דיווח אמריקאי: המפעל שהותקף באיראן - אחד מיעדי תקיפה שישראל הציגה לטראמפ בעבר

הניו יורק טיימס מדווח כי ישראל הציגה בעבר רשימת יעדים, אחד מהם היה המפעל בנתנז, כמו גם ההתנקשות בראש תכנית הגרעין האיראני בשנה שעברה | באיראן פרסמו כי התקיפה בוצעה על ידי רחפן שהמריא מתוך אירן

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/06/21 08:07 יד בתמוז התשפא

דיווח אמריקאי: המפעל שהותקף באיראן - אחד מיעדי תקיפה שישראל הציגה לטראמפ בעבר
מפעל צנטריפוגות. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

פרטים חדשים נחשפו אמש (בין רביעי לחמישי) בניו יורק טיימס, על תקיפת מפעל הצנטריפוגות של הסוכנות לאנרגיה אטומית באירן (TESA) והותקף אתמול. על פי הדיווח, המפעל בעיר קראג' נכלל ברשימה שהציגה ישראל לממשל טראמפ בתחילת השנה שעברה, בה צוינו מספר יעדים אפשריים לתקיפה.

היעד שהותקף היה כחלק מקמפיין רחב יותר של ישראל נגד תכנית הגרעין האירנית, כך על פי גורם מודיעין בכיר. אותו גורם הוסיף כי מלבד מפעל הצנטריפוגות בקראג', הציגה ישראל לממשל טראמפ מטרות נוספות כמו ההתנקשות בראש תכנית הגרעין מוחסן פח'ריזאדה בשנה שעשברה ותקיפת מפעל העשרת האורניום בנתנז, גם כן בשנה שעברה. תקיפותאלה נעשו בתמיכתו של ממשל טראמפ, כך על פי אותו גורם.

כלי תקשורת איראניים וגורמים המעורים בפרטים פרסמו כי התקיפה בפאתי טהראן בוצעה על ידי רחפן בעל ארבעה מדחפים, מדובר בסוג של כלי טיס המכונה קוודקופטר שהמריא אל המפעל מתוך איראן - לא רחוק ממקום התקיפה.

כלי התקשורת באיראן דיווח אתמול כי ניסיון החבלה - סוכל. כלי תקשורת המקורבים לממשל האיראני כמו ה"נור ניוז" המזוהה עם המועצה העליונה לביטחון לאומי, אישרו שבוצעה התקפה על בניין AEOI ואמרו כי פעולת החבלה נכשלה וכי אין נזק כלכלי או מסכן חיים. "הערנות של מערכת וארגוני הביטחון והארגונים בזיהוי, איתור ונקיטת צעדים נגד ניסיון הפגיעה בפעילות הגרעין השלווה של אירן הצליחה למנוע את שיבוש את המשך תכנית הגרעין".

בתחילת השבוע ארעה תקלה במתקן הגרעין האיראני בבושהר, מה שהביא להשבתת חירום של כל הפעילות במתקן. לדברי גורמים במדינה, "המתקן הושבת בשל שיפוץ טכני למשך כמה ימים". באפריל האחרון, ארגון האנרגיה האטומית במדינה הודיע כי תקלה התגלתה ברשת החשמל במתקן העשרת אורניום בנתנז.