אלג'יריה מנתקת יחסים עם מרוקו, ומאשימה את לפיד

המדינה הערבית הודיעה על ניתוק היחסים עם שכנתה ממערב, זאת לאחר ששר החוץ הישראלי ביקר במרוקו. "מדובר בהשמעת מסר תוקפני משטחה של מדינה ערבית אחת נגד מדינה ערבית אחרת". עדיין, הקונסוליות בשתי המדינות ישארו פתוחות

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 25/08/21 08:07 יז באלול התשפא

אלג'יריה מנתקת יחסים עם מרוקו, ומאשימה את לפיד
צילום: shutterstock

אלג'יריה, המדינה הגדולה בשטחה באפריקה, הודיעה אתמול (ג') על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם שכנתה ממערב, מרוקו. שר החוץ של המדינה, רמדאן למאמרה, הכריז על הצעד המתוכנן במסיבת עיתונאים, זאת בטענה ל"פעילות עוינת". עוד טען השר כי במהלך הביקור של שר החוץ הישראלי, יאיר לפיד, במרוקו לפני שבועיים השמיע האחרון טענות קשות כנגדם. 

"מדובר בהשמעת מסר תוקפני משטחה של מדינה ערבית אחת נגד מדינה ערבית אחרת", אמר למאמרה, והוסיף כי למעשה שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה, הוא זה שעומד מאחורי ההתבטאויות של לפיד והוא זה שמסית את מדינת ישראל נגד אלג'יריה. 

היחסים בין שתי מדינות המגרב בצפון אפריקה לא היו במיטבם במשך עשרות שנים, והגבול ביניהם סגור עוד מאז שנת 1994. הסכסוך בין השתיים עוסק בעיקר בסוגיית השליטה על חבל סהרה המערבית. אלג'יריה תומכת במורדים שמבקשים לכונן שם מדינה עצמאית, ואילו מרוקו טוענת כי הטריטוריה, שסופחה אליה בשנת 1979, למעשה שייכת למרוקו ומהווה חלק בלתי נפרד מהמדינה. 

לפיד כאמור המריא למרוקו לפני שבועיים לצורך חנוכת הנציגות הישראלית במדינה והודיע על פתיחת השגרירויות במדינות בתוך חודשיים. "אסטרטגית, מה שאנו מייצרים פה זה ציר מדיני של ישראל, מרוקו, מצרים, ירדן, בחריין ואיחוד האמירויות כדי להציב אלטרנטיבה פרגמטית לקיצונות דתית". אמר אז. "אנו מייצרים מעגל חיים מול מעגל המוות של איראן ושליחיה", עוד סיפר השר כי שר החוץ המרוקאי יגיע בטיסה הראשונה של "אייר מרוקו" לישראל כדי לפתוח את השגרירות והדבר צפוי לקרות באוקטובר-נובמבר ומתעכב בגלל הגבלות הקורונה. "סוכם בחודשיים הקרובים לעשות כל מאמץ לפתוח את הנציגות". 

אלג'יריה טוענת כי במהלך המעמד הרשמי לפיד הביע בפני שר החוץ המרוקני נאסר בוריטה את דאגתו מהתקרבותה של אלג'יריה לאיראן. עוד הזכיר שר החוץ הישראלי את הקמפיין שהובילה אלג'יריה נגד קבלת ישראל כמדינה משקיפה באיחוד האפריקני. 

ההודעה על ניתוק היחסים מגיעה לאחר שאלג'יריה טענה כי השריפות הקטלניות שגבו את חייהן של 90 בני אדם במדינה אירעו בגלל הצתות של ארגוני טרור, שאחד מהם נתמך על ידי מרוקו. השר האלג'יראי  הודיע כי ניתוק היחסים נכנס לתוקף באופן מיידי, אך הוסיף כי הקונסוליות של שתי המדינות, אשר שתיהן חברות בליגה הערבית, יישארו פתוחות.