מילואים ונהנים? בלעדי | צה"ל נלחם בבטלה במילואים, ודורש להפקיד פלאפונים בכספות ייעודיות

יוצאים למילואים? כדאי שתעדכנו שלא תהיו זמינים, נהלים חדשים של מתקני אימון אזרחיים בשירות צה"ל מחייבים משמעת צבאית גבוהה, הכוללת הפקדת פלאפונים בכספות והקפדה יתרה על איחורים. החיילים מתרעמים "מה אנחנו ילדים?"

מאיר כהן מאיר כהן כיפה, חדשות כיפה 02/09/21 15:01 כה באלול התשפא

בלעדי | צה"ל נלחם בבטלה במילואים, ודורש להפקיד פלאפונים בכספות ייעודיות
חיילי מילואים. ארכיון, צילום: Moshe Shai/Flash90

משרתים במילואים? מה שהכרתם איננו, צה"ל החליט לצאת למחלמת חורמה בבטלה ובבזבוז הזמן של חיילי המילואים באימונים, והחליט על פיילוט ייחודי בו יתאמנו חיילי המילואים במתקני אימון אזרחיים, תחת חוקי בטיחות אזרחיים ונוקשים יותר. את האימון מעבירים מדריכים אזרחיים, ולא מילואימניקים או מדריכים ומדריכות כפי שהיה עד כה.

לאורך כל האימון ישנה הקפדה מחמירה על כל נוהל ונוהל, כאשר המטרה המרכזית היא ייעול הזמן של החיילים ואימון מקצועי נטו ללא כל ההווי המילואימניקי הידוע.

את הגישה החדשה ניתן לחוש כבר כאשר מגיעים ליום המילואים במתקן האזרחי, בשונה מצווי מילואים בהם נקראים החיילים אל בסיסים צבאיים, ומרשים לעצמם לאחר בכמה שעות בכל מיני תירוצים מרגשים. במתקן האימון האזרחי על החיילים להגיע בשעה המדויקת אשר מצוינת בצו המילואים, חייל אשר יאחר איחור משמעותי יישלח אחר כבוד הביתה ללא קבלת יום מילואים, אפילו לא על המאמץ שבהגעה ולא משנה התירוץ.

בראיון לחדשות כיפה מספר חייל אשר איחר בחצי שעה ולא הורשה להיכנס למתקן האימונים, כי הרעיון שלא להכניס חייל שאיחור הוא מטומטם, בסופו של דבר נסעתי שעה הלוך לבסיס והגעתי לחינם, הבעיה לא היתה במפקדים שלי שלהם היה חשוב שאתאמן, אלא בגוף האזרחי שמנהל את האתר שלא אישר את כניסתי ובזבז את יומי לחינם"

כספות להפקדת פלאפונים לפני תחנת אימון בבסיס

כספות להפקדת פלאפונים לפני תחנת אימון בבסיסצילום: ללא

גולת הכותרת של האימון הוא הרצון לייעל את האימון ככל שרק ניתן, ובמתקן הולכים עד הסוף בכל הקשור לניצול הזמן, והתמקדו ביקר לנו מכל  - החיבור לעולם החיצון. כאשר גם שם הבינו כי הסמארטפון הוא גורם מרכזי בבזבוז הזמן של החיילים. 

לשם כך הותקנו כספות ייעודיות בכניסה לכל תחנת אימון, שם נדרשים החיילים להפקיד את הפלאפונים טרם התרגיל, מכיוון שהמדריכים במתקן מודעים ליצירתיות של החיילים הם סוגרים את הכספת לא לפני שהם מוודאים שיש התאמה בין מספר המתאמנים למספר הפלאפונים בכספת.

חיילים בפלוגה אשר התרעמו על הנוהל החדש אמרו לחדשות כיפה, כי לקחת פלאפון מאדם בוגר נותן תחושה שלא סומכים עליך שתהיה רציני ברגע האמת ותניח את הפלאפון בצד כשצריך. "עצרנו את חיינו ובאנו למילואים על אף הקשיים מתוך רצון לשרת את המדינה. בצה"ל חייבים לזכור שאנחנו כבר לא ילדים ולחלקנו יש משפחות ועבודה, הקשר איתם לא יכול להיעצר טוטאלית ל 10 שעות, בסופו של דבר מדובר באימון ולא בפעילות מבצעית סודית, אנחנו מבינים את החשיבות שיש בייעול האימונים, אבל מכאן ועד להתייחס אלינו כמו אל ילדים המרחק גדול, צה"ל צריך למצוא פתרון פחות דרקוני"

כספת להפקדת פלאפונים בכניסה לתחנת אימון

כספת להפקדת פלאפונים בכניסה לתחנת אימון                                             צילום: ללא

בתגובה לפניית חדשות כיפה אמרו בצה"ל כי "הפקדת הטלפונים של המתאמנים בכספת בכל אחת מתחנות האימון מתבצעת על רקע דרישה מקצועית" עוד הוסיפו ואמרו שההפקדה נעשית "על מנת למנוע הפרעות והיסחי דעת תוך כדי התרגול האינטנסיבי ולשפר את איכות האימון."