הסערה הבאה בהתנגדות החרדים והרבנות הראשית: רפורמת הכשרות של השר כהנא

השר לשירותי דת מתכוון לפתוח לתחרות את שוק הכשרות ואומר: "המהפכה בכשרות שאני מוביל תחזק את הרבנות הראשית לישראל" | הרבנות הראשית: "דוחים מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות בישראל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 20/07/21 16:21 יא באב התשפא

בהתנגדות החרדים והרבנות הראשית: רפורמת הכשרות של השר כהנא
צילום: Yaakov Naumi/FLASH90

השר לשירותי דת מתן כהנא פרסם היום (ג'), כי בכוונתו להחיל רפורמה במערך הכשרות. על פי התכנית שוק הכשרות ייפתח לתחרות. תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, יוכיחו עמידות כלכלית וניהולית יוכלו להעניק תעודות כשרות.

במסגרת התכנית ינקוט המשרד לשירותי דת בצעדים הבאים: 

  • גופי הכשרות הפרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות
  • בראש גוף כשרות פרטי יעמוד רב שהוסמך ע"י הרבנות הראשית לישראל
  • גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי, שקבעה הרבנות הראשית, בו הם מתחייבים לעמוד
  • יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על גופי הכשרות הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו
  • תאגיד כשרות שירצה, יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט בסיסי יותר מזה שהגדירה הרבנות שיאושר ע"י שלושה רבני עיר.

השר כהנא אמר היום כי מערך הכשרות של מדינת ישראל חייב לעבור התייעלות משמעותית. "מערך הכשרות הנוכחי סובל מבעיות איכות, סטנדרטים שונים, תנאי העסקת משגיחים ירודים, פיקוח בעייתי וריבוי כשרויות".

כהנא הזכיר: "רק לפני מספר חודשים התוודענו לאירוע טרגי בו אישה צעירה בת 22 נפטרה אחרי שאכלה קינוח חלבי במסעדה בשרית-כשרה. דוחות מבקר המדינה חושפים פעם אחר פעם את מחדלי מערך הכשרות הקיים. לאזרחי ישראל מגיעה כשרות טובה יותר".

לסיום קבע השר כי "המהפכה בכשרות שאני מוביל תחזק את הרבנות הראשית לישראל, תביא להקמת גופי כשרות מקצועיים, תשפר את איכות הכשרות, תייצר תחרות שתוזיל מחירים, תאפשר לעסקים לבחור בין תאגידי כשרות שונים ותשפר את תנאי ההעסקה של המשגיחים. מהפכת הכשרות תביא בשורה אדירה לציבור שומרי הכשרות בישראל".

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי מדינת ישראל עשתה צעד משמעותי לקראת הוזלת יוקר המחיה בישראל: "במסגרת התוכנית שתבטל את מונופול הכשרות, תועבר הסמכות למתן תעודות כשרות בישראל לגופים פרטיים לכלל בתי העסק, מהלך שיוזיל את העלויות לצרכנים, ליצרני המזון ולבעלי העסקים בתחומים שונים כמו מלונאות, מסעדנות, רשתות השיווק ועוד. מדובר בבשורה משמעותית שאת תוצאותיה אזרחי ישראל יוכלו להרגיש בכיס כבר בשנה הקרובה".

הרבנות הראשית: "ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל"

הרבנות הראשית לישראל דוחה מכל וכל את הרפורמה של מתן כהנא. ברבנות מיהרו להגיב: "יוזמה מסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות בישראל. ה׳תכנית׳ שהוצגה היום לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפשרות לכל מאכער להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת הרס וחורבן הכשרות.
 
עוד נמסר מהרבנות כי "זוהי חלק ממגמה כללית של מלחמה בשירותי הדת שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל. הרבנות הראשית וכלל רבני ישראל יעמדו בפרץ ויפעלו לבלימת היוזמה המסוכנת, העם ישראל המקפיד ברובו על כשרות כהלכה מצביע ברגליים ונותן אמון מלא ברבנות הראשית, לפיכך יוזמות מסוכנות אלה דינן להתבטל". 

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני הגיב למהלך: "בהמשך למדיניות האנטי דתית של הממשלה הרעה הזאת, הם רוצים לחסל את מערך הכשרות בישראל. ליברמן וכהנא רוצים להפוך את מדינת ישראל למדינה ככל המדינות בעולם, למחוק כל זיק של יהדות, ולמנוע מהאזרחים היהודים לאכול כשר.
נעשה הכל להעביר אותם כמה שיותר מהר מן העולם ולהחזיר את הממשלה היהודית והדמוקרטית".

יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיב ואמר שהוסרה המסכה מעל ממשלת ישראל. "רפורמת הכשרות של כהנא כהמשך ישיר לרפורמות בדייני ישראל בגיורים בכשרות בשמירת השבת בפרהסיה ובזהות היהודית של המדינה חותרת לקידום מדינת כל אזרחיה וריסוק הזהות היהודית של המדינה. אין ספק לצערנו, שהמטרה המרכזית שלהם היא הכרה בגופי כשרות רפורמים. שום שיקול כלכלי אין בתהליך. מי יגלה עפר מעיניך מרן הראי"ה קוק זצ"ל לראות מה שבנט כהנא וקריב מחוללים למוסד הרבנות הראשית לישראל".

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר: "כמי שנאבקים במשך שנים להגברת התחרות בכשרות, אנו בטוחים כי תכנית החדשה תאפשר, לראשונה, תחרות אמיתית בשוק הכשרות באמצעות מתן רישיונות לתאגידים פרטיים לספק השגחה, בדומה למודל הרבנות כרגולטור שהצענו בעבר. הדבר יביא להגברת האמון ברבנות ולכשרות שקופה, איכותית וטובה יותר לעם ישראל".