300 מנהיגים מוסלמים מעיראק: בעד נורמליזציה עם ישראל

מנהיגים שיעים וסונים התקבצו לכינוס מיוחד בחבל כורדיסטאן בעיראק וקראו להצטרפות ל"הסכמי אברהם" וכינון יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל | ראש הממשלה בנט ימריא הלילה לניו יורק וייפגש עם שרים מאיחוד האמירויות ובחריין לפני הנאום

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 25/09/21 20:35 יט בתשרי התשפב

300 מנהיגים מוסלמים מעיראק: בעד נורמליזציה עם ישראל
החתימה על הסכמי אברהם בוושינגטון. ארכיון, צילום: דוברות ראש הממשלה

רוחות של שינוי: כ-300 מנהיגים שיעים וסונים מעיראק, נפגשו ביום שישי בעיר ארביל, בירת חבל כורדיסטן העיראקי שנהנה מאוטונומיה חלקית, וקראו לארצם להצטרף ליוזמת "הסכמי אברהם" ולכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל. בנוסף הם הציבו דרישה לבטל את החוק בעיראק שמפליל קשרים אזרחיים בין עיראקים לישראלים. את הכנס יזם הארגון Center for Peace Communications, שמרכזו בניו יורק.

ראש הממשלה בנט בירך הערב (ש') על הכינוס ההיסטורי ואמר: "מאות אנשי ציבור עיראקים, סונים ושיעים, התכנסו אתמול כדי לקרוא לשלום עם ישראל. זוהי קריאה שבאה מלמטה ולא מלמעלה, מהעם ולא מהממשלה, וחשובה במיוחד ההכרה בעוול ההיסטורי שנעשה ליהודי עיראק. מדינת ישראל מושיטה לכם את ידה לשלום בחזרה".

שר החוץ יאיר לפיד התייחס מוקדם יותר לקריאה של המנהיגים המוסלמים בעיראק: "מהיום שנכנסה הממשלה הזאת לתפקידה, המטרה שלנו היא להרחיב את הסכמי אברהם. האירוע בעיראק מעורר תקווה למקומות שלא חשבנו עליהם בעבר. יש לנו ולעיראק היסטוריה משותפת ושורשים בקהילה היהודית, ובכל מקום שבו יושיטו לנו יד נעשה הכול כדי להושיט חזרה".

בנט ייפגש עם שרים מבחריין ואיחוד האמירויות ומזכ"ל האו"ם

בנט ימריא הלילה (ש') לניו יורק לקראת נאומו בעצרת הכללית של האו"ם, והוא ינחת מחר לקראת השעה 17:20 (שעון ארצות הברית). לאחר מכן הוא צפוי לערוך פגישה היסטורית עם שר החוץ הבחרייני ועם השר לענייני מדינה במשרד החוץ של איחוד האמירויות.

הנאום של בנט ייערך ביום שני ב-9 בבוקר, לאחריו הוא ייפגש עם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש בלשכתו. בהמשך הוא ינאם בפני הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה וראשי ארגונים נוספים. לפני כניסת החג הוא ייפגש עם שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד. מיד לאחר החג הוא ימריא לישראל.