לקראת שנת הלימודים בשל הקורונה: מבחני המיצ"ב בוטלו - התלמידים ימלאו שאלוני רגש

שרת החינוך שאשא-ביטון הודיעה על השינויים הצפויים בשנת הלימודים הקרובה, בהם תלמידי כיתות ד' (הערכה חיצונית) ותלמידי כיתות ח' (הערכה פנימית) ייבחנו באוריינות שפת אם | בנוסף, כיתות ה'-י"א ימלאו סקרים בנושאי חוסן נפשי, מיומנויות חברתיות ורגשיות

ישי אלמקייס, חדשות כיפה 25/07/21 09:10 טז באב התשפא

אילוסטרציה, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90
אילוסטרציה, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

בעקבות הקורונה: שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון הודיעה הבוקר (א') על ביטול מבחני המיצ"ב לשנת הלימודים תשפ"ב שתחל בעוד קצת יותר מחודש, כאשר במקומם תיערך בחינה חיצונית לכל תלמידי כיתות ד' באוריינות שפת־אם כך נחשף הבוקר ב'ישראל היום'.

תפקידו של המבחן להעריך את רמת השליטה של תלמידי כיתות ד' בכל רחבי הארץ במיומנויות השפה, ויבדוק את השליטה שלהם בהבנת הנקרא ובידע לשוני. בנוסף, כיתות ח' ייבחנו באוריינות שפת-אם במתכונת פנימית. ההחלטה להתמקד באוריינות שפה נובעת מחשיבותו של התחום ובשל היותו לבסיס לרכישת מיומנויות נדרשות בתחומי דעת אחרים. המבחנים ייערכו בחודש דצמבר 2021.

יש לציין כי לפני שנתיים, בשנת 2019, הודיע משרד החינוך תכנית שתכלול מספר מבחנים חיצוניים חדשים, כך שכל בתי הספר, בשכבות ה'-ו' וח'-ט', ישתתפו אחת לשנה גם בהערכה משתנה במתמטיקה, שפת־אם, אנגלית או מדעים. מבחנים אלה כאמור, לא יצאו לפועל השנה.

כמו כן, החליטה שרת החינוך ברקע הצורך בחיזוק החוסן האישי של התלמידים בתחומים אלה, להעביר בשנה הבאה סקרי 'אקלים' בקרב 750,000 תלמידי כיתות ה' עד י"א באופן ממוחשב, ולא בשליש מהם כפי שהיה נהוג בשנים עברו. לראשונה, הסקרים יועברו באופן ממוחשב והם יכללו מדגם חסר תקדים של כ- 750,000 תלמידים. היקף משמעותי זה של משתתפים יאפשר למשרד להפיק תובנות עומק בשורה רחבה של היבטים. בתוך כך, יכללו הסקרים היבטים של למידה רגשית וחברתית, בהם: חוסן נפשי ואישי, מיומנויות חברתיות ורגשיות. בנוסף, הם יכללו היבטים של אקלים בית ספרי, ובכלל זה מוגנות ואורח חיים פעיל ובריא.

כחלק מהטמעה הדרגתית של מודל 'תמונת מצב', ויצירה של תרבות ארגונית המשלבת מדידה והערכה בית ספרית, המשרד ימשיך לחזק את תהליכי הערכה הפנימיים, ויעמיד לרשות בתי הספר מגוון של כלים לשימוש פנימי, בתחום הלימודי, אקלים בית-ספרי והיבטים חברתיים-רגשיים.

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון ציינה: "השליטה במיומנויות השפה מהווה בסיס מכריע בסיכויי ההצלחה של בוגר המערכת, ולאור זאת המשרד יחזק אותן באמצעות שורה של מענים חינוכיים. הניטור, הוא אחד מהכלים, שיאפשר לנו לאמוד את הפערים ולתת להם מענים ממוקדים. בכוונתי לשים דגש מיוחד גם על ההיבטים החברתיים, ועל טיפוח ההיבטים הרגשיים כדי ליצור אצל כל תלמידה ותלמיד תחושת מסוגלות, העצמה וחוסן נפשי ואישי. על מנת לייצר למידה מיטבית, יש צורך בפניות רגשית של התלמידים. חשוב שהם ירגישו מוגנים בבית הספר, ושהאקלים החיובי יאפשר להם לייצר חוויות חברתיות ואישיות טובות".

כתבות נוספות

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר