הניו יורק טיימס: ראש נפץ גרעיני מתוצרת איראן - בתוך כחודש

מומחים סקרו את דוחות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ולטענתם בתוך כ-30 יום איראן תצליח להפיק לראשונה את כמות הדלק הנדרשת לראש נפץ גרעיני | מזכיר המדינה האמריקאי אמר ביום שישי: "מתקרבים לנקודה שבה חזרה להסכם הישן לא תהיה רלבנטית"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/09/21 08:12 ח בתשרי התשפב

הניו יורק טיימס: ראש נפץ גרעיני מתוצרת איראן - בתוך כחודש
תחנת כוח בדרום איראן, צילום: shutterstock

ה"ניו יורק טיימס" דיווח אמש (ב') כי בתוך כחודש תוכל איראן להגיע לראש נפץ גרעיני. מומחים שסקרו את דוחות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית טענו כי בחודשים האחרונים פועלים בטהראן להעשרת דלק גרעיני, צעד שקירב מאד את המדינה השיעית לסף פצצה גרעינית. עוד הם אמרו כי ביכולתה של איראן לפתח פצצה שנייה בתוך שלושה חודשים ושלישית בתוך פחות מחמישה חודשים.

כדאי לציין כי גם אם האיראנים ישיגו את כמות החומר הנדרשת לראש נפץ גרעיני, קרוב לוודאי שהמעבר לטיל גרעיני בר שימוש עשוי לקחת זמן ממושך יותר. ובכל זאת, מדובר בדו"ח מעורר דאגה מכיוון ששלטון האייתולות הגיע לנקודה הקרובה ביותר לפצצה מאז כניסת ממשל אובאמה להסכם הגרעין בשנת 2015.

בממשל האמריקאי בראשות הנשיא ג'ו ביידן נמנעים לפי שעה לספק הערכה רשמית בנוגע ליכולתה של אירן להגיע לגרעין ונמנעים מלהגיב על הדוח. מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, אמר ביום שישי בגרמניה כי אינו מתכוון לנקוב בתאריך, והוסיף: "אנחנו מתקרבים לנקודה שבה חזרה להסכם הישן לא תהיה רלבנטית. הזמן חולף ואיראן ממשיכה להתקדם בתוכנית הגרעין שלה, כולל הפעלת צנטריפוגות מתקדמות, העשרת עוד חומר וצבירת ידע".

הפרופ' יעקב נגל, לשעבר ראש המל"ל בפועל, התייחס הבוקר בגל"צ לפרסום ב"ניו יורק טיימס": "כל המידע שנחשף בניויורק טיימס מגיע מגורמים בממשל האמריקאי, כי כרגע יש לחץ לחזור להסכם הגרעין ואפילו לשפר את התנאים של איראן. לפי כל המומחים, אם ההסכם היה מתקיים כפי שהוא, ב-2030 איראן הייתה במרחק אפס מנשק גרעיני".

בנוסף טען נגל: "אם נחזור להסכם כמו שהוא, הם בוודאות יגיעו לנשק גרעיני, והם יותר קרובים עכשיו מאי פעם. העולם צריך להבין שהבעיה היא לא רק של ישראל ולוודא שהם חוזרים אחורנית למצב של לפני 2015".

גנץ: "הגיעה השעה לפעולות"

שר הביטחון בני גנץ התייחס ביום ראשון לסוגיית הגרעין האיראני בכנס המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן בהרצליה. גנץ דיבר על דו"חות סבא"א המתפרסמים בימים אלו, המטילים לראשונה מזה עשור ספק כולל במהות האזרחית של תכנית הגרעין האיראנית וההפרות השונות שמבצעת איראן לאמנות בינלאומיות.

"איראן לא מכבדת את ההסכמים שעליהם חתמה, ואין סיבה להאמין שתכבד הסכמים שעליהם תחתום בעתיד. הגיעה השעה לפעולות. אני קורא למדינות שעדיין חברות בהסכם הגרעין, להטיל את הסנקציות הקבועות בהסכם. זה הזמן לבצע 'סנאפבק'".

גנת הוסיף ואמר כי "המאמץ מול איראן וגם מול אפגניסטאן ומדינות נוספות, אינו עניין מזרח תיכוני או מערבי בלבד. "שליחים" יכולים לקום בכל מקום בעולם. זו העת שכל המעצמות ובהן גם רוסיה וסין יירתמו למאבק לשמירה על היציבות העולמית".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן