ליברמן מקדם ביטול פטור ממע"מ: תגידו שלום להזמנות המוזלות מ-shein

שר האוצר אביגדור ליברמן מקדם מתווה אשר יבטל את הפטור ממע"מ לקניות באינטרנט עד 75 דולר. באיגוד לשכת המסחר מברכים על המהלך שיתמוך בסוחרים המקומיים אך יפגע בכיסם של האזרחים

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/06/21 16:39 יח בתמוז התשפא

ליברמן מקדם ביטול פטור ממע"מ: תגידו שלום להזמנות המוזלות מ-shein
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שר האוצר אביגדור ליברמן חותר לביטול הפטור ממע"מ על קניות באינטרנט של מוצרים בסכום של עד 75 דולר. השבוע צפויה להתקיים ישיבה של הנהלת הצוות המקצועי באוצר כדי להגיע להחלטה הסופית בנושא. 

הפטור ממע"מ על קניות באינטרנט עד 75 דולר הונהג לראשונה על ידי שר האוצר יובל שטייניץ כבר בשנת 2012, זאת בעקבות המחאה החברתית שפרצה בקיץ 2011. בחמש השנים האחרונות השימוש בפטור נוצל היטב עם התרחבות תופעת הקניות המקוונות.

ביטול הפטור ממע"מ לא תלוי בחקיקה, אלא רק באישור התקנות על ידי שר האוצר, והוא רשאי להביא את המהלך לידיעת חברי ועדת הכספים. לפי חישובי משרד האוצר, עלות הפטור ממע"מ מסתכמת ב־1.5 מיליארד שקל לשנה. באיגוד לשכות המסחר סבורים כי העלות גבוהה יותר ומסתכמת ב־2 מיליארד שקל לשנה.

הפטור שהיה נהוג בישראל בשנים האחרונות פגע בעיקר בסוחרים מקומיים, אשר נאלצו לחייב את הלקוחות בתשלום מע"מ מלא, מה שהעלה את סכום הקנייה ועודד ישראלים לבצע קניות מוזלות יותר באינטרנט. לכן, אין זה מפתיע כי איגוד לשכות המסחר הוביל את המאבק לביטול הפטור. נשיא האיגוד אוריאל לין הגיש בשבוע שעבר לשר האוצר ניר עמדה המפרט מדוע יש לבטל את הפטור. 

לדברי לין, הפטור פוגע בצורה לא שוויונית במאות אלפי קמעונאים, שנאלצים להתחרות מול עסקים ויצרנים בסין ובמקומות אחרים. ביטול הפטור צפוי לגרום לגידול ניכר בפעילות המסחר המקומית, כמו גם לתשלומי המס וכן גם לאפשרויות התעסוקה. לצד הבשורה המשמחת עבור הסוחר הישראלי, הצרכנים בישראל שאוהבים להזמין מחו"ל עלולים לשלם בכיסם על ההחלטה שתייקר את הקניות באינטרנט.

גם בארגון מדינות ה־OECD תומכים בביטול פטור דומה וההמלצות המקצועיות לביטול פטור ממע"מ כבר הועלו בעבר. יחד עם זאת, שרי האוצר האחרונים, בהם ישראל כ"ץ ומשה כחלון, סירבו לבטלו בנימוק כי הוא מסייע למאבק ביוקר המחיה. מדינות האיחוד האירופי החליטו לבטל פטור דומה ב־1 ביולי. אם הפטור יבוטל, המקום היחיד שבו ניתן יהיה לקנות מוצרים ללא מע"מ הוא מתחם הדיוטי פרי, שם מחירי המוצרים נמוכים באופן מוחלט בהשוואה לשוק המקומי. מהלך כזה צפוי לסייע לעידוד הקניות בדיוטי פרי.  


ליברמן בראיון לכיפה, ארכיון.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן