הסרט על פרקליטת המחבלים "לאה צמל, עורכת דין" - זכה בפרס האמי

הסרט עוסק בעורכת הדין לאה צמל שמייצגת פלסטינים שמואשמים בטרור, ועורר סערה בישראל זכה בפרס האמי לסרט התיעודי הטוב ביותר. בישראל תוקפים את הזכייה: "הזכייה היא פרס לטרור"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 30/09/21 09:39 כד בתשרי התשפב

הסרט על פרקליטת המחבלים "לאה צמל, עורכת דין" - זכה בפרס האמי
לאה צמל, הסרט שלה זכה בפרס היוקרתי, צילום: nati shohat/Flash90

הסרט הדוקומנטרי "לאה צמל, עורכת הדין" (Advocate) זכה הלילה (ה') בפרס האמי לסרט התיעודי הטוב ביותר. הסרט, שביימו רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש, עוקב אחר העבודה של עורכת הדין הישראלית לאה צמל שייצגה במשך חמישה עשורים בבית המשפט פלסטינים שהואשמו בפעולות טרור וברצח ישראלים.

הסרט עוקב אחר פעולותיה של צמל במסגרת אחדים מתיקיה, לרבות הגנה על קטין בן 13 המואשם בניסיון רצח, וכן הגנה על בעלה מיכאל ורשבסקי שהואשם בבגידה במדינה.

זכייתו של הסרט בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל דוקאביב בשנת 2019 עוררה סערה ציבורית. המחאה כוונה בעיקר נגד מפעל הפיס, שהעביר מענק בסך 150,000 שקלים ליוצרי הסרט, במסגרת תמיכתו במפעלי תרבות ישראליים. 

יו''ר תנועת אם תרצו מתן פלג שהובילה את המחאה נגד הסרט אמר: ''זכיית הסרט בפרס האמי היא אות קלון ויריקה בפרצופם של המשפחות השכולות ושל עם ישראל כולו. מעולם לא היה ניתוק גדול כל כך בין אנשים שמכנים את עצמם 'אנשי רוח' ובין רוח היצירה האמיתית. מה בין יצירה ותרבות ובין האדרה של מחבלים ויצירת סרט מתחסד על מי שמייצגת אותם? מעבר לעובדה שמדובר בסרט גרוע, נמצאת העובדה הברורה שיש בו ניסיון לפאר ולהאדיר אדם שהקדיש את חייו להגנה על רוצחים שפלים מתוך אידיאולוגיה. לא כזו הרואה בכל אדם בעל זכות לייצוג משפטי, אלא כזו המקדשת את רוצחי העם היהודי. מי שמחלק פרסים לסרט כזה עושה זאת רק ממניעים אנטישמיים. בין אם הוא מודע לכך ובין אם לאו''.

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר כי, "לא מפתיע שסרט על מחבל שהורשע ועורכת דין שמגבה מחבלים זוכה בפרס האמי. לצערי העולם כולו שותף לשנאת ישראל ולאהבת מי שנלחם בנו. זכיית הסרט הינו פרס לטרור ותקיעת סכין בלב מאות נפגעי טרור בארץ ובעולם. הסרט זכה באמי אבל מדינת ישראל כולה מוקיעה את הסרט ואת גיבורת הסרט והסרט לא מוקרן באף מקום ציבורי כמעט ברחבי הארץ". 

מירב חג'אג' מפורום 'בוחרים בחיים' של המשפחות השכולות הוסיפה כי מדובר ב"'אגרוף בפרצוף למאות משפחות שכולות. הבושה והביזיון נגרמו בראש ובראשונה בגלל אלו שאישרו את הקרנת הסרט על לאה צמל, מייצגת המחבלים שרצחו את הילדים שלנו. זוהי עוד הוכחה שעולם הקולנוע מנותק לחלוטין מרחשי הציבור ומחוייב לאג'נדה קיצונית, פוסט ציונית שלא מתביישת לפגוע במשפחות השכולות. אין עוד מדינה אחת בעולם שהייתה מאפשרת הקרנה ויצירה של סרט על אישה מפלצתית מסוגה של צמל''.