בית המשפט המנהלי פסק: על המדינה לגבש מתווה לנחל האסי בתוך שנה וחצי

השופטת תמר שרון-נתנאל קבעה כי נחל האסי וגדותיו הם מקרקעי ציבור, אשר "מיועדים לתועלת הציבור" וכי לציבור הרחב זכות גישה אליו. על כן פסקה: "על המדינה לגבש הסדר תכנוני בזריזות הראויה ולא יאוחר מ-18 חודשים מהיום".

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/08/21 11:47 יח באלול התשפא

בית המשפט המנהלי פסק: על המדינה לגבש מתווה לנחל האסי בתוך שנה וחצי
נחלח האסי, צילום: Menachem Lederman/Flash90

בית המשפט המנהלי בחיפה בראשות השופטת תמר שרון-נתנאל, קבע הבוקר (ה') בפסק דין כי נחל האסי וגדותיו הם מקרקעי ציבור, אשר "מיועדים לתועלת הציבור" וכי לציבור הרחב זכות גישה אליו, אשר מתנגשת עם זכויות הקיבוץ, שנבנה על פי תכניות שאושרו כדין ללא התנגדות.

בהחלטה נקבע, כי "בנסיבות שנוצרו והתפתחו במקרקעין במשך עשרות שנים, לא ניתן לממש את זכות הגישה ללא קביעת האיזונים הנכונים בין הזכויות וללא הסדר תכנוני אשר צריך שייערכו על ידי המדינה". בית המשפט הבהיר, כי מדובר בזכויות מתנגשות וכי "הסדר פשרה, שמטרתו לאזן בין זכויות מתנגשות, או להסדיר מתווה אשר יביא לאיזון בין הזכויות, איננו בלתי חוקי".

בית המשפט הורה למדינה ולרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), לקבל החלטה ולגבש הסדר תכנוני, אשר ישקפו את האיזון הכולל, הראוי, בין זכויות הציבור לבין זכויות הקיבוץ ותושביו, בשים לב לכלל הנתונים והשיקולים הרלבנטיים וזאת - "בזריזות הראויה ולא יאוחר מ-18 חודשים מהיום".  

האסי

האסי. צילום: Nati Shohat/Flash 90.

השופטת אמרה בדבריה כי מדובר בתפקידה של המדינה ולא של בית המשפט שאינו מוסמך להחליט במקום המדינה, אלא רק לבחון את החלטותיה ואף אינו יכול לעשות כן. הובהר, כי "בית המשפט המנהלי אינו הפורום המתאים לקביעת ההסדר ופרטיו. בית המשפט המנהלי אינו מתכנן-על, אין זה תפקידו ואף אין בידיו כלים דרושים לשם כך. זהו תפקידן של המדינה ושל הרשויות המתאימות. רק לאחר שהן ממלאות את תפקידן בוחן בית המשפט המנהלי את תקינות מעשיהן ותוצאתם, בכליו וב"משקפיים" של המשפט המנהלי". 

עד שיגובש ההסדר התכנוני, חייב בית המשפט את המדינה, לאפשר ולוודא קיומה ומימושה של זכות הגישה ל"חוף הירוק", בצד המערבי של הקיבוץ, במתחם שהקיבוץ פתח במהלך ההליך המשפטי וזאת - במגבלות שנקבעו בפסק הדין וכן לקדם את תכנית "נחל עמל קדום", בצד המזרחי של הקיבוץ, שמטרתה היא, פיתוח אזור לנופש ולרחצה באפיק האסי, ואסדרה של מקום נופש בחיק הטבע, לכלל הציבור.