ביידן לאחר המפגש עם פוטין: "נמנע מאיראן נשק גרעיני"

שני הנשיאים נפגשו לראשונה מזה שלוש שנים בהן לא התקיים מפגש בין ראשי המעצמות. המנהיגים דנים בנושאים שבמחלוקת, בין היתר: לוחמת הסייבר נגד מטרות ארה"ב והמעורבות של צבא רוסיה באוקראינה. פוטין: "נחזיר את השגרירים, ביידן הסביר לי למה הוא קרא לי רוצח"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/06/21 22:15 ו בתמוז התשפא

ביידן לאחר המפגש עם פוטין: "נמנע מאיראן נשק גרעיני"
צילום: shutterstock

מפגש הפסגה בין נשיאי רוסיה וארצות יצא לדרך היום (ד') באחוזת לה-גראנז', שנבנתה במאה ה-18 ומשקיפה על אגם ז'נבה. האזור הסמוך לאחוזה נחסם וכ-3,000 שוטרים מאבטחים אותו. ג'ו ביידן וולדימיר פוטין ישבו בחדר הספרייה בווילה שבאחוזה, בנוכחות שרי החוץ שלהם. מדובר במפגש ראשון בין מנהיגי המעצמות מזה כשלוש שנים והוא אמור להימשך בין ארבע לחמש שעות.

המפגש מתנהל ברקע המתיחות הגדולה בין השתיים, כשעל הפרק שורה של נושאים במחלוקת: מלחמת הסייבר נגד מטרות בארה"ב והאשמות האמריקניות בדבר מעורבות רוסית בבחירות האחרונות לנשיאות. נושא נוסף, המעורבות הצבאית הרוסית באוקראינה. כמו כן, מחלוקת נוספת היא דיכוי האופוזיציה הרוסית וענייני זכויות אדם. רוסיה מצדה מאשימה את ארה"ב בצביעות ובניסיון מתמשך להתערב בענייניה הפנימיים. בנוסף רוסיה מזהירה מהאפשרות של עימות צבאי אם הברית הצפון-אטלנטית, נאט"ו - שארה"ב היא ממנהיגותיה, תמשיך להתפשט מזרחה אל גבולה של רוסיה.

 

המתיחות ניכרת גם באופי המפגש. ביידן ופוטין לא צפויים להיוועד זה עם זה בארבע עיניים, ובחדר הפגישות יהיו נוכחים גורמים נוספים. בנוסף, לא תתקיים ארוחה משותפת כנהוג במפגשים קודמים והשניים לא יקיימו מסיבת עיתונאים משותפת בתום הפסגה. אך כאמור, מדובר במפגש ראשון בין המעצמות בשלוש השנים האחרונות.

נזכיר כי לפני כשלושה חודשים תקף ביידן את פוטין בצורה יוצאת דופן. בריאיון שנערך על ידי רשת ABC לרגל 50 הימים הראשונים של ביידן בבית הלבן, אמר: "מהניסיון שלי, הדבר החשוב ביותר בהתנהלות עם מנהיגים זרים הוא פשוט להכיר את הבחור האחר". לאחר מכן, שאל המראיין: "אתה מכיר את ולדימיר פוטין. אתה חושב שהוא רוצח?". ביידן התמהמה מעט, והשיב: "כן, אני חושב שכן".

(ביידן בריאיון בו כינה את פוטין "רוצח")