ללא בית משפט: חדשות 13 יפצו את מכינת עצמונה

מכינת עצמונה וחדשות 13 הגיעו להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט, "התובעים והנתבעים הגיעו להסכמות הכוללות רכיב כספי, מחוץ לכותלי בית המשפט", וכך מגיעה לסופה הפרשה שהתפוצצה באוגוסט 2019

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 30/07/21 13:19 כא באב התשפא

ללא בית משפט: חדשות 13 יפצו את מכינת עצמונה
אולפן חדשות 13, צילום: חדשות 13

שנתיים עברו מאז פורסמה הכתבה שהכפישה את המכינה הקדם צבאית עצמונה. בימים האחרונים הגיעו חדשות 13 ואנשי המכינה להסדר מחוץ לבית המשפט, לפיו הערוץ יפצה כספית את המכינה ואת הרב אסף נאומבורג שנגדו הופנתה הכתבה. כך פרסם העיתונאי ישי פרידמן. "התובעים והנתבעים הגיעו להסכמות הכוללות רכיב כספי, מחוץ לכותלי בית המשפט", כך כתבו הערוץ והמכינה לבית משפט השלום בתל־אביב בבקשה לסיים את ההליך המשפטי ביניהם.

הכתבה של העיתונאי עמרי מניב שודרה באוגוסט 2019. הכתב פרסם במהדרות חדשות 13 הקלטות משיעורי רבני מכינת עצמונה, בעיקר משיעוריו של הרב אסף נאומבורג, רב במכינה. בכתבה נטען שהמכינה מטיפה לערכים אנטי-ציוניים ואף מתנגדת לגיוס לצה"ל. מניב הסתמך על חומרים של עו"ד יאיר נהוראי, שבשנים האחרונות פעל נגד המכינות הקדם צבאיות הדתיות במטרה לפגוע בתקציביהן.

במהלך הכתבה הוצאו דברי הרב נאומבורג מהקשרם. בשיעורו הציג הרב לתלמידיו חרדי המתנגד לשירות בצה"ל, אך מהכתבה ניתן היה להבין שאלה עמדותיו של הרב ושל המכינה בה הוא מלמד. 

הכתב הושעה והתנצל בחשבון הפייסבוק שלו. מניב כתב כי כי האזין שעות ארוכות לשיעוריו של הרב נאמבורג, וזיהה פער בין גישתם של הרבנים לאורח החיים של התלמידים במכינה, וכי הרב נאמבורג מדלג בשיעוריו בין תפיסת העולם הציונית-דתית לזו החרדית, דבר שהביא לבלבול, כדבריו, והביא אותו לשדר את הדברים כפי ששודרו.

גם בחדשות 13 פרסמו התנצלות פומבית. המגישה תמר איש שלום אמרה: "פנינו לרב נאמבורג בבקשה לקיים ראיון, ואנחנו מקווים שבעתיד זה יתאפשר". עוד ציינה כי "התנהלות הכתב היתה בתום לב", וכי "לא היתה כוונה לפגוע ברב".

בנובמבר 2020 הגישה המכינה תביעה דיבה נגד  הערוץ והכתב בסך של מיליון שקלים. המכינה טענת לפרסום מגמתי ושקרי נגדה באותה כתבה. עוד לפני נקיטת הליכים משפטיים, דרשה המכינה, פיצוי בגובה 300 אלף שקלים. בכתב ההתראה נטען כי כתבתו של מניב "שקרית ומניפולטיבית במטרה להכפיש את שם המכינה". משלא נענתה המכינה, החליטה להגיש את תביעת הדיבה. בימים האחרונים כאמור, המכינה והערוץ סגרו את הענניינים מחוץ לבית המשפט.