למעלה ממחצית מצביעי ימינה תומכים בחופש בחירה בנישואין

לקראת ט"ו באב, סקר חדש שנערך מטעם עמותת חדו"ש מגלה כי רוב הציבור היהודי בישראל תומך בחקיקה שתאפשר חופש נישואין, "הגיע הזמן שהפוליטיקאים שלנו יאפשרו לאהבה להתבטא בנישואין על פי בחירה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/07/21 08:57 יג באב התשפא

למעלה ממחצית מצביעי ימינה תומכים בחופש בחירה בנישואין
צילום: shutterstock

לכבוד חג האהבה היהודי שיחול עוד יומיים, סקר חדש שערך מכון סמית עבור עמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון, מגלה כי רוב הציבור היהודי בישראל תומך בחקיקה שתאפשר חופש נישואין. חצי מהציבור היה מעדיף להינשא בנישואין לא אורתודוכסיים אם הייתה אפשרות חוקית לעשות זאת, ובציבור החילוני – רק 16% תומכים באפשרות זו. 

חדו"ש בודקת את עמדת הציבור בנושא חופש הנישואין מאז הקמתה. 63% מהציבור היהודי בישראל תומכים בכך שישראל תכיר בכל סוגי הנישואים, כולל נישואים אזרחיים, קונסרבטיביים ורפורמיים. בקרב הציבור החילוני עומד אחוז התמיכה על 90%.

הסקר גם בדק את העמדות הפוליטיות של המשתתפים, ומהתוצאות עולה כי לתמיכה בחופש הבחירה בנישואין שותפים רוב מצביעי מפלגות הקואליציה: 92% ממצביעי יש עתיד, 97% ממצביעי העבודה, 80% ממצביעי כחול לבן, 100% ממצביעי מרצ, 92% ממצביעי תקווה חדשה, 97% ממצביעי ישראל ביתנו ו51% ממצביעי ימינה.

דבר נוסף שנבדק בסקר היה בחירת מסגרת הנישואים. "בהנחה כי היה חופש נישואין בישראל, איזו מסגרת היית בוחר"?, נשאלו הנבדקים, ועל פי הממצאים, רק 51% מהציבור היה בוחר בנישואים אורתודוכסיים, 27% היו בוחרים בנישואים אזרחיים, 12% בנישואים רפורמים או קונסרבטיביים ו-10% השיבו כי לא היו בוחרים לא למסד את זוגיותם באופן רשמי.

על פי הנתונים, רק 16% מהציבור היהודי החילוני היו בוחרים באופן וולונטרי להינשא בנישואים אורתודוכסיים וכמחצית מהציבור החילוני היה בוחר בנישואים אזרחיים. הבחירה החופשית בנישואים אורתודוכסיים עולה בזיקה למידת הדתיות של המשיבים.

גם למינם של המשיבים יש השפעה על הבחירה, וכך בעוד ש-56% מהגברים מעדיפים נישואים אורתודוכסיים, רק 48% מהנשים רוצות בכך. העדפה הפוכה ניתן לראות ביחס לנישואים רפורמיים וקונסרבטיבים [העדפתן של 13% מהנשים, אך רק 10% מהגברים]. נתון מעניין נוסף הוא העדפתם של 25% מעולי בריה"מ לשעבר להינשא בנישואים רפורמיים או קונסרבטיביים אם הייתה אפשרות לכך.

עוד עסק הסקר בסוגיית "נישואי יוטה", המאפשרים לזוגות מכל העולם להינשא באמצעות התוועדות מרחוק דרך הזום.

גם סוגיית "נישואי יוטה", המאפשרת לזוגות מכל העולם להינשא באמצעות התוועדות מרחוק דרך הזום, נידונה בסקר. למעלה מ־500 זוגות ישראלים כבר נישאו בדרך זו, המוכרת על ידי שלטונות ארה"ב.
שר הפנים לשעבר אריה דרעי הורה לרשות האוכלוסין שלא לרשום נישואין אלה והשרה הנוכחית, איילת שקד, ממשיכה בדרכו. על פי ממצאי הסקר 55% מהציבור תומך בדעה כי משרד הפנים צריך לרשום נישואים אלה בדיוק כפי שהוא רושם כל תעודת נישואים אזרחיים רשמית ממדינה זרה. מבין המתנגדים לרישום "נישואי יוטה", רק 16% תומכים בעמדת רשות האוכלוסין, לפיה הזוגות לא עזבו את הארץ ולכן יש לראותם כמי שנישאו בארץ, ובישראל אין אפשרות חוקית לנישואים אזרחיים. 29% סוברים כעמדת הממסד הדתי הפוליטי, כי משרד הפנים לא צריך לרשום נישואים אזרחיים של ישראלים שנישאו בחו"ל, כיון שיהודים ישראלים צריכים להינשא רק על פי ההלכה. ברישום נישואי יוטה תומכים 83% מהציבור החילוני, ורוב הציבור המתכוון להצביע עבור מפלגות הקואליציה הנוכחית בבחירות הבאות.

"בממשלה החדשה נפתחה אפשרות למהפך המקווה ולכניסתה של ישראל למשפחת האומות הדמוקרטיות בעולם, בהן חירות הנישואין מובנת מאליה", אמר מנכ"ל עמותת חדו"ש הרב עו"ד אורי רגב, "לקראת ט"ו באב, חג האהבה, הגיע הזמן שהפוליטיקאים שלנו יאפשרו לאהבה להתבטא בנישואין על פי בחירה. בכך יגלו נאמנות לא רק לערכי מגילת העצמאות והדמוקרטיה אלא גם למי שהם מבקשים לגייס את תמיכתם בבחירות הבאות".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן