בניגוד לרצונה ביקשה מקלט מדיני כי בארצה דורשים למנותה למלכה - ישראל תסכים?

אשה אפריקאית פנתה לרשות האוכלוסין וביקשה מקלט מדיני בישראל, בטענה שבארצה מעוניינים למנותה למלכה, זאת ניגוד לרצונה | הבקשה צפויה להידחות: "מי שמסרב לתפקיד מסורתי רשאי להעניק בעל חיים, כבשה או עז"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/10/21 07:55 כז בתשרי התשפב

ביקשה מקלט מדיני כי בארצה דורשים למנותה למלכה - ישראל תסכים?
אילוסטרציה, צילום: Moshe Shai/FLASH90

אישה אפריקאית פנתה לאחרונה לרשות האוכלוסין וההגירה בבקשה להעניק לה מקלט מדיני במדינת ישראל. האישה, אזרחית אחת המדינות באפריקה, נוצריה בת 43, נשואה ללא ילדים, טענה כי ניסו למנות אותה למלכה במדינתה  - זאת בניגוד גמור לרצונה. כך פורסם הבוקר (א') ב"ישראל היום".

לטענתה של המבקשת, אמה היתה המלכה האם באותה מדינה, ולאחר שנפטרה, אחותה של המבקשת, שירשה אותה, נפטרה גם היא במפתיע והתואר המלכותי אמור היה לעבור באופן טבעי אליה, האישה שבקשה את המקלט המדיני. היא החליטה שהדבר לא מתאים לאורח חייה ופעלה למצוא דרך לא להפוך למלכה. המבקשת נסעה לעיר אחרת במדינתה, ומשם עלתה על טיסה והגיעה בסופו של דבר לישראל.

לאחר בדיקה שקיימו ברשות האוכלוסין וההגירה, נודע שיש פרוצדורה לסירוב לתפקיד מלוכה, ומכיוון שאין ענישה על סירוב שכזה, הבקשה צפויה להידחות. "על פי חוות הדעת עולה כי מי שמסרב לתפקיד מסורתי רשאי להעניק בעל חיים, כבשה או עז, וזה לכשעצמו מהווה פיצוי הולם. מאחר שאין ענישה בגין הסירוב, אין צורך בהגנת מדינה". 

עוד נאמר על פי חוות הדעת כי: "החוקה במדינתה המבקשת מעניקה חופש דת, וקיימת הגנה אקטיבית של הרשויות נגד פשעים על רקע דתי ורשויות האכיפה מתערבות בעניינים מסורתיים מסוג זה. המבקשת יצאה מארצה באופן חוקי וגלוי, באמצעות דרכונה, ללא קושי ובטיסה סדירה".

"בדיקת הבקשות נעשית בהתאם לקריטריונים בינלאומיים שנקבעו, ובבסיסם סכנה הנשקפת באופן אישי למבקש או למבקשת עקב רדיפה פוליטית או רדיפה על רקע גזע או מין. מנכ"ל הרשות הופתע לקבל בקשה כזו, שעד כה לא התקבלה אצלנו. המבקשת הסבירה שלא נשקפת סכנה לחייה, אך היא לא רוצה להפוך למלכה בארצה ולכן מעדיפה לקבל מעמד כאן".

ברשות האוכלוסין וההגירה אמרו כי מדובר בבקשה ראשונה מסוג זה, אך מאז בקשה זו הוגשו עוד שתי בקשות למקלט על ידי גבר ואישה שטענו גם הם כי סירבו לקבל תפקיד מלוכה בארצם ביבשת אפריקה. ברשות האוכלוסין וההגירה נבדק אם מדובר בתופעה.