"איפה הפחד מהקב"ה?": הראשון לציון במתקפה נגד מתן כהנא

הרב יצחק יוסף פתח במתקפה חריפה נגד השר לשירותי דת, זאת לאחר השינויים האחרונים שערך במשרדו. בנאומו התייחס לסוגיית הגיור, כשרות ונוכחות נשים בוועדה למינוי דיינים: "אם מרן האבא היה חי הוא היה מקים כל צעקה גדולה ומרה על כל מה שקורה כאן". גם איילת שקד זכתה להתייחסות

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/07/21 09:26 כח בתמוז התשפא

"איפה הפחד מהקב"ה?": הראשון לציון במתקפה נגד מתן כהנא
צילום: David Cohen/Flash90

מספר שבועות חלפו מאז התמנה מתן כהנא מימינה לשר לשירותי דת. בזמן הזה הוא הספיק לעורר את זעמם של החרדים עת קבע כי היהדות במדינת ישראל הפכה להיות גורם מקטב ולא מאחד, אמירה שעליה התנצל מאוחר יותר. כמו כן, תיקון חוק הוועדה למינוי דיינים שהגיש השר ואושר בממשלה לפני שבועיים, מעגן את השוויון בין גברים לנשים מבין נבחרי הציבור החברים בוועדה, תוך שהוא מאפשר לכנסת ולממשלה מרחב תמרון רחב יותר, מינוי שני שרים כנציגי הממשלה ושתי חברות כנסת, או להיפך.

המשמעות היא שש"ס ויהדות התורה לא יוכלו לשלוח נציג על תקן חבר הכנסת, היות ואין נשים במפלגות שלהם, והאופוזיציה תשלח נציגה ממפלגות אחרות. בכך ישתנה מאזן הכוחות בוועדה הקרובה. נציגי הממשלה, הכנסת, לשכת עורכי הדין והטוענת כולם יהיו מהמגזרים החילוניים והדתיים, מה שיותר רק ארבעה חרדים בוועדה, הרבנים הראשיים ושני הדיינים. 

המהלכים האלו של גורם ציוני דתי גרמו לרב הראשי הספרדי, הראשון לציון הרב יצחק יוסף להתבטא נגד כהנא בנאום חריף במיוחד. בנאום שהתפרסם אתמול (ד') באתר כיכר השבת דיבר הרב על דאגתו העמוקה מפני "שינויים מסוכנים הנוגדים את ההלכה היהודית".

"שר הדתות איך שהתמנה, הוא ביקש להגיע אלי", הוא בא, אמר לי אני מכבד את הרבנים הראשיים אבל יש לנו חילוקי דעות', שמעתם? הרבנים הראשים שכל ימיהם עוסקים בתורה, מחברי ספרים מרביצי תורה שישובים ועוסקים בתורה, יש חילוקי דעות? מה זה חילוקי דעות?" 

צילום: ללא

באשר לסוגיית הכשרות, אמר הראשון לציון כי "אם יעשו הפרטה של הכשרות, אני לא יודע איך אנשים יוכלו לאכול בכל המקומות, הרבנות הראשית תצטרך לתת את הדעת, להתכנס ולהכריז שאי אפשר לסמוך על כל הכשרויות. יש כשרויות למשל, שאני לא אנקוב בשמות, שיש להם יותר מידי כוחה להתיר, הם רוצים שאשה תשגיח בלילה וביום, כל האפשרות שאשה תשגיח זה חשש של פריצות וחוסר צניעות, הם נתפסים בדין של 'עד אחד נאמן באסורים' וספרא עלה, ואפילו באשה זה נאמר, והם מסתמכים על ר משה פיינשטיין, אבל מה שהרב משה פיינשטין אמר שזה רק בארעי, ולא בקבע כי זה גורם לחוסר צניעות, וזה לא משנה לאישה צעירה או מבוגרת, ואנחנו הרי יודעים מה קרה שעברו לכשרות אחרת והייתה כשרות לא טובה". 

סוגיית הגיור נחשבת נפיצה במיוחד, ועליה אמר הרב: "אחרי שנבחרתי, בקשו אותי להיפגש עם אחד מראשי רבני צהר, תרשו לי לא להזכיר את השם ותבינו לבד. בהתחלה פקפקתי, הם הרי מרגישים מעצמם כגדולי הדור, והם ישמעו לנו? אבל הפצירו בי, לפחות תלך לפגוש אותו, אז הסכמתי. 

"ואז הוא אומר לי, יש לנו בארץ רבבות רבבות מאות אלפים של עולי רוסיה שהם לא יהודים. ביררתי את זה במשרד הפנים, יש כאן ארבע מאות שישים אלף שאינם יהודים שהגיעו מברית המועצות, שיש להם ילדים וילדות, לומדים בכל המוסדות בארץ. הבעיה זה הציבור המסורתי והחילוני, שלומדים יחד באוניברסיטה ומכירים ואחר כך מגלים שהם לא יהודים ויש התבוללות, מי יודע מה יהיה עוד כמה שנים".

הרב יצחק יוסף המשיך וסיפר כי אותו רב מצהר, שאותו לא הזכיר בשם, הציע לגייר את העולים מברית המועצות בהליך מזורז שאינו מבטיח קיום מצוות לאחר הגיור. "אמרתי לו, אתה חושב שאתה מונע התבוללות, אתה פותח פתח לגיור שלא על פי ההלכה". 

"בחודש האחרון, קשה לי להירדם בלילות. אני חושב הרבה מה יהיה עם הנישואים, מה יהיה עם הכשרות, מה יהיה עם הנישואים האזרחיים. באה השרה שקד שרת המשפטים, היא הכינה חוק של פונדקאית ובאה אצלי לרבנות הראשית שאני אאשר את החוק כנשיא בית הדין הגדול. כל מיני דברים שאנחנו לא מעלים על דעתנו". 

"לצערי הרב, יש רבנים שיש להם אינטרסים ורוצים ולהיבחר אחר כך להיות רב ראשי של תל אביב או לחיפה. יש בורא לעולם, צריכים להיזהר מהדברים האלה להתקדם ולהתעלות מכל האינטרסים. צריך לדעת שהרבנות הייתה עוד טרם שהוקמה המדינה, אז איך אפשר לבוא ולהחליש את הרבנות?".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן