רופא הילדים המיתולוגי: "מי שטרם התחסן - שיחכה לפני שיתקהל"

ברקע מבצע החיסון השלישי, קורא ד"ר מתי ארליכמן, מנהל מחלקת מיון ילדים ב'שערי צדק' לסבים והסבתות שטרם התחסנו להיזהר ממפגש עם הנכדים ומברך על ההחלטה הישראלית להעניק חיסון נוסף למרות שטרם הגיע אישור ה-FDA האמריקאי

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/08/21 17:56 כה באב התשפא

רופא הילדים המיתולוגי: "מי שטרם התחסן - שיחכה לפני שיתקהל"
החיסון השלישי, אילוסטרציה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

נתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר (ג') הראו שיא תחלואה חדש בעקבות התפשטות זן הדלתא של הקורונה, כאשר 3,818 מאומתים חדשים התגלו מתוך 113,723 בדיקות שהתבצעו ביממה האחרונה. בבתי החולים מאושפזים 221 חולים שמצבם מוגדר קשה, מתוכם 46 מונשמים.

עם זאת, קצב מבצע החיסון השלישי לבני 60 ומעלה ממשיך לצבור תאוצה, כאשר רק אתמול חוסנו 57.8 אלף ישראלים, ועד כה התחסנו במנה השלישית 103 אלף. נתון מעודד למדי שמראה על התגייסות הציבור.

בשיחה עם ד"ר מתי ארליכמן, מנהל מחלקת מיון ילדים בבית החולים 'שערי צדק' ובעל ותק רב ברפואת ילדים הוא קורא לכל הישראלים מעל גיל 60 להתחסן בחיסון השלישי ומספר שכבר הבוקר (ג') הוא ואשתו עשו זאת. 

"אנחנו תמיד הולכים אחרי האמריקאים כמו עיוורים", אומר ד"ר ארליכמן ומתייחס לכך שהחיסון השלישי טרם אושר על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי, "הפעם אנחנו אומרים: 'לא, בואו נהיה יותר חכמים', וכמו שהתחלנו לחסן בזריזות - נחסן גם בחיסון השלישי. ה-FDA עוד לא החליט על חיסון שלישי, רק כי הם רוצים יותר הוכחות שרמת הנוגדנים אכן ירדה. בסדר, ייקח להם שבועיים או חודש להגיע לזה, ויש סבירות מאוד גבוהה שהם יאשרו את זה. יש בזה גם הרבה פוליטיקה". 

ראש הממשלה בנט יחד עם הנשיא הרצוג שהתחסן בחיסון השלישי

ראש הממשלה בנט יחד עם הנשיא הרצוג שהתחסן בחיסון השלישיצילום: Yonatan Sindel/Flash90

"אפשר לומר שהמחלה מגבירה את כוחה, במיוחד בילדים שם ההדבקה מאוד גדולה", אומר ד"ר ארליכמן ומדגיש: "יש הרבה זקנים שאם הילדים ידביקו אותם זאת בעיה, ומכיוון שלא מגבילים ולא עושים סגר אז הקשר בין סבתא וסבא לילדים הוא די פתוח".

מה להערכתך יקרה בחגים? 

"אני חושב כמו כל אחד שמבין היגיון שאם יתחסנו הרבה אנשים, סביר מאוד שזה יעזור ואז יהיו פחות בעיות בחגים. אם לא יתחסנו - יהיו בעיות ואז לא ירשו התקהלויות ובתי כנסת ועוד". מנהל מחלקת מיון ילדים בשערי צדק דורש מעמיתיו הרופאים להיות לויאליים כלפיי המערכת: "רופא צריך לדעת שהוא חלק ממערכת כללית, הוא צריך להתחשב בשיקולים כלליים ולא יכול לומר כל מה שבראש שלו. לא בכל דבר יש לנו ממש בזה הרגע וודאות מוחלטת וחד משמעית. למשל, אנחנו נותנים היום תרופות לאנשים שחולים מאוד ושרק אולי יעזרו להם". 

עכשיו כשזן הדלתא מתפשט, אתה רואה תחלואה מיוחדת אצל ילדים?

"ממש לא. הילדים הם לא הבעיה. גם כשהם חולים אז שטויות וכלום בשבילם. כל הסיפורים על הסיבוכים הם בודדים והיו לנו מעט מאוד ילדים עם סיבוכים. הבעיה היא במבוגרים ולכן החיסון. וככל שהגיל עולה ברור שחולים יותר קשים ויש מחלות יותר מסובכות ויכול להיות שצריך להוריד את זה ל-50. נכון שמגיל 60 ומעלה התחלואה הקשה יותר גדולה. כמובן שבגיל 70 זה יותר חשוב וב-80 זה עוד יותר חשוב. ובתי אבות זה עוד יותר חשוב".

"מי שעוד לא התחסן עדיף שיחכה לפני שיצא להתקהל", מדגיש ד"ר ארליכמן ומבהיר: "צריך להיזהר, זה לא מה שהיה לפני חודש ונקווה שזה יעזור. רוב הסיכויים שזה יוריד מאוד את התחלואה קשה של המבוגרים".