תקדים: בית המשפט אפשר לשני אחים בני 15 להתחסן נגד הקורונה בניגוד לעמדת אביהם

ביהמ"ש לענייני משפחה קיבל את עמדת שני האחים, נתן משקל משמעותי לעמדתם, ומנגד, דחה את עמדת האב לפיה אין דחיפות בחיסון: "זכות הילד להשתתף בקבלת החלטות הנוגעות לו מעוגנת באמנת האו"ם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 05/07/21 16:16 כה בתמוז התשפא

תקדים: בית המשפט אפשר לשני אחים בני 15 להתחסן נגד הקורונה בניגוד לעמדת אביהם
נער מתחסן, השבוע, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

בית המשפט לענייני משפחה קיבל היום (ב') את עמדת שני אחים בני 15 – והורה לאפשר להם להתחסן נגד נגיף הקורונה למרות התנגדות אביהם. בית המשפט נתן משקל משמעותי בהחלטתו לעמדתם של הקטינים, שהובאה באמצעות עו"ד מטעם מערך ייצוג קטינים של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים.

בית המשפט לענייני משפחה בחיפה נעתר לבקשת שני אחים בני 15 ואימם שביקשו להתחסן נגד נגיף הקורונה, זאת על אף שאביהם של הנערים התנגד לכך. בהחלטה, שהתקבלה בשבוע שעבר במסגרת בקשה שהגישה אימם, קבע בית המשפט כי בנסיבות העניין, טובת הקטינים, שמירה על בריאותם וכיבוד רצונם החד משמעי מחייבים את מתן החיסון.

נשיאת בתי משפט השלום בחיפה, השופטת שלי אייזנברג, ציינה בהחלטה כי בית המשפט הסתמך על ההמלצה העדכנית כפי שפורסמה באתר האינטרנט של משרד הבריאות ביום 21.6.21 להרחיב את החיסונים נגד נגיף הקורונה בקרב בני 12-15, נוכח העלייה בתחלואה בקרב ילדים וההתפרצויות האחרונות בבתי הספר במודיעין בבנימינה ועוד, כתוצאה מווריאנטים שונים. מנגד, השופטת דחתה את עמדת האב לפיה אין דחיפות בחיסון, עמדה שהושמעה בין היתר בראיון טלוויזיוני שנערך עם פרופ' גבי ברבש, בו הביע את דעתו בעניין לפיה המגמה הכללית בארץ היא להתחסן אולם אין דחיפות בעניין.

גילי 12-15 מתחסנים

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בית המשפט נתן משקל משמעותי בהחלטתו לעמדתם של הקטינים, שהובאה באמצעות עו"ד סנדרה בוכהיים דה-וינד, שמונתה לייצג אותם מטעם מערך ייצוג קטינים של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, ומסרה לבית המשפט את עמדתם. בית המשפט קיבל את עמדת הקטינים כי החיסון יקנה להם תחושת ביטחון להמשיך ולעסוק בפעילויותיהם הספורטיביות כמו גם לבוא במגע עם בני גילם, כאשר שני הקטינים ספורטאים פעילים, משתתפים בתחרויות ובאים במגע עם בני נוער רבים ואחרים.

"זכות הילד להשתתף בקבלת החלטות הנוגעות לו מעוגנת באמנת האו"ם בדבר זכויות הילד אשר מדינת ישראל היא צד לה", נכתב החלטה: "עמדת הקטינים כפי שבאה לידי ביטוי בדיווח האפוט' לדין חד משמעית - הקטינים מעוניינים בקבלת החיסון. הקטינים נימקו את רצונם נוכח צרכיהם ואורחות חייהם.. לא התרשמתי כי הקטינים מושפעים ממי מהוריהם ו/או מוסתים".

השופטת כתבה בדבריה "כי דווקא בנסיבות המשפחה דנן, נוכח השבר ביחסי האב והקטינים, יש ערך מוסף לכיבוד בית המשפט את רצון הקטינים, שעה שהם למודי אכזבות מהקשר עם האב, וביתר שאת, כאשר רצונם זה מתיישב עם טובתם כפי שקבע אותה בית המשפט. אשר על כן, אני נעתרת לבקשה ומורה כי האם רשאית לחסן את הקטינים נגד נגיף קורונה ללא הסכמת האב".


(ראש הממשלה בנט קורא להתחסן, אתמול)