"מדובר בנס": הרימון של אלירז פרץ הציל את הקצין שנפצע

"הרימון התפרק לשניים ולא התפוצץ", סיפר יוסי, אביו של מפקד הפלגה מדובדבן, שהבוקר פקח את עיניו והחל להגיב לסביבתו | אז למה הרימון מכונה "רימון אלירז" ואיך זה הציל את חייו את הקצין הצעיר?

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/09/21 14:51 כג בתשרי התשפב

"מדובר בנס": הרימון של אלירז פרץ הציל את הקצין שנפצע
פעילות יחידת דובדבן בשטחים, , צילום: דובר צה"ל

מצבו של מפקד הפלגה מדובדבן שנפצע במהלך פעילות של היחידה בכפר בורקין שליד ג'נין השתפר היום (ד') בבית החולים רמב"ם. בשיחה עם כלי התקשורת סיפר אביו יוסי כי, "לאחר שלושה ימים שהוא עובר ניתוחים מפרכים שנמשכו שעות ארוכות, הבוקר מנסים לגמול אותו מחומרי הרדמה ושיתעורר לאט לאט. כשניגשתי ושאלתי אותו אם הוא יודע מה קרה או אם כואב לו הוא הניד בהנהון בראש, שהוא יודע מה קרה וזוכר הכול. מקווה שהוא יקום ויספר לנו".

מצבו של החייל השני יחידת דובדבן שנפצע אף הוא בתקרית השתפר, מה שאפשר את שחרורו מהיחידה לטיפול נמרץ להמשך טיפול במחלקה כירורגית חזה. הוא שוחרר מהיחידה לטיפול נמרץ כשהוא בהכרה, מצבו יציב, כשהוא עירני ומתקשר עם סביבתו. מיד עם יציאתו ממחלקת טיפול נמרץ, חבריו ועמיתיו למחלקה עמדו בשני טורים והצדיעו לו בהתרגשות וליוו את מיטתו בה ישב כשהם מחייכים בעוד שעיניו בורקות מהתרגשות.

"יש לנו לוחם", אמר יוסי, אביו של מפקד הפלגה שנפצע יוסי, "מדובר בנס. תשעה כדורים פגעו בו והילד חי. כדור פגע ברימון שהיה עליו, הרימון התפרק לשניים ולא התפוצץ. אם זה לא נס אני לא יודע מה זה כן נס". 

מנהל מחלקת טיפול נמרץ ברמב"ם, ד"ר ירון בר לביא, עדכן על מצבם של הפצועים. "שניהם במצב יציב וטוב", הרגיע. על הקשר שנפצע סיפר כי הוא "ער ומתוכנן לעבור למחלקה כירורגית חזה אחר הצהריים", ועל הקצין אמר כי הוא "התעורר הבוקר וגם נגמל מהנשמה. מקווים שבהמשך גם יוכל לעבור למחלקה כירורגית. אנחנו מתכננים שעד סוף השבוע הבא שניהם יוכלו לעבור לשיקום".

מפקד הפלגה וקשרו נפצעו במהלך פשיטה בכפר בורקין בו נעצרו מחבלים השייכים לתשתית צבאית של החמאס שתכננה לבצע פעילות טרור. נסיבות האירוע יתוחקרו כחלק מתחקור המבצע.

איך הרימון לא התפוצץ?

אביו של מפקד הפלגה סיפר כי אחד הקליעים שנורו לעבר בנו, פגעו ברימון, אך זה במזל גדול לא התפוצץ. איך זה ייתכן? במרץ 2010 נהרג רס"ן אלירז פרץ ז"ל, כאשר במהלך מרדף אחר מחבלים קליע פגע באחד הרימונים שהיו באפוד שלו וזה התפוצץ מיידית.

כדי למנוע הישנות של מקרים דומים החלו בצה"ל לפתח רימון שימנע מקרים דומים ופיתחו את 26 דגם ב' שמכונה "רימון אלירז". הרימון שנחשב לייחודי מסוגו בעולם, פותח על ידי מהנדסי חברת אלביט והוא  לא מתפוצץ כתוצאה מפגיעת קליעים. המנגנון מורכב על ידי בעלי צרכים מיוחדים בכפר עידוד.