הרבנית פיוטרקובסקי: הציונות הדתית צריכה לבדוק את עצמה

אשת ההלכה הביעה ביקורת רבה כלפי המגזר הסרוג במהלך הכנס של ארגון צהר וטענה: "היינו נשכרים אם יותר נשים היו לומדות ומתחברות למקורות היהודיים" | הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי הוסיפה: "הרבה פעמים יש לנשים יכולת לעורר שיח במקומות שרבנים חוששים ממה יגידו"

עדיאל שביט ישי אלמקייס עדיאל שביט, ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/07/21 21:04 ה באב התשפא

הרבנית פיוטרקובסקי: הציונות הדתית צריכה לבדוק את עצמה
הרבנית מלכה פיוטרקובסקי בפאנל. מבקרת את התנהלות הציונות הדתית, צילום: חדשות כיפה

בכנס שערך אתמול (ג') ארגון צהר במרכז מורשת בגין בירושלים תחת הכותרת 'דתי לדעתי', התקיימו מספר פאנלים שנגעו בעיקר בשאלות "מי נחשב דתי?", "מה התפקידים החברתיים של הציונות הדתית?", ו"מה יהיה מקומו של המגזר הציוני דתי בישראל בעוד 100 שנה?". 

בכנס השתתפו בשלושה פאנלים שונים יו"ר הארגון הרב דוד סתיו, הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי, הרב אייל ורד, ראש מכון פוע"ה הרב מנחם בורשטיין, ד"ר מיכה גודמן, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, הרב יובל שרלו, נועה ירון-דיין, פרופ' דוד פסיג, פרופ' אשר כהן, שולי רנד, הרב אילעאי עופרן ואתי אנקרי, ובהנחיית העיתונאי עקיבא נוביק. 

כנס הקיץ של צהר

כנס הקיץ של צהר, צילום: חדשות כיפה

"המטרה המרכזית של הכנס היא להתמודד עם אחת השאלות היותר מורכבות שמלוות משפחות בציבור הדתי, וגם כל מחנך ורב איך להתמודד עם תופעות שלא הכרנו בעבר", אמר הרב דוד סתיו לחדשות כיפה, "לא של דתל"שים, אלא של אנשים שנשארים בתוך המחנה והדתיות שלהם ביטויים אחרים לא לפי הנורמות שהיו מקובלות. 

מצד אחד אנחנו לא רוצים לתת לגיטימציה לדברים שמנוגדים להלכה. מצד שני אנחנו לא רוצים שאנשים שלא מקפידים כמו הוריהם על ההלכה ירגישו שהדרך היחידה היא לעזוב את המסורת כולה ויחשיבו שזה או הכל או כלום. אז לא אין הכל או כלום, אנחנו לא המשגיחים של הקב"ה והוא חפץ בכל מצווה ומצווה שלא כל אחד ואחד מאיתנו והמפגש כאן הערב נועד לתת כלים והעצמות להתמודדויות שכל אחד מאיתנו נתקל בהם בסביבה ובקהילה". 

הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי אמרה לחדשות כיפה כי, "הרבה אנשים נרשמו לכנס הזה, האולם היה מלא וגם הרבה אנשים צפו בפייסבוק ובזום, המשמעות היא שזה נושא שבוער בציונות הדתית כי אנחנו מדברים על תופעה שהיא באמת כואבת, לנו כהורים וגם לעוד רבים. התמודדות שכולם באיזשהו שלב מתמודדים איתה". 

הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ

הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי. "נשים באות עם שפה שהיא קצת שונה". צילום: חדשות כיפה

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי הביעה במהלך הפאנל בנושא "אני ואתה: נקודת מבט חברתית" את הביקורת שלה על רבנים ופוליטיקאים מהמגזר הדתי שמשתמשים בשפה ובביטויים המנוגדים להלכה, והדגישה כי היא בעד חומרות גדולות, בעיקר במצוות בין אדם לחברו. בראיון לחדשות כיפה היא הוסיפה: "אי אפשר היה לפספס שיש לי לא מעט ביקורת על המגזר. כי אם מתכנסים אנשים, המשתתפים בפאנל והאורחים שבאו להקשיב, זה כדי לבדוק את עצמנו. צריך לבדוק את עצמנו, להשמיע ביקורת, להשמיע את הנקודות החזקות ולהתקדם הלאה. זה לא רק פוסט מורטם של מה שהיה אלא זה גם כציפייה לעתיד". 

מה המקום של נשים בעולם הבירור של 'דתיות' בציונות הדתית? 

"באופן רחב אני חושבת שהיינו נשכרים יותר אם יותר נשים היו לומדות, יודעות גם בלי תארים, ומתחברות באופן עמוק למקורות היהודיים לעושר האדיר שלהם", אמרה הרבנית פיוטרקובסקי, "מי מהן שתהיה מוכנה לשים את המשימה הזאת על כתפיה, גם להתמודד עם מה שתיארנו: צורך השעה של פיתוח משנה הגותית, הלכתית ומעשית שמתמודדת באמת עם אתגרי המציאות", אמרה אשת ההלכה ולא פספסה הזדמנות להחמיא לעמיתתה, הרבנית טיקוצ'ינסקי: "תלמידת חכמים אדירה שמנסה להתמודד עם אתגרי התקופה". 

חברת הנהלת צהר, הרבנית ד"ר טיקוצ'ינסקי הוסיפה ואמרה כי, "נטיית ליבי היא להגיד שנשים כגברים. אנחנו הרבניות לא אמורות להיות שונות מרבנים, אנחנו דוברים את אותה שפה, אנחנו נמצאים באותו שדה, אני לא חושבת שיש להן תרומה מכרעת שהיא נכונה וטובה יותר מאשר לרבנים. אני כן אגיד בזהירות, וזה משהו שמצריך מחשבה, העובדה שאנחנו קצת אאוטסייד מאפשרת לנו הרבה פעמים לשכב על הפסים כי אין לנו מה להפסיד, והרבה פעמים יש לנו יכולת לעורר שיח ונקודות שהרבה רבנים חוששים ממה יגידו. וגם יכול להיות שאנחנו באות עם שפה שהיא קצת שונה, ולפעמים דווקא במישורים החברתיים יש לנו חידושים".