הותר לפרסום מקורב לרמטכ"ל לשעבר הוא החשוד במסירת ידיעות לאויב

פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד איש העסקים יעקוב אבו-אלקיעאן מהיישוב חורה, המייחס לו ביצוע עבירות של מגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעה לאויב, בכך שדיווח על מעשיו ותכניותיו של בני גנץ

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 12/07/21 14:21 ג באב התשפא

מקורב לרמטכ"ל לשעבר הוא החשוד במסירת ידיעות לאויב
בית משפט, צילום: David Cohen/Flash90

אחרי שהפרשה נחשפה בשבוע שעבר, היום (ב') הותרה לפרסום זהותו של החשוד בפרשה. איש העסקים הישראלי יעקוב אבו אלקיעאן, בן 47 מהיישוב הבדואי חורה שבנגב הוא החשוד בעבירות הביטחוניות, זאת לאחר שפרקליטות מחוז דרום הגישה מוקדם יותר היום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגדו, המייחס לו ביצוע עבירות של מגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעה לאויב. 

על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עורכת הדין אלכס דרנבוים, במסגרת הקשרים העסקיים של הנאשם, נוצר קשר בינו לבין אזרח עיראקי בשם ח'יידר, המתגורר בטורקיה ובעיראק. לקראת הבחירות שהיו בישראל, הצטרף הנאשם לרשימת תל"ם של הרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון, ופרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמונות עם בכירים בתל"מ ובכחול לבן, בהם שר הביטחון הנוכחי בני גנץ, כאשר בשיחות עם ח'יידר, הציג אבו-אלקיעאן את עצמו כי הוא נמנה בין מקבלי ההחלטות במדינה, מכהן כחבר קבינט וכי מדינת ישראל עתידה לבצע פעולות תקיפה בקרוב.

על פי כתב האישום, במספר רב של מועדים, מסר הנאשם לח'יידר מידע שנודע לו, בישראל, אודות פעילותם של כוחות הביטחון בישראל, פעילותו של גנץ, ועסקאות צבאיות שנעשו בין ישראל לארצות הברית ועוד, מידע שנודע לנאשם מהתקשורת, או מקשריו עם אנשים שונים בישראל. על פי כתב האישום, הנאשם עשה כן, על מנת להעלות את ערכו בעיני האיראנים ולקבל תמורה עבור המידע שמסר, שכן ח'יידר אמר לנאשם, כי יש אנשים בכירים מטהראן שמתעניינים בו ורוצים לפגוש אותו.

בין היתר, הודיע הנאשם כי שר הביטחון, אשר כונה בתכתובת "הבחור שאצלנו", חזר מאמריקה, כי סיכם על מכירה וקניה מהאמירויות, וכי ישמע עוד דברים חדשים בעוד מספר ימים, וכן סיפר לו על מפגשים בין ישראל, סעודיה והאמירויות. במהלך שיחה זו, הודיע ח'יידר לנאשם כי דיווח הלאה את מה שסיפר לו הנאשם, וכי התבקש לפנות לנאשם, ולבקש ממנו כי יגדיר את מיקומו העדכני של שר הביטחון. השניים המשיכו להיות בקשר והנאשם המשיך לעדכן בידיעות שונות אודות ההתנהלות של כוחות הביטחון והממשלה.

במהלך הקשר, ניסו השניים לתאם מפגש עם האיראנים, בהסכמת הנאשם ובעידודו, במדינות שונות, החל מעיראק, ירדן, טורקיה ומדינות אחרות, אך ללא הצלחה. כאשר ניסו לתאם מפגש בדובאי, הודיע ח'יידר לנאשם כי בקשתו לוויזה לנסיעה לדובאי סורבה וביקש את סיוע הנאשם מול השב"כ, אשר הבטיח שיסייע לו.

מכתב האישום עולה, כי השניים בשיחות ובקשר ביניהם לאורך הזמן, ניסו להסוות את מהות הקשר ביניהם בכך שדיברו גם על מסחר, באופן שנחזה להיות כאילו הקשר ביניהם תמים, והתכנון למפגש עתידי הוא על רקע מסחרי. כמו כן, לא העלו על הכתב חלק ניכר מהשיחות ביניהם, אלא דיברו בוואטסאפ.

ביתו של אבו-אלקיעאן בחורה

ביתו של אבו-אלקיעאן בחורהצילום: תנועת רגבים

בכתב האישום צוין, כי הנאשם במעשיו, קיים ביודעין מגע עם סוכן חוץ עבור איראן, ואין לו הסבר סביר לכך. בנוסף, מסר הנאשם  ביודעין לאויב  או בשבילו, ידיעה שעלולה להיות לתועלת האויב, ויש במעשיו אלו כדי לפגוע בביטחון המדינה. התיק נחקר ע"י שירות הביטחון הכללי ומחלק פח"ע בימ"ר נגב. הפרקליטות מבקשת לעצור את הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.

בעקבות המעצר של אבו-אלקיעאן, בתנועת רגבים מזהירים מפני הקצנה גוברת והולכת בחברה הבדואית. מאיר דויטש, מנכ"ל התנועה אמר: "העובדה כי אבואלקיען, מיליונר עתיר נכסים ומקורב לבכירי המשק הישראלי, העביר מידע לגורמים איראניים, מוכיחה כי הלאומנות ההולכת וגוברת בחברה הבדואית, אינה קשורה לטענות על עוני ומעמד, אלא להלכי רוח לאומניים ומסוכנים. זו התוצאה של טמינת הראש בחול, ועל מדינת ישראל להתעורר בהקדם".

שר הביטחון לשעבר, בוגי יעלון, הגיב לפרסומים אודות החשדות נגד אבו אלקיען ואמר כי: ״הזדעזעתי לשמוע על החשדות כנגד יעקוב אבו אלקיעאן. התוודעתי לראשונה לאבו אלקיעאן בראשית מערכת הבחירות של אפריל 2019. בתחילה, התרשמתי מהתדמית שיצר לעצמו, כאיש עסקים מהמגזר הבדואי, שמעוניין לנצל את מעמדו לגישור על הפערים בין החברה היהודית לחברה הבדואית, ולראייה עמדה בחירתו להתנדב לשירות בצה״ל. בתום שורה של מפגשים והתייעצות עם מספר גורמים, הוחלט לשלב אותו ברשימה.

אך לאחר הגשת הרשימות החלו לעלות סימני שאלה כבדים בנוגע לאמינותו ויושרתו של אבו אלקיעאן, והחלטתי לנתק כל מגע עימו, ומפלגת תל״ם בראשותי אף החזירה לו את הכספים אשר תרם למפלגה. במערכת הבחירות השנייה אבו אלקיעאן כבר לא היה חלק מרשימת תל״ם, ומאז ועד היום לא היה בינינו כל קשר".