נשיא בלארוס במסר אנטישמי

אלכסנדר לוקשנקו באמירה אנטישמית חריגה. הנשיא השנוי במחלוקת תקף את היהודים בטקס העצמאות של בלארוס, יומיים בלבד לאחר שקיבל ברכה רשמית מהנשיא ריבלין

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/07/21 08:26 כו בתמוז התשפא

נשיא בלארוס במסר אנטישמי
נשיא בלרוס, צילום: shutterstock

האנטישמיות באירופה היא עובדה מוגמרת אבל הצהרה בעלת אופי אנטישמי מפיו של נשיא מדינה זרה היא עדיין אירוע בסדר גודל חריג. במדינת בלרוס חוגגים השבוע את עצמאותם, נשיא של המדינה שנחשב בעיני רבים לדיקטטור נאם בטקס העצמאות ותקף את יהודי העולם.

בנאום לכבוד יום העצמאות של בלארוס, האשים אלכס לוקשנקו את היהודים בהשתלטות מכוונת. לוקשנקו אמר בנאומו כי: "זאת השואה של העם הבלארוסי. היהודים הרי הצליחו להוכיח את זה, וכל העולם מתכופף בפניהם. מפחדים אפילו להצביע עליהם". 

לוקשנקו לא הסתפק בדברים החמורים והוסיף כי: "כבר אמרתי שהתחלנו לחקור את הפשעים הנאציים על אדמת בלארוס. אנחנו כאלה סובלניים, כאלה טובים, לא רצינו להעליב אף אחד - והגענו לכך שמעליבים אותנו".

רק לפני יומיים ישראל תמכה בבלרוס. נשיא המדינה ריבלין שלח בתחילת השבוע איגרת ברכה ללוקשנקו לרגל יום העצמאות של המדינה. במכתב המחבק ששלח ריבלין נכתב כי: "הוד רוממותו, בשם אזרחי ישראל, יש לי הכבוד להעביר לך מכל הלב איחולים לכבוד לתושבי בלארוס לרגל יום העצמאות. אני שולח לך איחולים לרווחתך האישית ולהתקדמות המתמשכת והשגשוג של מדינתך ועמך".

מדינת ישראל התייצבה לצד נשיא בלרוס בזמן שמדינות רבות וביניהם ארצות הברית בחרו שלא לשגר ברכה לכבוד יום העצמאות הבלארוסי, בין היתר משום אופיו הדיקטטורי של הנשיא שנמצא בשלטון כמעט 30 שנה ולאחרונה ביצע חטיפה באוויר נגד עיתונאי מתנגד שלטון.

בהמשך המכתב הוסיף ריבלין כי: "היחסים בין שתי האומות נטועים בהיסטוריה משותפת וארוכה. רבים מבני העם היהודי מתגוררים בבלארוס במשך מאות שנים, היגרו לישראל ותרמו תרומה רבת ערך להקמת ולצמיחת מדינת ישראל, ביניהם כמה ממנהיגי מדינתנו, כולל הנשיא הראשון ד"ר חיים ויצמן, הנשיא המנוח שמעון פרס, כמו גם שני ראשי הממשלה לשעבר, מנחם בגין ויצחק שמיר".

"קהילת יוצאי בלארוס בישראל משמשת כגשר אנושי המחזק את היחסים בין המדינות", כתב הנשיא. "הרשה לי לשלוח את ברכותנו לעם בבלארוס לרגל המאורע המשמח, ולאחל בריאות טובה והצלחה בהתגברות על אתגרי הבריאות והכלכלה של השנה שעברה".

מבית הנשיא וממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "האיגרת שוגרה על פי הנוהל הנהוג במשרד החוץ בימים לאומיים של מדינות שעמן יש למדינת ישראל קשרים דיפלומטיים".


הנשיא הבלארוסי.