חיילים תועדו נוסעים בתא המטען | ראש ענף בטיחות בצה"ל: "טמטום של חיילים"

חיילים תועדו נוסעים בתא מטען של אוטובוס "אגד". שרת התחבורה טוענת כי במשרדה הקצו תקציב מיוחד למערך היסעים לחיילי צה"ל, אך מסבירה: "ההיערכות לוקחת זמן עד שהצעדים ייושמו במלואם" | דובר צה"ל: "רשלנות חמורה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 19/09/21 17:44 יג בתשרי התשפב

חיילים תועדו נוסעים בתא המטען | ראש ענף בטיחות בצה"ל: "טמטום של חיילים"
אילוסטרציה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

תיעוד מטריד במיוחד עלה היום (א') ברשתות החברתיות, בו נראים חיילי צה"ל נוסעים בתוך תא מטען של אוטובוס אגד, קו 910 מחיפה לתל אביב. התיעוד מטריד אך אין על פי התגובות לפרסומים השונים - אין מדובר במקרה יחיד. עומסים כבדים נרשמים מדי יום ראשון ובסופי שבוע בתחנות האוטובוס והרכבת, עת חזרת ויציאת החיילים לביתם. 

ראש ענף בטיחות בצה״ל, התייחס למקרה במייל פנימי, בו כתב: "אירוע זה מתווסף לאירועים חסרי אחריות וטמטום של חיילים חסרי אחריות. אינני יודע להסביר מה גורם לחיילים לנסוע בתוך תא מטען של אוטובוס בדרכם לבסיס".

שרת התחבורה מרב מיכאלי, שאמרה לפני כחודשיים בדיון בכנסת כי צריך "להפוך את צה"ל לעוד מפעיל תחבורה", התייחסה היום לתמונות הקשות ואמרה כי אסור שהן יחזרו על עצמן. "ברגע שנודע לנו על המקרה קיבלנו תחקור מלא מחברת אגד על האירוע על מנת להסיק מסקנות ולמנוע הישנות של מקרים כאלה", כתבה בחשבון הפייסבוק שלה".

 

מיכאלה פירטה את השתלשלות המקרה, והסבירה כיצד קרה שחיילים נסעו היום בתא מטען: "נהג האוטובוס פעל לפי הנהלים וכשהאוטובוס הגיע לתפוסה מלאה, לא איפשר לחיילים לעלות בהתאם לנהלי הבטיחות ועל מנת לשמור על חייהם במהלך הנסיעה. נוסעים שכבר שמו תיקים בתא המטען בקשו מהנהג לפתוח אותו כדי להוציא את התיקים, ונכנסו פנימה מבלי שהנהג הבחין בכך. רק כשהגיע לתחנה בגלילות ראה במראות חיילים יוצאים מתא המטען. העומס החריג בקו האוטובוס נבע, בין השאר, מהשבתה של הרכבת כתוצאה ממחאת הנכים". 

מהיום הראשון שלי במשרד התחבורה אנחנו עובדות ועובדים על שיפור התחבורה הציבורית, הגברת הקווים, הזמינות והתדירות, ובמיוחד לחיילות וחיילים. השגנו לשם כך את התקציב הגדול ביותר לתחבורה ציבורית אי פעם, והקצנו תקציב מיוחד למערך היסעים לחיילות וחיילים. הדברים הללו דחופים וחשובים, אבל ההיערכות לוקחת זמן עד שהצעדים ייושמו במלואם ושכולנו נרגיש אותם".

מיכאל המשיכה ואמרה כי במשרדה עושים הכל כדי שמערך ההיסעים של צה"ל יחל לפעול בהקדם האפשרי ויאפשר לצבא לווסת את תנועת החיילים בדרכים למניעת עומסים חריגים, "לשם כך נמצאות בקשר רציף עם אגף הלוגיסטיקה של צה"ל". 

לסיום ביקשה השרה מיכאלי: "בינתיים, אל תסכנו את עצמכם. זה אולי מרגיש מגניב לנסוע בתא המטען, אבל זה הרבה יותר מסוכן ממגניב. אנחנו נעשה את שלנו ואתם, שמרו על הבטיחות שלכם. היא חשובה יותר, גם במחיר של לחכות לאוטובוס הבא. בקרוב יבואו עוד הרבה כאלה". 

ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מסר בתגובה לנסיעת חיילי צה"ל בתוך תאי המטען באוטובוסים: "מחסור של אלפי נהגים בתחבורה הציבורית הביא למחדל בו חיילי צה"ל מגיעים לבסיסים בתוך תאי המטען וכל זאת בעקבות אי הסדרת תנאי השכר והוותק הענפי של הנהגים. כל עוד מדינת ישראל לא תדאג לתנאי העבודה של  נהגי האוטובוסים העוסקים בענף כיום, המחדלים רק ילכו ויגדלו. יש להגדיל במיידי את כמות הנהגים בתחבורה הציבורית בישראל כדי שמראות מעין אלה לא יישנו".

דובר צה"ל: "הנושא יתוחקר לעומק כולל איתור החייל לתחקור וטיפול משמעתי"

בתגובה לפרסום, מסר דובר צה"ל: "תמונת האוטובוס אשר הוצגה בתקשורת אינה עולה בקנה אחד עם הבטיחות הנדרשת בנסיעת חיילים בתחבורה ציבורית ואף מציגה רשלנות חמורה של חייל ואזרח הנוסעים בתא המטען של אוטובוס. ישנה ציפייה לשיקול דעת מצד המשרתים והנהגים, גם בהעדר נציג צה״ל בתחנה המרכזית, לרבות בנושאי בטיחות; כך גם לגבי התנהגות החייל, אשר פעל בחוסר אחריות תוך סיכון חייו". 

עם זאת הבהירו בצה"ל: "הנושא יתוחקר לעומק כולל איתור החייל לתחקור וטיפול משמעתי. מדובר באוטובוס אזרחי שאין לצה״ל השפעה על טיב נסיעתו".

"באשר למענה הצה״לי הניתן לחיילים, יש לציין כי כחלק מההערכות לחגי תשרי, תוגברו גם הבוקר התחנות המרכזיות בחיפה אשר מהן גם יצא האוטובוס המדובר, ב- 50 אוטובוסים עבור חיילי צה״ל וזאת לאור העומס הצפוי לקראת ערב חג סוכות; כך גם בתחנות מרכזיות נוספות".

גם דובר צה"ל נאחז במחאת הנכים שנערכה היום: "חלק מהעומס הבוקר, נוצר בשל מחאת הנכים אשר מנעו את הנסיעה ברכבת ישראל ויצרו עומס חריג עוד יותר על התחנות המרכזיות. עם זאת, ניכרה היום הקלה על התחבורה הציבורית כאשר כוחות לוחמים מעוצבת געש נסעו הבוקר לבסיסים לראשונה דרך אפליקציית שאט״ל, כחלק מפיילוט רחב שנועד לייצר מענה היסעים תומך לכלל לוחמי צה״ל בהגעה מביתם לבסיסי צה״ל".

"בשום שלב במהלך היום לא התקבלה פניה במוקד ההיסעים של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ולא נצפו עומסים חריגים. אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה מפעיל מערך בקרה רחב בכדי לוודא כי היסעי החיילים מתנהלים כשורה בתחנות המרכזיות. אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ימשיך לתת מעטפת מיטבית לחיילי צה״ל, ולהיות קשוב לכל פניות החיילים וההורים כאחד. מדובר על אירוע פרטני שאינו מייצג את מידת ההשקעה המוקדשת לחיילים מדי יום ביומו על ידי מפקדי האגף", נכתב לסיום.

בדיון בוועדת חוץ וביטחון על הצפיפות בהיסעי צה"ל לפני כחודשיים, אמרה מיכאלי: "שמחתי לגלות שהצוות הגה את הרעיון המבריק להפוך את צה"ל לעוד מפעיל תחבורה. כך הצענו לצה"ל הסכם שמאפשר מצד אחד לפנות מקום בתחבורה ציבורית ומצד שני לתת שירות טוב יותר לחיילים והחיילות בהגעה והחזרה מהבסיסים. מדובר על פינוי של אלפי מקומות ברכבת ועשרות אלפי מקומות באוטובוסים בשעות השיא ברחבי הארץ". 

השרה הוסיפה: "הרעיון שיזם משרד התחבורה היה במשא ומתן והייתה לי הזכות להגיד להם ללכת על זה בכל הכוח. הצלחנו להביא 100 מיליון שקלים מהאוצר, שמבין גם שחייבים לטפל בזה – לא אירוע של מה בכך".

בסיום דבריה נקבה מיכאלי בלוח זמנים, בו משרד התחבורה לא עמד: "מקווה שההסכם ייחתם תוך כמה ימים, ואז בערך חודש של התארגנות שבה הדבר הזה יתחיל לצאת לפועל. נשמח שהוועדה תלווה אותנו כדי לראות שהכל עובד כמו שאנחנו מתכננים וכמו שצריך".