נשיא איראן החדש בנאום ראשון: "איראן תמשיך להגן על פלסטין"

בסוף השבוע נבחר נשיא חדש באיראן, איברהים ראיסי שידוע בכינויו "התליין מטהרן" נאם היום לראשונה בפני העם האיראני והמשיך את הקו התקיף של המשטר: "וושינגטון צריכה להצדיע להסכם הגרעין"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/06/21 14:55 יא בתמוז התשפא

נשיא איראן החדש בנאום ראשון: "איראן תמשיך להגן על פלסטין"
נשיא איראן איברהים ראיסי, צילום: shutterstock

באיראן נבחר לפני ימים ספורים נשיא חדש, הליך הבחירה אמנם היה דמוקרטי אך היה שקוף מראש, איברהים ראיסי נבחר לנשיאות. האדם שמוכר בתור "התליין מטהרן" שימש במספר תפקידים משפטיים בכירים לפני כניסתו לתפקיד הנשיא. במהלך השנים הוציא להורג אלפי אזרחים איראנים שלא ישרו קו עם המשטר הנוקשה. היום נאם ראיסי את נאומו הראשון לעם האיראני וסיפק כמה הצהרות שישראל הייתה צריכה לשמוע.

על רקע חידוש השיחות להסדר הסכם הגרעין שמתקיימות מאז עזב טראמפ את הבית הלבן התייחס ראיסי להסכם עם ארה"ב ומדינות אירופה. ראיסי אמר כי: "וושינגטון ומדינות אירופה צריכות להצדיע להסכם הגרעין ולכבד אותו". ראיסי נשאל אם יסכים להיפגש עם ביידן והשיב בשלילה. ראיסי הוסיף כי: "על ארה"ב להסיר את כל הסנקציות.

בנוגע לישראל אמר ראיסי כי תכנית הטילים של איראן אינה נמצאת במשא ומתן וארצו תמשיך לפתח טילים ואמצעי לחימה מתקדמים."הפלסטינים הם בעלי האדמה, ואירן תמשיך להגן עליהם ועל פלסטין. האומה האירנית היא המנצחת הגדולה בבחירות. האומה האירנית עמדה שוב נגד תעמולת כלי התקשורת של שכירי החרב והתגברה על פיתוי הפושעים והרוצחים"


הנשיא ראיסי.

לגבי המצב הכלכלי הקשה בו נמצאת כלכלת איראן בעקבות הסנקציות של ארה"ב והתנהלות המשטר אמר ראיסי כי: " אטפל במצב באמצעות המשאבים המקומיים ואמון מלא בצעירים האירנים". הנוכחות הגדולה והמרגשת בבחירות הוסיפה עמוד נוצץ של כבוד לספר ההיסטוריה של אירן.

לראיסי יש עבר עשיר במערכת המשפט באירן, ונחשב במשך שנים לדמות שנואה בעקבות ההוצאות הרבות להורג עליהן הורה לאחר המהפכה האסלאמית ומלחמת אירן-עירק בשנות ה-80, מתוקף תפקידו כתובע הכללי. על פי ההערכות, ראיסי חתום על הוצאתם להורג של בין 5,000 ל-30,000 תומכי אופוזיציה, מה שקנה לו את הכינוי "התליין מטהרן". הוא עצמו מעולם לא התייחס לנושא בפומבי.