התפקיד החדש של הקצין האחראי על "מבצע טחינה"

תא"ל יובל שמעוני מונה לתפקיד הממונה על הביטחון במשרד של השר גנץ. בעבר נשלחו סוכנים כדי להביא עבורו טחינה תוצרת מקומית מהשטחים, דובר צה"ל טען אז כי "מדובר באירוע חמור שאינו עולה בקנה אחד עם רוח צה"ל והנורמה הערכית המצופה מקצינים", והקצין ננזף על ידי הרמטכ"ל

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 11/08/21 13:28 ג באלול התשפא

התפקיד החדש של הקצין האחראי על "מבצע טחינה"
"מבצע טחינה", אילוסטרציה , צילום: דובר צה"ל

שר הביטחון בני גנץ אישר היום (ד') את המלצת ועדת איתור בראשות מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל, לבחור בתא"ל  יובל שמעוני לתפקיד הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב). שמעוני כיהן בתפקידו האחרון בצה"ל כקצין מודיעין ראשי. שמעוני שימש גם כקצין המודיעין של פיקוד הצפון וכראש זירת טרור באמ"ן.

תא"ל יובל שמעוני יחליף את אל"מ גיל בן עמי אשר כיהן כממלא מקום ראש הממונה על הביטחון במערכת הביטחון. 

כאמור, בתפקידו האחרון בצה"ל שימש שמעוני קצין מודיעין ראשי. במסגרת תפקידו, הוא הטיל משימה על מפעיל סוכנים בצבא, לשלוח סוכן בכיר שיקנה לו צנצנות טחינה תוצרת מקומית מהשטחים. תחילת הפרשה בינואר לפני שנה, אז שודרה בתוכנית "עובדה" כתבה המגוללת את סיפור המעשה.

ביחידה טענו כי הרכישה התבצעה על הדרך, במסגרת מבצע קיים, אולם הקצין הבכיר טוען כי למבצע הייתה מטרה אחת בלבד: להביא טחינה לקצין המודיעין תא"ל יובל שמעוני. 

הקצין הבכיר שהתלונן פנה אף למשטרה הצבאית החוקרת וסיפר על האירוע, שזכה לכינוי "מבצע טחינה".  מצ"ח פתחה בחקירה. כמה שבועות לאחר מכן שוב נשלח סוכן לקנות טחינה בעבור קצין המודיעין, חוקרי מצ"ח הנחו את הקצין שהתלונן לאפשר גם למבצע השני לצאת לדרך, כדי לבסס את תיק החקירה. תא"ל שמעוני, ששילם מכיסו עבור הטחינה, טען מאוחר יותר: "לא העליתי בדעתי שמוציאים מבצע מיוחד כדי להביא לי טחינה".

 מדובר צה"ל נמסר אז לעובדה: "הכתבה מתייחסת לאירועים חמורים, שאינם עולים בקנה אחד עם רוח צה"ל והנורמה הערכית המצופה מקצינים בצה"ל. לפני מספר חודשים פנה קצין באגף המודיעין למשטרה הצבאית החוקרת בתלונה על שימוש במשאבי יחידה מסווגת, תוך חריגה מהכללים המחייבים ביחידה. לאחר בחינת התלונה החליטה הפרקליטות הצבאית, כי האירוע ייחקר באמצעות קצין בודק".

"עם קבלת ההנחיה, החליט ראש אמ"ן על מינוי קצין בודק בדרגת תא"ל במיל' שיוביל בדיקה מעמיקה ונוקבת. הבדיקה מתנהלת באופן מעמיק ויסודי, מזה מספר שבועות ותסתיים בזמן הקרוב. עם סיומה יוצגו ממצאיה לגורמים הפיקודיים והמשפטיים הרלוונטיים. אם ימצא כשל ערכי - הוא יטופל במלוא החומרה". לאחר האירוע שמעוני ננזף על ידי הרמטכ"ל, בצה"ל הדגישו כי תא"ל שמעוני לא ידע כי כך הושגה עבורו הטחינה.

היום כאמור, מונה תא"ל שמעוני לתפקיד הבכיר במשרד הביטחון, והמינוי יובא בקרוב לאישור הממשלה.