נדחה בטרומית: סיוע לנפגעי האסון מירון

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק סיוע לנפגעי האסון הלאומי בהר מירון, של חבר הכנסת יעקב אשר וקבוצת חברי הכנסת. 59 ח"כים התנגדו להצעה לעומת 55 שתמכו. ראש הממשלה התנגד, ליצמן בתגובה: "עושים מעשי זמרי ומבקשים שכר כפנחס"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/07/21 16:15 ה באב התשפא

נדחה בטרומית: סיוע לנפגעי האסון מירון
צילום: David Cohen/Flash90

מספר שעות לאחר שהושחתה האנדרטה לזכר 45 הנספים באסון מירון, דחתה היום (ד') מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק לסיוע לנפגעי האסון בהר בל"ג בעומר שעבר. מדובר בהצעה פרטית של חבר הכנסת יעקב אשר מש"ס וקבוצת חברי כנסת נוספים. 59 התנגדו להצעה לעומת 55 שתמכו.

על פי ההצעה, יקבע מתווה סיוע לנפגעי האסון הלאומי בהר מירון, אשר יבוצע לפי תכנית שיכין שר האוצר, זאת באמצעות הקמת ועדה אשר תגבש אמות מידה והמלצות לאופן מתן הסיוע, בין היתר לפי מידת הפגיעה, מספר הנפגעים במשפחה הנפגעת ומקורות הכנסתה, לרבות זכאות לקבלת תשלומים בשל האסון. 

כמו כן מוצע שהוועדה תהיה בת 11 חברים וביניהם יהיו שופט בדימוס, נציג שר המשפטים, נציג שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, נציג המוסד לביטוח לאומי, נציג שר האוצר, נציג שר הבריאות, נציג השר לביטחון פנים, נציג השר לשירותי דת, נציג ראש הממשלה ושני נציגי ציבור. הוועדה תגיש את המלצותיה לשר האוצר תוך 45 ימים מיום תחילתו של החוק, ושר האוצר יגיש את תכנית הסיוע לאישור ועדת הכספים של הכנסת בתוך 45 ימים ממועד קבלת המלצות הוועדה.

"ביום ההילולה של רבי שמעון בר יוחאי, ארעה טרגדיה גדולה בהר מירון, שבה מצאו עשרות את מותם ומעל מאה איש נפצעו. האסון הגדול נקבע כאסון לאומי ויום ראשון שלאחריו הוכרז על ידי הממשלה כיום אבל לאומי", כך נכתב בהצעה לחוק. 

"המקרה הטרגי של האסון אינו מכוסה על ידי גורם ביטוחי או על ידי המדינה, כנהוג במקרים של פיגועי טרור או נזקי מלחמה", נכתב, "לפיכך מוצע בהצעת חוק זו לקבוע כי המדינה תסייע למשפחתו של נפטר או למי שנפגע באסון הלאומי או בעקבותיו."

השר במשרד האוצר חמד עמאר השיב להצעה: "ועדת השרים החליטה לדחות את הדיון בהצעה בחודש ובהיעדר עמדה מגובשת עמדת הממשלה להתנגד. הנוסח הנוכחי של החוק אינו תוחם את האוכלוסייה הנפגעת ולכן צפוי להביא לחשיפה תקציבית גבוהה. לכן נדרשת עבודת עומק על מנת לאפיין ולתחום את האוכלוסייה שנפגעה. בכדי לגבש מענה מותאם תוך בחינת ההשלכות התקציביות, מוצע כי משרד האוצר יבצע עבודת מטה ויגבש מתווה ייעודי."
ראש הממשלה נפתלי בנט הצביע נגד החוק, מהלך שגרר התלהמות מחברי האופוזיציה שקראו לעברו "לך". 

חבר הכנסת יעקב ליצמן מיהדות התורה, מסר בתגובה: "אני בוש ונכלם נוכח התנהגות הקואליציה והצבעתה נגד הצעת החוק לפיצוי משפחות נפגעי האסון במירון, שיזם חברי ח״כ יעקב אשר. 

אלה שרדפו את הנציגות החרדית במסווה של דאגה לנפגעי האסון, נלחמו היום נגד החוק לפיצויי משפחות ההרוגים. אלה שהשתמשו בשכול ובכאב המשפחות היקרות, בכדי להעליל נגד הציבור החרדי, התגלו כעת כנמושות, העושים מעשי זמרי ומבקשים שכר כפנחס. ממשלת הזדון של בנט-לפיד-ליברמן-סער, אין לכם זכות יותר לדבר בשמם ובכאבם של הרוגי האסון הנורא. גיליתם פרצופכם השפל ואנו נזכיר לכם זאת. אני משבח את חבריי באופוזיציה שגירשנו את בנט מהמליאה, כשטרח להגיע במיוחד כדי להצביע נגד החוק שבא להיטיב עם משפחות האסון במירון". 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן