המשלחת הישראלית במיאמי: "מאמינים שעוד יש סיכוי למצוא חיים" | עלה ל-16 מספר ההרוגים

שבוע לאחר קריסת הבניין סגן מפקד המשלחת, אל"מ אלעד אדרי, סיפר על הקושי במציאת לכודים והסביר מדוע היו כל כך הרה נפגעים: "הקריסה אירעה בשעת לילה ולכן היו הרבה אנשים בבניין. זה אכזרי ממש, הוא קבר תחתיו 159 בני אדם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 30/06/21 17:51 כ בתמוז התשפא

המשלחת הישראלית במיאמי: "מאמינים שעוד יש סיכוי למצוא חיים" | עלה ל-16 מספר ההרוגים
המשלחת הישראלית במיאמי, צילום: דובר צה"ל

סגן מפקד המשלחת הישראלית ששוגרה לאזור אסון קריסת הבניין במיאמי לפני כשבוע, אל"ם אלעד אדרי, סיפר היום (ד') על עבודת המחלצים והקושי הגדול בעבודה במקום. המשלחת הישראלית של פיקוד העורף שהגיעה למיאמי ביום ראשון כבר החלה לעבוד באתר. במהלך היום נמצאו ארבע גופות נוספות ומניין ההרוגים עלה ל-16.

"הקריסה מאוד מורכבת וחריגה. כל חלקי הבניין קרסו מהמרכז לצדדים ואז הבניין קרס לתוך עצמו. שכבה על שכבה, ערימת הרס מהודקת וקומות שנדחסו זו על זו. הוצאנו משלחת של 10 מומחים מפיקוד העורף, כולם בוגרי משלחות לנפאל ומקומות נוספים. מיד עם הנחיתה - יצאנו קודם כל לאתר", אמר אדרי.

עבודות החילוץ

עבודות החילוץצילום: דובר צה"ל

עוד הוא אמר כי האתר מורכב מאוד. בניין מגורים בן 12 קומות וקומת חניון, קו ראשון לים, נבנה בתחילת שנות ה-80.  בכל קומה יש 12 דירות. "הקריסה אירעה בשעת לילה ולכן היו הרבה אנשים בבניין. זה אכזרי ממש, הוא קבר תחתיו 159 בני אדם".

"עם ההגעה פגשנו מאות מחלצים. ארה״ב היא מעצמת חילוץ. לארה״ב יש עשרות יחידות חילוץ, מקצועיות ומנוסות מאוד. כל ארגון לוקח חלק אחר בתהליך המורכב. האופן שבו אנחנו ניגשים לתוך הסיפור עם היחידות המקומיות הוא שבאנו לסייע ולייעץ, מתוך ידע רב שהצטבר ב35 שנים של משלחות בצה״ל. היו הרבה מאוד שריפות באתר שהקשו על פעולות החילוץ. הפעילות מאוד מקצועית. יש אנשים שיודעים את העבודה שלהם, יש ציוד מאוד מקצועי, וכמות אדירה של מחלצים", אמר אדרי.

צילום: דובר צה"ל


אדרי אמר כי מהרגע שנחתו הם פתחו דסק שבו הושבו מספר קצינים ישראלים, שהמומחיות שלהם היא תחקור ותשאול קוגנטיבי - מביאים בן משפחה שמכיר את הדירה והמשפחה. מדברים איתו על אופי הדיירים, פרטי זיהוי ועוד. "סוגיית המשפחות היא ראשונה במעלה. בשונה מחקירת זירה פלילית, כאן יש קבוצה שצריך להכיל ולעבוד איתה. המשפחות מרגישות שהן מאיצות את פעילות החילוץ עם המידע שהן נותנות לנו. אנו דואגים פעמיים ביום לתת להם מידע".

במהלך השבוע נשמעו טענות שהחילוץ לוקח זמן רב מדי, על כך אמר אדרי: "אנחנו יושבים עם צוותים מקומיים, שעשו עבודה מעולה. זה לקח זמן כי היו המון שרפות - הם כיבו וחילצו בו זמנית. הבעיה השנייה היא חלקים שנמצאים בסכנת קריסה והעבודה היא זהירה מאוד בשל החשש לחיי המחלצים. הם טובים מקצועיים ויש להם ציוד מעולה".

לסיום אמר סגן מפקד המשלחת: "אנחנו מסייעים להם איך לעבוד מול המודל שבנינו והמשפחות חשות טוב שהן היו מעורבות בסיוע לנו שחקרנו אותן במיפוי האוכלוסייה. אנחנו מאמינים שעוד יש סיכוי למצוא חיים, נשארים כאן עד יום ראשון בבוקר כרגע ואחרי ביקור מפקד פקע"ר כאן נחליט האם להאריך שהות המשלחת".

"פעילות המשלחת תמשך ככל שיידרש"

למשלחת פיקוד העורף ומשרד החוץ הנמצאת במיאמי הצטרפו ביממה האחרונה חברי משלחת נוספים ביניהם מחלצים, מהנדסים ואנשי אוכלוסיה, לצורך חיזוק וסיוע למשלחת הקיימת. צוות מבצעי של יחידה 9900 באגף המודיעין בנה מודל תלת-מימדי הממפה את הבניין שקרס ובכך מייעל את תהליך איתור הגופות במבנה. 

המשלחת פועלת בשני מאמצים עיקריים, מאמץ החילוץ וההנדסה ומאמץ האוכלוסיה בו מסייעים קציני פיקוד העורף למשפחות הנעדרים. בצה"ל אומרים כי "פעילות המשלחת תמשך ככל שיידרש".

במקביל עובד צוות הקונסוליה הישראלית, בראשות הקונסול הכללי, מול השלטונות המקומיים, המשפחות וראשי הקהילה היהודית, ובוחן דרכים נוספות שבהן נוכל לסייע, דוגמת תמיכה נפשית למשפחות ולקהילה.
 
מפקד צוות ביחידה 9900, סגן נ׳, אמר היום: "בשגרה, אני מפקד על צוות מיוחד שבונה מודלים תלת-מימדיים לצורך ביצוע פעילויות מבצעיות של צה״ל. בימים האחרונים, אנשי הצוות משתמשים ביכולות טכנולוגיות מתקדמות על מנת לסייע למשלחת פיקוד העורף במיאמי. ניתחנו את הבניין שקרס ובנינו מודל תלת מימדי שלו, שיאפשר לאנשי פיקוד העורף, לסייע בחילוץ ולהתמצא בין ההריסות בצורה מהירה ואפקטיבית יותר. אנחנו מודים על הזכות וגאים לקחת חלק במאמץ הומניטרי חשוב כל כך".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן