פסיקת הלכה: מותר לערוך בדיקת קורונה ביתית בחג ובשבת

לאחר שנה וחצי של חיים לצד מגפת הקורונה נכנסו לחיינו בדיקות הקורונה הביתיות. השימוש בבדיקות אלה העלה את השאלה האם מותר לעשות בהן שימוש בשבת ובחג | הרב אברהם סתיו והרב ברוך אפרתי משיבים ומתירים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 05/09/21 10:17 כח באלול התשפא

פסיקת הלכה: מותר לערוך בדיקת קורונה ביתית בחג ובשבת
בדיקת קורונה ביתית, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

רבים שואלים בימים אלה מה דינן של בדיקות הקורונה הביתיות בשבת, בראש השנה ובכלל בתקופת החגים. השאלה ההלכתית הגיעה לפתחם של הרבנים והלכה למעשה הבדיקות הותרו לשימוש ביום טוב ובשבת.

בנוסף להיתר ההלכתי, אמש (ש') פרסם משרד הבריאות את ההנחיות לתקופת החגים, בהן נכתב כי מי שעשה בדיקת PCR ביום ראשון ה-05.09.21 יוכל להיכנס לבית הכנסת לכל אורך ימי החג. במשרד הבריאות הדגישו שמדובר בהוראת שעה לתקופת ראש השנה בלבד בה הוארך תוקף הבדיקה ל-96 שעות.

"בניגוד לשבת, שבה אפשר להקדים או לאחר את הבדיקה בכמה שעות, ביומיים של ראש השנה יש פעמים רבות צורך לבדוק במהלך החג", כתב הבוקר הרב אברהם סתיו, ופרט: "מלבד סחיטת החומר שנספג במטוש, שאפשר להימנע ממנה אם מנגבים אותו בעדינות, השאלה העיקרית היא סביב צביעת פס הצבע שבערכת הבדיקה. השאלה ההלכתית איננה חדשה, והיא קיימת כבר שנים רבות בהקשר של בדיקות ביוץ ובדיקות נוספות עם מנגנון פעולה דומה. זו שאלה מרתקת שכוללת כמה יסודות בדיני צובע וכותב, ונחלקו פוסקי זמננו אם היא אסורה מן התורה, מדרבנן או מותרת לגמרי". 

הרב סתיו כתב כי ישנו מאפיין חשוב לבדיקות הביתיות הנפוצות הוא שבניגוד לבדיקות ביוץ מסוימות שבהן כבר דנו בעבר הפוסקים הן נעשות באופן של גרמא: לאחר שמטפטפים טיפות חומר בנקודה אחת הוא זוחל אל אזור הקווים וצובע אותם.

"מלאכה בגרמא הותרה בשבת רק במקום צורך גדול, וגם במלאכות דרבנן מקובל להחמיר אם לא במקום צורך משמעותי. אולם ביום טוב הותרה מלאכה בגרמא לדעת רוב הפוסקים, ודאי כשמדובר במלאכה דרבנן, ולכן כשצריך אפשר לבצע בדיקה כזו", פסק הרב סתיו, ומיד הוסיף: "הרוצה להדר יכול לעשות את החלק ה'בעייתי' של הבדיקה על ידי אינו-יהודי, או בשינוי על ידי קטן, וכן לקיים את הבדיקה לאחר צאת היום הראשון של ראש השנה שהוא מן התורה".

הרב ברוך אפרתי: "ההכרעה היא שמותר לערוך בדיקת קורונה ביתית בשבת וביום טוב"

רב נוסף ששאלה זו הובאה לפתחו הוא הרב ברוך אפרתי. "לשאלת רבים לגבי עריכת בדיקת קורונה ביתית בשבת ובחג. כזו שקונים מראש בבית מרקחת או מקבלים מבית הספר, עם מקלון ותמיסה, עם קו או שני קוים המופיעים לאחר הבדיקה. שוחחתי היום עם מו"ר הגר"א נבנצל בצדדים להיתר ולאיסור".

למעשה כתב הרב אפרתי: "ההכרעה היא שמותר לערוך בדיקת קורונה ביתית כזו בשבת וביום טוב, ואין בזה משום מודד, צובע, כותב, גזירת שחיקת סממנים, מוקצה, לש ועובדין דחול".

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן