בלעדי קצין חינוך ראשי: "לעיתים אנו פוגעים בבלתי מעורבים מתוך הכרח"

במכתב פנימי שהופץ לכל יחידות צה"ל, אומר תת אלוף אופיר לויוס כי במציאות הנוכחית כמעט בלתי אפשרי להימנע לחלוטין מפגיעה בחפים מפשע, ומבהיר כי הרצון לחקור אירועים כאלה נובע מחובה מוסרית, "הרבה לפני השיקולים המשפטיים או התקשורתיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/08/21 16:36 טז באלול התשפא

קצין חינוך ראשי: "לעיתים אנו פוגעים בבלתי מעורבים מתוך הכרח"
קצין חינוך ראשי, תא"ל אופיר לויוס, צילום: דובר צה"ל

כמעט חודש עבר מאז התקרית סמוך לבית אומר בגוש עציון במהלכה כוח צה"ל ביצע נוהל מעצר חשוד לעבר רכב פלשתיני, כשלאחר ירי באוויר אחד הלוחמים ירה לעבר גלגלי הרכב. כתוצאה מהירי נהרג ילד פלשתיני ששהה ברכב עם אביו. במכתב פנימי שנשלח לחיילי צה"ל אומר קצין החינוך והנוער הראשי תת אלוף אופיר לויוס כי למרות הרצון להימנע ככל האפשר מפגיעה בחפים מפשע, "אסור שהדבר ישתק אותנו". אמירה חריגה בנוף הצה"לי של השנים האחרונות. 

לויוס, שאיבד את רגלו בפיגוע בגוש קטיף כשהיה סמג"ד 13, מתאר במכתב את אירוע שהתרחש ולו היה נוכח במבצע חומת מגן, במהלכו אחת המחלקות בכוח ירתה לעבר רכב שסיכן אותם והרגה אישה ששהתה בו. הוא מתאר את הרגעים שאחרי: "בהזדמנות הראשונה, החלטתי לעבור בין כל הצוותים. בכל אחד מהצוותים הבהרתי, כי הפעולה שנקט החוד הייתה נכונה וכי רכב חשוך, שלא נענה לירי אזהרה תוך כדי לחימה, יכול היה לסכן אותנו מאוד". 

המכתב שהפיץ הקח"ר לחיילים

המכתב שהפיץ הקח"ר לחיילים, צילום: דובר צה"ל

יחד עם זאת הדגיש הקח"ר ללוחמים כי, "התוצאה, שלא תוכננה, מצערת מאוד. ואם יש בינינו מי שאינו חש את 'בטנו מתהפכת' מכך שהותרנו בעל שכול וילד יתום, אין הוא ראוי להיות לוחם והוא מוזמן לעזוב עכשיו את שורות הפלוגה. השיחה הזו הבהירה את החובה לפעול באופן נכון ומקצועי - להמשיך לחוש בשליחות העם ובצדקת דרכנו, לבצע את המשימה בכל תנאי ולהישאר אנושיים ולא אדישים נפגעים ודאי מקרב האזרחים הבלתי מעורבים, וגם בקרב האויב".

"אסור שהדבר ישתק אותנו, ימנע ביצוע משימות בחדות ובתקיפות תוך הבנה כי בטחון תושבי ישראל קודם", אמר לויוס והבהיר: "בה בעת, אסור שהדבר יהפוך אותנו לכהים, לנפגעים בנפש וברכוש, חסרי אנושיות ואהבת האדם באשר הוא אדם. אובדן צלם, כל צלם, ממעט את כולנו". 

"הלחימה בכל החזיתות ובעיקר ביהודה ושומרון תמשיך להתאפיין בדילמות האלו כל העת. היכולת לאחוז בנשימה אחת, בתכנון אחד ובפעולה אחת במורכבותן של הדבקות במשימה והחתירה לניצחון, במקצועיות, בשמירה על חיי אדם ובטוהר הנשק ולאחר מכן להתעקש על תחקיר והפקת הלקחים- הם הכרח", כתב הקח"ר. 

"לעיתים אנו פוגעים בבלתי מעורבים מתוך הכרח (נזק אגבי) ולעיתים אנחנו פוגעים בבלתי מעורבים בשוגג" המשיך לויוס, "בכל אחד מהמקרים ראוי שהדבר לא יניח לנו, יטריד אותנו, וראוי כי נסלוד ממנו מכל וכל. וכאשר הדבר נעשה במזיד חובה עלינו להוקיעו, לטפל בו במלוא חומרת הדין ולדאוג לטוהר שורותינו. כל אלו הופכים את צה"ל לצבא טוב יותר ואת החברה לטובה יותר. כל זאת הרבה לפני השיקולים המשפטיים או התקשורתיים. זוהי חובה פיקודית ומוסרית לעצמנו, בהביטנו במראה ובעומדנו מול פקודינו. נגזר על מחננו, כמאמרו של אלתרמן – 'להיות שופך דם האדם ומגינו'. ראוי שבחרדת קודש זו ניגש לכל משימה ולכל החלטה שלנו או של חיילינו כשאנו ניצבים מול המשימות המורכבות המוטלות עלינו".


להורדת הקובץ

מארגון תורת לחימה נמסר: "מדובר באגרת חשובה של קח"ר. טוב שהקצין מדגיש את העקרון שערך חיי החיילים ואזרחי ישראל - גובר על חיי אוכלוסיית האויב, דבר שנמצא בפער משמעותי בשטח עקב הוראות הפצ"ר ומוסר מעוות כפי שראינו גם השבוע. ראוי שיצביע על האשמים באירועים של פגיעה באוכלוסיית האויב: המחבלים הערבים".