התפרצות הקורונה | הזן ההודי התפשט במאה מדינות

ארגון הבריאות העולמי מזהיר כי הווריאנט ההודי של נגיף הקורונה נפוץ כבר במאה מדינות. באו"ם מבקשים ממדינות עשירות לחלוק במשאבים כדי לסייע למדינות עניות. מנתוני משרד הבריאות עולה כי יעילות החיסון מפני הדבקה צנחה ל-64% בלבד

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/07/21 08:24 כה בתמוז התשפא

התפרצות הקורונה | הזן ההודי התפשט במאה מדינות
צילום: Yossi Aloni/Flash90

מנהל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר תאודורס אדהנום גברה-יסוס, באזהרה חריגה. וריאנט הדלתא, הידוע גם בתור הזן ההודי, התפשט כבר במדאה מדינות ומבצע החיסונים העולמי לא מצליח לבלום את התפשטות המחלה או התגברות המוטציות. 

"דלתא אותר ב-98 מדינות לפחות והוא מתפשט במהירות במדינות עם כיסוי חיסוני נמוך וגבוה", אמר מנהל הארגון, "הזן ממשיך להתפתח ודורש תגובה זהירה של מערכת הבריאות". באו"ם קוראים למדינות העולם לפעול לחיסון של לפחות 10% מהאוכלוסייה עד סוף ספטמבר. כמו כן, בארגון האומות המאוחדות מבקשים ממדינות עשירות להקצות חלק מהחיסונים שלהן למדינות עניות. "העולם חייב לשתף באופן שוויוני חליפות מגן, חמצן, ערכות בדיקה וחיסונים", הדגישו, "זו הדרך הטובה ביותר להאט את קצב המגיפה, להציל חיים ולקדם שיקום כלכלי עולמי אמיתי, ובדרך גם למנוע מעוד זנים מסוכנים להיות כשידם על העליונה". 

בתוך כך, מנתוני משרד הבריאות אשר הוצגו אמש בישיבה של הצוות לטיפול במגיפות עולה כי חלה ירידה משמעותית ביעילות החיסון מפני הדבקה. מאז הסרת ההגבלות, שיעור היעילות של החיסון מפני הדבקה בקורונה צנח ועמד על 64% בלבד. כמו כן, נרשמה ירידה ביעילות החיסון בכל הנוגע להופעת סימפטומים של המחלה, אם כי בחלק מהמקרים היה מדובר בתסמינים קלים. 

היום יכנסו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ דיון בנושא נחיצות החיסון השלישי. ביום שלישי צפוי להתכנס קבינט הקורונה, ונראה כי יש כמה אפשרויות להגבלות. בין הצעדים שיובאו להחלטת הממשלה, נשקלת החזרת מגבלת ההתקהלות, במספרים שעדיין טרם נקבעו. כמו כן, יתכן שהתו הירוק יוחזר לבתי עסקים או תו ירוק "מצומצם" אשר יחול בעיקר על אוכלוסיות בסיכון, מבוגרים וילדים, ויכלול חובה על בדיקות עם ריכוז גבוה של קבוצת סיכון, כמו בכניסה להצגות או בתי אבות. כמו כן, תתכן הגבלת התקהלות לילדים, כך שלא יוכלו להיות יותר מעשרות ילדים בחלל סגור יחד. יתכן בידוד להורים אשר ילדיהם נחשפו לחולים מאומתים. 

מנכ״ל משרד הבריאות המיועד, הפרופסור נחמן אש, ויו״ר האגודה לרפואת הילדים הפרופסור צחי גרוסמן, נפגשו אתמול עם חתן פרס ישראל הרב אלימלך פירר, לצורך  עידוד החיסונים בקרב בני הנוער בישראל. הרב פירר סיפר שהמליץ לבני משפחתו ולנכדיו להתחסן נגד קורונה, שכן רבה התועלת מהחיסון. 

משרד הבריאות מעדכן כי מניין המאומתים החדשים אתמול (4.7) עמד על 343 בני אדם, מתוך 49,074  בדיקות. היום, 5.7 נכון לשעה זו: 35 חולים שמצבם מוגדר קשה, 16 מונשמים, ו-6,428 נפטרים נרשמו בישראל מאז פרוץ המגיפה. 5,645,604 מתחסנים מנה ראשונה. 5,177,756 מתחסנים מנה שנייה.