איראן מאשימה את ישראל בפיצוץ בכור הגרעיני

סוכנות הידיעות במדינה האיסלאמית הודיעה כי ישראל אחראית לפיצוץ שאירע במתקן הגרעין בחודש שעבר, זאת כדי לחבל לכאורה בסיכויים של טהרן לשוב להסכם הגרעין עם ארצות הברית, "המשטר הציוני ביצע את הפעולות הללו כדי לאותת שהוא יכול לעצור את איראן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/07/21 15:29 כו בתמוז התשפא

איראן מאשימה את ישראל בפיצוץ בכור הגרעיני
צילום: צילום מסך

הרפובליקה האיסלאמית של איראן הודיעה היום (ג') כי ישראל אחראית על פעולת החבלה במתקן הגרעין בכראג' בסוף החודש שעבר, כך מדווחת סוכנות הידיעות AP. דובר הממשלה האיראני, עלי רביעי, אמר כי ההתקפה נועדה להכשיל את השיחות המתנהלות כעת בווינה בין איראן למעצמות, זאת באשר לאפשרות החזרה של טהרן ושל ארה"ב להסכם הגרעין מ-2015. דובר הממשלה הוסיף כי פעולות מהסוג הזה רק יחזקו את איראן. 

"המשטר הציוני ביצע את הפעולות הללו כדי לאותת שהוא יכול לעצור את איראן וכדי לומר שאין צורך בשיחות איתה", טען רביעי, "אבל בכל פעם שהתבצעה פעולת חבלה, הכוח שלנו רק גדל".

בסוף החודש שעבר דווחה הטלוויזיה הממלכתית במדינה כי מדובר היה בניסיון לתקוף מתקן של הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, לאחר מכן, טענו האיראנים כי הפעולה סוכלה. הם עצמם לא הודו שמדובר במפעל צנטריפוגות כפי שדווח במערב. הפעולה בוצעה לכאורה במפעל לייצור צנטריפוגות בכראג', צפונית-מערבית לבירה טהרן, ובכלי תקשורת אמריקאים  דווח לאחר מכן כי היא בוצעה באמצעות מל"ט שהמריא מאזור סמוך.

חברת מודיעין אזרחית במדינה פרסמה צילומי לוויין המעידים כי בבניין שהותקף במקום הגג ניזוק, כמו כן נראה כי אש בערה במתקן. לטענת איראן, אכן נזק מסוים נגרם למקום, אך זאת לאחר שבבניין, אשר משמש כמחסן, נפער חור, והגג הוסר לצורך תיקונים. בהתייחסו לנזק שנגרם לתוך המבנה אמר רביעי כי לציוד במקום "לא נגרם נזק משמעותי". איראן הדגישה גם כי לא נפגעו אנשים בתקיפה.

רק אתמול דווחה סוכנות הידיעות AFP  מפי מנהל הכור האיראני בבושהאר כי תחנת הכוח הגרעינית שבה לפעול אחרי כשבועיים של השבתה. כלי תקשורת במדינה האסלאמית דיווח בסוף החודש שעבר על תקלה במתקן הגרעין האיראני בבושהר, מה שהביא להשבתת חירום של כל הפעילות במתקן. לפי הפרסום, הפסקת הפעילות בתחנת הכוח תימשך מספר ימים. לדברי גורמים במדינה, "המתקן הושבת בשל שיפוץ טכני למשך כמה ימים". 

בתחילת השבוע, התייחס שר הביטחון בני גנץ לתקיפת אוניית המשא שהייתה בבעלות ישראלית בדרכה לאמירויות. בראיון שהעניק לחדשות 13, אמר גנץ כי "אנחנו נחושים למנוע מאיראן להיות גרעינית, ואנחנו נחושים לשבש ככל שניתן את פעילותה השלילית באזור שלנו. אנחנו נשמור על זכותנו לפעול במקום שנוח לנו, בצורה שנוחה לנו ואני חושב שהם יודעים שאנחנו יודעים כיצד לפעול".