דו"ח חדש | זה המגזר עם הכי הרבה מובטלים

דו"ח חדש של שירות התעסוקה קובע: אחוז מבקשי העבודה מאז הסרת ההגבלות בערים הערביות הוא הגבוה ביותר. לעומת זאת, במגזר הכללי נרשמה ירידה של 10% במספר תובעי האבטלה, לראשונה מאז חודש מרץ בשנה שעברה.

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/06/21 16:26 יג בתמוז התשפא

דו"ח חדש | זה המגזר עם הכי הרבה מובטלים
צילום: shutterstock

כמידי חודש, פרסם היום (ד') שירות התעסוקה את "דופק שוק העבודה", דו"ח הסוקר את מגמות התעסוקה שאפיינו את החודש החולף. הנתונים החדשים מגיעים יום אחרי הודעת שר האוצר הטרי אביגדור ליברמן, כי בהתאם למתוכנן יפסיק את דמי החל"ת עד סוף החודש, כלומר כבר בשבוע הבא, בהתאם לנתונים הכלכליים המעודדים ולהחזרת המשק לפעילות כמעט מלאה לאחר הסרת מגבלות הקורונה. היום נראה כי המשק ממשיך להתאושש. 

מנתוני הדו"ח עולה, כי בסוף חודש מאי עמד מספרם הכולל של דורשי העבודה, לרבות תובעי אבטלה, תובעי הבטחת הכנסה ושאינם תובעים כל קצבה, על 522,579 דורשי עבודה. כלומר, מדובר בירידה של 10% (57,885 דורשי עבודה) ביחס למספר דורשי העבודה שנמדד בסוף חודש אפריל, שעמד על 580,464. עוד עולה מהדו"ח, כי לראשונה מאז פרוץ המשבר ירד מספר תובעי האבטלה על פחות מ- 400,000, ובהשוואה לסוף חודש אפריל ירד מספרם ב- 11.3% (50,458 דורשי עבודה).

קצב וסיכויי החזרה לעבודה תלויים במידת החוסן התעסוקתי של דורש העבודה. נתוני חודש מאי מלמדים כי ככל שדורש העבודה חסין יותר תעסוקתית, כך קצב וסיכויי החזרה שלו לעבודה גבוהים יותר ולהפך. למשל, בין פברואר למאי ירד מספר דורשי העבודה השוהים בחל"ת ב- 55%, בעוד מספר דורשי העבודה שנותרו ללא מעסיק בקצה ירד ב- 9% בלבד. נשים, מבוגרים, ערבים ודורשי עבודה עם מיומנויות עבודה נמוכות יותר קשה יותר לחזור לעבודה. 

גם החודש, הערים הערביות והחרדיות ניצבות בראש רשימת הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר: בדומה למגמות שנרשמו מאז היציאה מהסגר השלישי.4 מתוך 5 הערים הראשונות ברשימה הן ערביות ואחת מהן חרדית, כאשר את הרשימה מובילה גם החודש אום אל פחם עם שיעור דורשי עבודה של 22.4%. אחריה, נצרת עם 22%, רהט עם 19.1% (אשר בתחילת החודש שיעור דורשי העבודה בה עמד על 18.5%), ביתר עילית עם 17.7% ושפרעם עם 17.1%. שמונה מתוך עשר הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר שנמדד בסוף מאי הן ערביות, חרדיות או בעלות שיעור ערבים או חרדים גבוה (ירושלים ועכו) ושתי הערים הנותרות הן ערי התיירות טבריה ואילת.

בכל הערים אשר מספר תושביהן גבוה מ- 40,000 נרשמה ירידה במספר דורשי העבודה במהלך חודש מאי, כאשר הערים בהן נרשם שיעור הירידה הגבוה ביותר היו קריית אונו ואילת (9.2% ו- 9%, בהתאמה). יוצאת דופן היא רהט, אשר הייתה לעיר היחידה בה נרשמה עלייה במספר דורשי העבודה במהלך החודש (של 3.6%) וייתכן שהדבר קשור להסלמה הביטחונית ששררה בחודש מאי.

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי טענה כי יש קשר בין פריון עבודה נמוך לבין הפער ההולך וגדל ברמת החיים. "נמשיך לפעול למען החזרת המובטלים לשוק העבודה, לצמצם פערי השתכרות ולמצוא פתרונות יצירתיים לצמיחת המשק"

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, מסר שדורשי העבודה אשר נתונים בסיכון תעסוקתי הם אלו שרחוקים יותר משוק העבודה. כלומר, "גם בתום תקופת הזכאות רבים מהם עלולים להתקשות לשוב למעגל העבודה, להיקלע לאבטלה ממושכת, אולי אף כרונית, ובחלק לא מבוטל מהמקרים להזדקק לקצבאות סוציאליות. כדי לאפשר את חזרתם לעבודה ולהבטיח את סיכויי ההתמדה והמוביליות שלהם בשוק העבודה יש לפעול לטיפוח ההון האנושי והתאמתו לתנאי השוק המשתנים, לעודד חזרה מיטבית לעבודה ולאפשר רשת ביטחון אפקטיבית ודיפרנציאלית למי שיזדקקו לה ויתקשו לשוב לעבודה". 

בשירות התעסוקה מסבירים כיצד לבנות קורות חיים