חלופה להסכם הגרעין? ישראל וארצות הברית דנו בנושא איראן

נציגים משתי המדינות קיימו שיחות סודיות כדי למצוא תוכנית חלופית במידה ואיראן לא תשוב לדיונים על הסכם הגרעין. "ארה"ב מחויבת לקיים התייעצויות עם ישראל על שורה של נושאים שנוגעים לאתגר מצידה של איראן"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 22/09/21 22:36 טז בתשרי התשפב

חלופה להסכם הגרעין? ישראל וארצות הברית דנו בנושא איראן
בנט וביידן , צילום: Avi Ohayon/GPO

לאחר ששר הביטחון בני גנץ הביע נכונות לחזור להסכם גרעין חדש, בניגוד לדעתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, הערב (ד') מתברר כי ישראל וארצות הברית דנות בתוכנית חלופית להסכם, במקרה ואיראן לא תחדש את המו"מ בקרוב. 

על פי דיווח של אתר וואלה, שתי המדינות קיימו שיחות סודיות באמצעות פגישת וידאו מאובטחת. את האמריקאים יצג היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ואילו מהצד הישראלי היה זה איל חולתא. בפגישה השתתפו גם בכירים במערכת הביטחון ומשרדי החוץ של שתי המדינות.



הייתה זו הפעם הראשונה מאז הקמת הממשלה החדשה בה התכנס הפורום האסטרטגי האמריקני-ישראלי לנושא איראן. ההחלטה להמשיך את פעילות הפורום התקבלה על ידי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט בפגישתם בבית הלבן בסוף אוגוסט.

עוד עולה מהדיווח, כי בישראל הדגישו את הצורך בתוכנית חלופית להסכם הגרעין, זאת כיוון שאיראן מסרבת לחזור למו"מ ובינתיים מתקדמת בהפעלת הכור הגרעיני. על פי בכיר ישראלי, המסר מארצות הברית היה כי ביידן יאלץ להטיל סנקציות חדשות על הרפובליקה האיסלאמית במידה והשיחות לא יחודשו בקרוב. 
דובר מטעם הבית הלבן ציין כי "ארה"ב מחויבת לקיים התייעצויות עם ישראל על שורה של נושאים שנוגעים לאתגר מצידה של איראן".

כזכור, שר הביטחון בני גנץ ויו"ר מפלגת כחול לבן העניק ראיון לפני שבוע לאתר FP, והתבטא בנושא הגרעין האיראני. "ישראל תהיה מוכנה לקבל חזרה להסכם גרעין עם איראן", אמר. יחד עם זאת, הוסיף כי ישראל מעוניינת בתוכנית גיבוי במידה והשיחות יכשלו, תוכנית הכוללת הפעלת לחץ כלכלי על איראן. 

גנץ העריך בראיון כי הרפובליקה האיסלאמית רחוקה בחודשיים מהיכולת לייצר פצצה גרעינית אחת והוסיף כי יש לצרף גם את סין למאמצי הפעילות נגד איראן, "גם אסיה צריכה לשחק תפקיד", זאת הודות לקשרי המסחר בין המדינות באזור. הפעלת הסנקציות הכלכליות נגד המדינה האיסלאמית צריכה להיות בראשות ארצות הברית, טען, לישראל אין את היכולת הזו. 

הדברים של גנץ מגיעים על רקע הודעתו של ראש הממשלה נפתלי בנט כי הוא מתנגד לחזרה להסכם הגרעין. בפגישה שקיים עם הנשיא האמריקאי בסוף החודש שעבר בבית הלבן אמר כי למרות התנגדותו להסכם, הוא לא מתכוון לנהל קמפיין פומבי בנושא כמו שעשה ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן