נחמן אש: "מוקדם מדי לסכם את הגל הרביעי"

מנכ"ל משרד הבריאות מסר הצהרה לתקשורת וטען כי למרות הירידה במקדם ההדבקה עדיין מוקדם לסכם את הגל הרביעי, פתיחת שנת הלימודים הייתה הדבר הנכון לעשות ולגבי תורי הענק לבדיקות הקורונה, המליץ לציבור לבצע בדיקות אנטיגן

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 09/09/21 17:25 ג בתשרי התשפב

נחמן אש: "מוקדם מדי לסכם את הגל הרביעי"
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

יממה לאחר ראש השנה שפותח את חגי תשרי, ושבוע לאחר תחילת שנת הלימודים, מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור נחמן אש, מקיים היום (ה') תדרוך לעיתונאים, ובמהלכו הוא מתייחס לנתוני התחלואה העדכניים בצל החגים ומבצע החיסון השלישי. 

"אמנם מקדם ההדבקה ירד מתחת ל-1 אבל אסור לנו להיות שאננים", פתח אש את דבריו, "בימים האחרונים רואים בלימה קלה בנתוני התחלואה, ניתן לייחס זאת לחיסון השלישי. מספר המאומתים עדיין גבוה מאוד ועלינו להקפיד על ההנחיות הקיימות. בימים האחרונים אנו רואים בלימה קלה וניתן ליחס זאת לחיסון השלישי, וכן לעובדה שלשמחתנו נראה שהציבור מקפיד יותר על ההנחיות". 

באשר למבצע החיסון השלישי, אשר מעניק מנת בוסטר נוספת לכל אדם מעל גיל 12, אמר, "אני קורא למי שלא התחסן ללכת לעשות כן. מספר הלא מחוסנים ירד לסביבות ה-900 אלף ממיליון, אבל זה עדיין לא מספיק. אנחנו יודעים שהחיסון הוא הכלי האפקטיבי ביותר לנגד הקורונה וזה בא לידי ביטוי. החיסונים זמינים לכולם, נצלו זאת וצאו להתחסן. מנה שלישית גורמת לייצור נוגדנים בגוף. כתוצאה מהחיסון הראשון והשני הגוף מייצר יותר נוגדנים ויש עלייה בכמות גם מעבר למה שהיה בחיסון השני. מבחינת תופעות לוואי - הנתונים שהיו עד כה היו פחות דיווחים על תופעות לוואי, אבל זה תלוי בדיווח". 

מוקדם יותר היום דיווחנו על תורי הענק בכניסה למתחם הבדיקות, ועל כך אמר הפרוייקטור לשעבר, "ראינו עומסים במתחמי הקורונה - אנחנו פועלים כדי להרחיב את שעות הפעילות ולהרחיב את הפריסה הארצית. חשוב להדגיש שלטובת פעילות התו הירוק נדרשת בדיקה מהירה בלבד. בדיקת האנטיגן תקפה ל-24 שעות ישנם מאות עמדות של בדיקות מהירות ברחבי הארץ, התשתית הזאת הוקמה במיוחד לתו הירוק ולכן אנא השתמשו בבדיקות האלו לטובתו ולא PCR. הפעילות היחידה שמוחרגת מכך היא כניסה לבתי מלון".

כאשר נשאל המנכ"ל לגבי הכמות העצומה של התלמידים המבודדים במערכת החינוך, ציין כי המספרים היו בהתאם לציפיות, "זה ימשיך לקרות כל עוד רמת התחלואה תהיה גבוהה". אולם, הוא הדגיש "בסופו של דבר, השיקול לפתוח את מערכת החינוך היה שיקול נכון בהסתכלות הכוללת". יחד עם זאת, נכון לעכשיו לא צפויים שינויים בצורת הלמידה.

באשר לתלמידי הישיבות, טען כי עליהם להתחסן לפני היציאה הביתה לתקופת בין הזמנים. "אכן אנחנו מתכוונים לבצע בדיקות בישיבות לפני יציאה לחופשה וזה יהיה הזמן לחלק את הערכות האלה. הם יוכלו להשתמש בהן , לעשות בדיקות לפני יציאה לחופשה. עוד דבר חשוב לעשות לפני יציאה לחופשה זה להתחסן. מי שנכון שיתחסן בישיבות כדאי לעשות זאת עכשיו לפני היציאה". 

"אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי להמשיך את שגרת חיינו לצד הקורונה, לשם כך צריך שיתוף פעולה של כולנו. לצאת להתחסן, להקפיד על ההנחיות וכך נוכל להמשיך בחיים היחסית נוחים במדינת ישראל", סיים אש את דבריו.

"מוקדם מדי לסכם את אומן" 

בימים אלו שבים לארץ החסידים שטסו לקיים את ראש השנה באומן, ואש טוען כי "עדיין מוקדם מדי מכדי לסכם את אומן והמתווה שיצרנו. אנחנו שומעים על כך שיש לא מעט מאומתים, גם בבדיקות שם ואנחנו מצפים שגם יהיו כאלה, גם בבדיקות בארץ. המבחן שלנו בכך שבאמת כל מי שנדרש לבידוד יהיה בבידוד ובוודאי שמי שמאומת ישמור על הבידוד. זה המבחן של היום, מחר, הימים הקרובים, ואני קורא לכולם לשמור על ההנחיות, זה הרבה מאוד תלוי על המשמעת העצמית. ומי שחזר מאומן ונדרש לבידוד חייב להקפיד עליו. ומי שמאומת או לא מרגיש טוב חייב לשמור על בידוד". 

"עדיין מוקדם מדי לומר אם עברנו את הגל הרביעי, זה נכון שקצב עליית המספר מאומתים ירד. אבל בגלל החג, אנחנו עושים פחות בדיקות בימים האחרונים ויכול להיות שזה משפיע וצריך לחכות עוד כמה ימים. בנוסף לכך תחילת שנת הלימודים והאירועים הגדולים שראינו בימים האחרונים, כל אלה יכולים לעלות בחזרה את מס' המאומתים לכן אנחנו צריכים לחכות עוד כמה ימים לראות שעוברים את התקופה הרגישה הזאת בשלום". 

באשר לתו הירוק לילדים, אמר מנכ"ל משרד הבריאות כי אין פרמטר שעל פיו אפשר יהיה לבטל את התו. "בשלב הזה אחננו ממשיכים עם התו הירוק לאורך התקופה שלפנינו, בוודאי עד סוף תקופת החגים ולאחר מכן. אני מעריך שהתחלואה תרד באיטיות ולכן נמשיך עם תו ירוק לאורך זמן". 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן