התנועה הרפורמית נגד רבנים בציונות הדתית | "מנסים בעזרת בג"ץ לשלול את התואר מדינה יהודית"

התנועה הרפורמית מנהלת מאבקים משפטיים נגד רבנים המשתייכים לציונות הדתית, ולאחרונה הוגשה לנציבות שירות המדינה דרישה להעמיד לדין את הרב יהושע ון דייק: "לא אמנע מלהביע את דעת התורה, שהיא מחובתו של כל רב בישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/09/21 14:07 ג בתשרי התשפב

התנועה הרפורמית נגד רבנים בציונות הדתית | "מנסים בעזרת בג"ץ לשלול את התואר מדינה יהודית"
התנועה הרפורמית, ארכיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

התנועה הרפורמית מנהלת מאבקים משפטיים נגד רבנים המשתייכים לציונות הדתית. לאחרונה הוגשה לנציבות שירות המדינה דרישה להעמיד לדין את רב היישוב רמת מגשימים וראש ישיבת איתמר, הרב יהושע ון דייק, בעקבות דברים שאמר בעבר ברדיו קול חי. "התנועה הרפורמית מקעקעת את תורת ישראל וגורמת להתבוללות בעם ישראל. מביאה אסון לעם ישראל כי היא מרבה התבוללות".

עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, מנהלת המחלקה המשפטית בתנועה הרפורמית, כתבה במכתב הדרישה להעמדתו של הרב ון דייק לדין: "הרב ון דייק נחשב כעובד מועצה דתית המחויב להוראות חוק שירות המדינה", ומכאן שיש להעמידו לדין.

זו אינה הפעם הראשונה שהתנועה הרפורמית מגישה תלונה נגד הרב ון דייק. לפני כשלוש שנים היא התלוי ננה לאחר שהוא חתם על גילוי דעת של רבנים המחזק את רבה של העיר ירושלים, הרב אריה שטרן, שאמר כי ילדים של זוגות חד מיניים "יגדלו להיות אומללים".

הרב ון דייק קבע בשיחה עם השבועון "שביעי", כי התנועה הרפורמית מנהלת מעקבים אחרי רבנים במגזר הציבורי כדי לסתום פיות. "הם מאזינים לרדיו ולעיתונות, ושולחים מכתבים ליועץ המשפטי לממשלה. לא מדובר רק בי. הם עוקבים אחרי רבנים, מקליטים אותם ואחר כך תובעים אותם. קיבלתי כבר פעמיים תלונה כזאת, אך יש תביעות נוספות מטעם התנועה הרפורמית נגד רבנים בכירים, בהם הרב שמואל אליהו, הרב אליקים לבנון ומורנו הרב יעקב אריאל", חשף.

"לא אמנע מלהביע את דעת התורה, שהיא מחובתו של כל רב בישראל. לצערנו, בפועל, לתביעות ההפחדה הללו יש השפעה. חלק גדול מהרבנים לא רוצה להיכנס למסע משפטי מתיש. למה לו להתעסק ולומר את דעתו? מגיע אליו ראש המועצה הדתית ומביא לו כתב תביעה, ומיד ימליצו לו להוריד פרופיל", אמר הרב. 

לדבריו, מדובר בסיפור רחב מאוד נגד אופיה היהודי של מדינת ישראל. "הם עומדים מאחורי עתירות בנושאי דת ומדינה ובכל נושא נגד המשפחה היהודית, ומנסים בעזרת בג"ץ לשלול את התואר מדינה יהודית ולהוביל למדינת כל אזרחיה". 

עו"ד ארז-לחובסקי הגיבה ל"שביעי" בשם התנועה הרפורמית: "כרב המועסק בשירות המדינה ומקבל משכורתו מן הציבור, חלות על הרב ון דייק מגבלות. חופש הביטוי שלו מצומצם בשל תפקידו הציבורי. בג"ץ פסק כי התי בטאויות שכוללות דברי בוז, לעג או שנאה לציבורים מסוימים - כמו התבטאויות מבזות כלפי התנועה הרי פורמית - הן הפרה של הדין המשמעתי החל על רבנים. אם הוא לא מוכן לקבל על עצמו את המגבלות הנובעות מתפקידו, יתכבד ויעזוב את תפקידו כרב היישוב".