מנה שלישית למדוכאי חיסון? לא לחולי סרטן

מדוכאי חיסון זכאים למנה שלישית של פייזר, כך קבע משרד הבריאות אתמול. היום, רשימת מדוכאי החיסון צפויה להתעדכן כך שחולי סרטן לא יהיה זכאים למנה נוספת |הערב קבינט הקורונה יאשר הגבלות נוספות | ביממה האחרונה נרשמו 730 חולים חדשים בישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/07/21 15:36 ד באב התשפא

מנה שלישית למדוכאי חיסון? לא לחולי סרטן
צילום: Tomer Neuberg/Flash90

אתמול קבע משרד הבריאות כי ניתן לחסן מטופלים מדוכאי חיסון במנה השלישית. זאת עקב עדויות מצטברות של מטופלים הסובלים מדיכוי חיסוני ואינם מפתחים תגובה נוגדנית מספקת לאחר שתי מנות של חיסון נגד נגיף הקורונה, וחלקם עשויים לפתח נוגדנים לאחר מנה שלישית. בנוסף, עקב הסיכון הגבוה למדוכאי חיסון לחלות בתחלואה קשה. 

היום (ג') משרד הבריאות צפוי לעדכן את רשימת מדוכאי החיסון הזקוקים למנה שלישית. לפי הפרסום ב-ynet, חלק מחולי הסרטן לא יכללו ברשימה ולא יוכלו להתחסן שוב. לאחר פגישה שהתקיימה בין נציגי משרד הבריאות לנציגי קופות החולים הוחלט כי בשלב זה רק מושתלי איברים יוכלו להתחסן בשלישית, ולא חולים נוספים כפי שפורסם אתמול. לפי גורמים המעורים בפרטים, ההחלטה להכליל את חולי הסרטן ברשימה התקבלה ללא התייעצות עם האיגוד האונקולוגי של ההסתדרות הרפואית.

לקראת הדיון שצפוי להכריע בסוגיה, עלתה האפשרות כי כלל החולים האונקולוגיים יוצאו מרשימת מדוכאי החיסון, ומנגד לפי אפשרות אחרת,  הרשימה תכלול חולים הנמצאים בטיפולים ביולוגיים, או שעוברים טיפולי הקרנות, וסוגים מסוימים של גידולים ובהם הודג'קין לימפומה ומיאלומה. ומיאלומה. החלטה סופית בעניין צפויה להתקבל ביממה הקרובה.

בקטגוריית מדוכאי החיסון נכללים מושתלי לב, ריאה וכליות, וניתן לחסן אותם בשלישית ללא בדיקת נוגדנים. עם זאת, מומלץ לבצע בדיקה סרולוגית לפחות 14 יום לאחר מתן מנת החיסון השנייה ולפני מתן המנה השלישית. מרווח המומלץ בין המנה השנייה לשלישית הוא  8 שבועות, והמרווח המינימלי הוא 4 שבועות. אין גבול עליון למתן המנה השלישית לאחר המנה השנייה. משרד הבריאות שב וממליץ למדוכאי חיסון להמשיך להקפיד על אמצעי מניעה כגון עטית מסכת פה-אף, שמירה על היגיינה והימנעות ממגע עם אנשים חולים או לא מחוסנים. כמו כן, לא מומלץ להשתתף בהתקהלויות. 

הערב, קבינט הקורונה צפוי להכריע בעניין ההגבלות החדשות ותו ירוק מרוכך. משרד הבריאות צפוי להמליץ על קיצור ימי הבידוד לשבעה ימים, בכפוף לבדיקה שלילית. כמו כן, הקבינט יכריע בעניין החזרת התו הירוק. שבמסגרתו יבוצעו בדיקות קורונה ללא מחוסנים באירועים מרובי משתתפים.

ההמלצה של משרד הבריאות מגיעה, לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט נועד עם שר הבריאות ניצן הורביץ ועם בכירי משרדו. אם קבינט הקורונה יחליט "לאמץ" את ההמלצה, היא צפויה להיכנס לתוקף - בכפוף להצגת תוצאה שלילית לבדיקת קורונה.

משרד הבריאות פרסם הבוקר את נתוני תחלואת הקורונה העדכניים, מהם עולה כי ביממה האחרונה אומתו לנגיף 730 חולים חדשים, 65 מהם חזרו מחו"ל ומתוכן 49 מחוסנים. מדובר במספר הגבוה ביותר מאז ההתפרצות הנוכחית שהחלה באמצע החודש שעבר. שיעור הבדיקות החיוביות - 1.33% ומקדם ההדבקה 1.29.

בסך הכל יש בישראל 4,623 חולים פעילים. בבתי החולים מאושפזים 79 חולים, 45 מהם במצב קשה, 14 במצב קריטי ועוד 10 מונשמים. מספר המתים מהנגיף עומד על 6,439. על פי מודל הרמזור ישנן 5 רשויות אדומות: כפר יונה, יהודה שערי תקווה, צופים וגבעות בר. 7 רשויות כתומות ועוד 45 צהובות.