גדעון סער: הגבלת כהונת ראש ממשלה לשמונה שנים לא תחול על נתניהו

שר המשפטים פרסם את תזכיר החוק בעניין הגבלת הכהונה של ראש ממשלה לשמונה שנים, ממנו עולה כי הספירה תחל לכשיעבור החוק | "שלטון ממושך מדי מביא עימו ריכוז כוח וסכנת השחתה ולכן נכון לכלול בחוק היסוד את עקרון הגבלת הכהונה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/10/21 18:09 כט בתשרי התשפב

גדעון סער: הגבלת כהונת ראש ממשלה לשמונה שנים לא תחול על נתניהו
בנימין נתניהו וגדעון סער, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער, פרסם היום (ג') את תזכיר החוק בעניין הגבלת הכהונה של ראש ממשלה לשמונה שנים. "המחויבות להגבלת כהונה היא חלק ממצע תקווה חדשה ונכללה גם בקווי היסוד של הממשלה. שלטון ממושך מדי מביא עימו ריכוז כוח וסכנת השחתה ולכן נכון לכלול בחוק היסוד את עקרון הגבלת הכהונה", אמר סער.

בתזכיר החוק, נכתב כי "תפקיד ראש הממשלה הוא תפקיד שבעוצמתו ובחשיבותו קשה להפריז. הכהונה בתפקיד זה מעניקה לאדם הנושא במשרה כוח פוליטי וציבורי רב הנושק, במישרין ובעקיפין. כמו כן הוא נושא בסמכויות משמעותיות בכל הנוגע לפעולת הממשלה והובלת הרשות המבצעת. ראש הממשלה הוא שמרכיב את הממשלה, הוא שמנווט את דרכה ומדיניותה וקובע את סדר יומה, בידיו הסמכות לפטר שרים ואף לפזר את הכנסת (בנסיבות חריגות), ועוד".

בהמשך נכתב כי התפקיד רב העוצמה עלול להוביל לריכוז מופרז של כוח בידי האדם המכהן בו, ולכך עלולות להיות השלכות מזיקות. "הגבלת תקופת הכהונה המרבית, כפי שמוצע בתזכיר החוק, נועדה לתחם בזמן את ההשפעה המזיקה של ריכוז עוצמה מופרזת בידי אדם אחד".

על הצורך בחוק, נכתב: "במצב שבו תקופת הכהונה המרבית אינה מוגבלת כלל, בהחלט ניתן להלום מצב שבו ראש הממשלה ישקיע את מרצו בהבטחת בחירתו מחדש. לעומת זאת, במצב שבו ידע ראש הממשלה כי תקופת כהונתו מתוחמת בזמן, כפי שמוצע, צפוי כי מיקוד פעילותו יהיה בקידום העשייה הממשלתית למען הציבור". 

עקרי החוק: 

  • חבר כנסת שכיהן בתפקיד ראש הממשלה שמונה שנים, ברציפות או שלא ברציפות, לא יהיה כשיר עוד לכהן כראש הממשלה. ביום שבו תסתיים תקופת שמונה השנים יראו את הממשלה כאילו התפטרה מתפקידה, ובהתאם להוראות חוק היסוד, הדבר יוביל לפתיחה בהליכים להקמת ממשלה חדשה.
  • במניין התקופות לא תבוא בחשבון התקופה שבה כיהן חבר הכנסת באופן זמני ומוגבל בזמן כממלא מקום ראש הממשלה בשל נבצרותו הזמנית של זה. "למען הסר ספק יובהר כי כהונה בתפקיד ראש הממשלה החלופי בממשלת חילופים אינה בגדר כהונה כראש הממשלה לענין ההסדר המוצע בתזכיר החוק", נכתב.
  • ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, איננו כלול בהצעת החוק: "תחולת התיקון לא תהיה רטרואקטיבית", נכתב בתזכיר. כלומר, התיקון לחוק היסוד לא יחול על תקופות שבהן כיהן אדם כראש הממשלה טרם כניסת התיקון לתוקף. ובנט? "לענין חישוב תקופת הכהונה המרבית של ראש הממשלה המכהן בעת כניסת החוק לתוקף, ימנו רק את חלקה של תקופת הכהונה שאחרי יום התחילה".

צילום: ללא

שר החוץ לפיד ברך על הצעת החוק: "מברך את שר המשפטים ואת ממשלת ישראל על הבאת החוק להגבלת כהונה של ראש ממשלה. זה חוק חשוב שישמור על שלטון נקי משחיתות ויאפשר מנהל תקין ודמוקרטיה פעילה ובריאה. מפלגת יש עתיד מיוזמי החוק בשנים האחרונות מברכת את הבאתו להצבעה בממשלה ובכנסת". 
 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן