבאי מלא. 

"במסגרת הגדרת המעמד של חיילי מסלול ההסדר במהלך פרק השל"ת, נקבעו במדיניות ענף תכנון כוח אדם סדיר, המיונים אליהם רשאים ולא רשאים לגשת חיילי המסלול, וכן המיונים שהשתתפות בהם מחייבת בעזיבת מסלול", כך מציין סעיף 3 במסמך, ומדגיש כי החל מיולי האחרון, על סמך החלטה של רח"ט תכנון ומנהל כוח אדם, תת אלוף אמיר ודמני, חיילי מסלול ההסדר במהלך פרק השל"ת הראשון, יהיו זכאים לגשת לגיבושים ליחידות התנדבותיות - סיירת מטכ"ל, שייטת 13, 669, שלדג, צוללות, חובלים וקורס טייס וחטיבת הקומנדו - מבלי לחתום ויתור על השירות במסלול ההסדר. 

תא"ל אמיר ודמני. העביר את ההחלטה,

תא"ל אמיר ודמני. העביר את ההחלטה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בהמשך מציין המסמך כי גם במידה ולא יעברו את המיון, הם לא יצטרכו לעזוב את מסלול ההסדר למעט שני מקרים: המקרה הראשון הוא רק אם החייל עשה את הגיבוש לסיירת מטכ"ל-שלדג או שייטת 13, אך סיים אותו מבלי לעבור, יעלה ל"דראפט" בו תיבחן התאמתו ליחידת 669 או לחטיבת הקומנדו. במידה והוא ייבחר לאחת מיחידות אלו, הוא יחתום על ויתור ויתגייס אליהן. 

המקרה השני שיחייב חתימת ויתור על מסלול ההסדר הוא במקרה שחייל הגיע לשבוע ראיונות טרם תחילת השירות הפעיל. יש להדגיש כי במקרה זה אין יכולת חזרה למסלול ההסדר בין אם התקבל לאחד מהיחידות ובין אם לא. 

באגף כוח אדם מציינים במסמך כי, "החל מהוצאת המדיניות, חייל במסלול הסדר שלא יתייצב למיון לאחת מיחידות ההתנדבות, יחשב כוויתור על היעד ולא תהיה לו זכאות לקבלת מיון נוסף. למעט מיון קורס טייס אליו מחוייבים להגיע על פי המדינות והוויתור מתבצע באופן פיזי ביום הקליטה למיון". 

עדכון הגיבושים לחיילי ההסדר

עדכון ההנחיות לחיילי ההסדר, צילום: ללא