שקרן, גזען, פאשיסט ויודו-נאצי: הראל סג"ל הגיש תביעת דיבה

איש התקשורת החליט שהוא לא שותק נוכח האשמות הקשות של פרופסור עמירם גולדלבום. בעקבות מכתב התראה לפני תביעה על סך 420 אלף שקלים, הסיר גולדבום את הפרסום בו כינה את סג"ל יודו-נאצי והסכים להתנצל

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/07/21 17:37 כו בתמוז התשפא

שקרן, גזען, פאשיסט ויודו-נאצי: הראל סג"ל הגיש תביעת דיבה
אראל סג"ל, צילום: CC BY-SA 4.0, דיגיטל כאן תאגיד השידור הישראלי

איש התקשורת אראל סג"ל, הגיש תביעת דיבה בסך 420 אלף שקלים נגד פעיל השמאל הקיצוני המכהן כמרצה באוניברסיטה העברית, פרופ' עמירם גולדבלום. במוקד התביעה הוצבו שלושה פרסומים של גולדבלום, שניים משנת 2017 ואחד מ-2020, שבהם כינה את סג"ל, בין היתר, "יהודו-נאצי", "חלאת שדרן" ו"פשיסט".

בכתב התביעה נכתב: "מעולם בכל הקריירה המקצועית שלו לא כונה התובע בכינויים פוגעניים כגון אלה בהם השתמש הנתבע והוא נאלץ לעמוד בפני מעמד משפיל ומבזה בו הוא מנסה להצטדק ולהוכיח כי דברי הבלע המפורטים בפוסטים המדוברים שתפוצתם הגיעה כאמור למאות ואולי אף אלפי בני אדם, אינם אמת".

במוקד התביעה כאמור, שלושה פרסומים של גולדבלום. בתחילת 2017 הציג סג"ל בתכניתו בערוץ 20 סרטון שדימה עיתונאים ביקורתיים ואנשי אופוזיציה לנחשים הרודפים את ראש הממשלה נתניהו. "ערוץ 20 מפיץ עכשיו תעמולה נאצית מבושלת בידי היהודו-נאצי אראל סג"ל – חלאת שדרן", כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

במאי אותה שנה, לאחר הזכיה של ערוץ 20 במכרז להפעלת ערוץ הכנסת, כתב גולדבלום כי הימין בישראל מוסר את ערוץ הכנסת "לחבורת השדרנים הפשיסטית של אראל סג"ל וקלמן ליבסקינד ושמעון ריקלין ועירית לינור שמביעים את חיבתם לכהניסט האלים בן גביר ולאביו הרוחני מיכאל בן ארי ולפושע האלים ברוך מרזל". בחודש אוקטובר שיתף גולדלבום בפייסבוק טור ביקורת טלוויזיה שפרסמה אריאנה ב"הארץ" וכתב: "מי שמתראיין אצל הנוכלים, השקרנים, הגזענים והפשיסטים של ערוץ 20 מחבל במדינת ישראל".

"האשמות בוטות חמורות וללא כל ביסוס שהוא"

שלושת הפרסומים הללו הובילו את סג"ל להגיש כתב תביעת דיבה באמצעות עו"ד מיכאל דבורין. "זה לא רק הניסיון לגמד את עבודתו העיתונאית והמקצועית רבת השנים של התובע באמצעות כינויו בשלל כינויים והשמצות", נכתב בכתב התביעה. "אלא גם הצמדת שמו של התובע למונח יהודו נאצי, פשיסט וכיו"ב – האשמות בוטות חמורות וללא כל ביסוס שהוא. זאת כשהאמת הפשוטה הינה כמובן הפוכה".

עוד נעתב כי סג"ל בעל השקפות שמרניות מרכזיות אשר כל חייו הצביע למפלגות מרכזיות, דוגל ברעיונות של ליברליזם ודמוקרטיה. "כל קשר בינו לבין נאציזם, פשיזם, או כל תנועה קיצונית כגון דא הוא בדמיונו של הנתבע בלבד".

לאחר שסג"ל שלח לגולדבלום מכתב התראה לפני הגשת תביעה הסיר האחרון את הפרסומים, הציע לפרסם התנצלות על הכינוי 'יודו-נאצי', אך סירב לפצות את העיתונאי. "הלקוח שלך הינו איש ציבור מפורסם שעשה את שמו ואת הקריירה שלו מלהיות בוטה וגס רוח", כתב גולדבלום לעו"ד דבורין. טרם הוגש כתב הגנה.

זו אינה תביעת הדיבה הראשונה שהוגשה נגד הפרופ' גולדבלום. בשנה שעברה הגיש נגדו העיתונאי עמית סגל תביעת דיבה בסך 140 אלף שקלים. סגל קיבל 5,000 שקלים בלבד ו-7,500 שקלים נתרמו לעמותה.