סערת הנישואים מתן כהנא: "המלחמה הבלתי מתפשרת על הסטטוס קוו נכשלה"

השר לשירותי דת מגיב לטענות נגד דברים שאמר בתחילת השבוע על נישואים דרך הרבנות הראשית ואומר כי הסטטוס קוו אינו קדוש: "אם רק ניתן לתורה הזדמנות אמתית יבחר כל יהודי מרצונו החופשי להתחתן כדת משה וישראל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/10/21 12:32 א בחשון התשפב

מתן כהנא: "המלחמה הבלתי מתפשרת על הסטטוס קוו נכשלה"
ליברמן מחתן בחתונה אזרחית. ארכיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השר לשירותי דת מתן כהנא, הגיב היום (ה') לסערת הנישואים האזרחיים ואומר כי הוא מאמין שאם תינתן לתורה הזדמנות אמיתית, כל יהודי יבחר מרצונו החופשי להתחתן דרך הרבנות הראשית. "לאורך שבעים ושלוש שנים רוסק הסטטוס קוו ונחבט עד זוב דם".

בראיון באולפן YNET, התייחס כהנא בתחילת השבוע לנושא הנישואים ברבנות הראשית: "אני לא חושב שאם נכפה על מישהו להתחתן ברבנות, זה יגרום לו להתחתן ברבנות, ולכן אני משוכנע שבמדינת ישראל אנשים צריכים להיות מסוגלים לממש את הזוגיות שלהם, גם אם הם לא רוצים לעשות את זה דרך הרבנות. איך? אני חושב שנמצא דרכים לעשות את זה".

(הראיון של כהנא באולפן YNET)

בפוסט שפרסם הבוקר בחשבון הפייסבוק שלו כתב כהנא: "כל בוקר, מיום עומדי על דעתי, בעודי עטור בטלית ותפילין אני מודה מחדש לקדוש ברוך הוא על כך ש'נתן לנו תורת אמת' – תורתנו תורת אמת והאמת סופה להתגלות. אני מאמין באמונה שלמה שאם רק ניתן לתורה הזדמנות אמתית יבחר כל יהודי מרצונו החופשי להתחתן כדת משה וישראל", פתח כהנא.

כהנא כתב כי לתת לתורה הזדמנות אמיתית אין פירוש הדבר לכפות אותה על מישהו אחר. "כולנו יודעים על בשרנו עד כמה כפיה מעוררת רתיעה. אף זוג לא בחר להתחתן כדת משה וישראל כי כפו אותו".

כהנא ציין לדוגמה את מצוות ברית מילה ואת יום כיפור. "אם היה חוק האוסר על נסיעה ביום כיפור – האם גם אז היו רחובות עירנו ריקים מכלי רכב ביום הכיפורים? ואם היה חוק המחייב כל אזרח יהודי למול את בנו – האם גם אז אחוז הילדים הנכנסים בבריתו של אברהם אבינו היה כל כך גדול? כנראה שלא", קבע כהנא. "כשלא כופים אנשים מתקרבים מרצונם לתורה ולמסורת".

"הסטטוס קוו אינו קדוש"

השר לשירותי דת המשיך וכתב בחריפות. "המלחמה הבלתי מתפשרת על הסטטוס קוו נכשלה. לאורך שבעים ושלוש שנים רוסק הסטטוס קוו ונחבט עד זוב דם. במאבקים אין סופיים על הסטטוס קוו גם הפסדנו שוב ושוב וגם יצרנו טינה ואיבה כלפי היהדות אצל חלקים חשובים בחברה היהודית". עוד הוא כתב למבקרים: "הסטטוס קוו אינו קדוש. זהותה היהודית של המדינה היא שקדושה. אחדותנו כעם היא שקדושה.

"את המתח בין דת למדינה צריך לפתור בהסכמות חברתיות רחבות. בוויתורים הדדיים שכל צד עושה עבור הצד השני כדי שנוכל לחיות כאן יחד בלי שאף צד ירגיש שחייו בלתי נסבלים או לחילופין שהעולם האמוני שלו נדרס. ויתורים הדדיים ידרשו מאלה שחזון המדינה הדמוקרטית עומד בראש סדר יומם ומאלו, ואני בתוכם, שחזון המדינה היהודית עומד בראש סדר יומם".

 לסיום כתב כהנא כי כשר לשרותי הדת הוא חש חובה לחזק את זהותה היהודית של המדינה תוך הפחתת המתחים ההיסטוריים הנובעים מהיחסים שבין דת למדינה. "לשם אני חותר  בעזרת ה'", כתב.