ריבלין נפרד מבית המשפט העליון: "מצטערים מאוד על תום כהונתך"

נשיא המדינה ממשיך בביקורי הפרידה שלו ממוסדות המדינה לקראת תום כהונתו בחודש הבא, והגיע להיפרד משופטי בית המשפט העליון ומנשיאיו לאורך השנים. "לא תמיד ראינו עין בעין, והיו מחלוקות בינינו, אבל תמיד היו אלה מחלוקות לשם שמיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/06/21 22:07 ה בתמוז התשפא

ריבלין נפרד מבית המשפט העליון: "מצטערים מאוד על תום כהונתך"
הנשיא ריבלין נפרד משופטי בית המשפט העליון, צילום: מארק ניימן / לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נפרד היום (ג') מצמרת בית המשפט העליון בירושלים. את ריבלין ליוותה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ונשיאי בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק, אשר גרוניס, דורית בייניש ומרים נאור. אל שופטי בית המשפט העליון המכהנים הצטרפו גם שופטים שפרשו שהגיעו להיפרד מהנשיא גם הם. 

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות אמרה במפגש: "אין ספק כי חלקים מתוך צלעות המשולש המרכיב את רשויות השלטון הציבו בפניך, אדוני הנשיא, אתגרים לא פשוטים לאורך שנות כהונתך. אך אתה – נאמן לדרכך הממלכתית - השכלת להתמודד עם האתגרים הללו בהצלחה ובאומץ. לא אחת אף ראית לנכון להשמיע דברים נוקבים ואפילו דברי תוכחה כאשר סברת שהשעה מצדיקה זאת, ועשית כן מתוך אהבת אמת לעם ולמדינה ודאגה כנה לעתידנו וללכידותינו. אין זה סוד כי בתפקידים קודמים שמלאת ובהם בין היתר כיושב-ראש הכנסת, לא חסכת את שבט הביקורת גם ממערכת המשפט ומבית המשפט העליון. אך לצד ביקורת זו היטבת להבין את חשיבותה של רשות שופטת עצמאית ובלתי תלויה ודאגת לשמור על מקומה ומעמדה זה במרקם השלטוני בישראל". 

 


נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרון ברק: ״אני רואה אותך כמגן חשוב מאוד על מערכת בתי המשפט. היתה לך ביקורת אבל היא היתה מאוזנת ואני מצטער מאוד על תום כהונתך. הקולות שמגינים על מערכת בתי המשפט היום מעטים מאוד וחשוב מאוד שקולך נשמע וחשוב מאוד שתמשיך להשמיע אותו. המשרה הסתיימה, הכל נמשך. הקשר בינינו ימשיך וכל אחד מאיתנו ימשיך בדרכו להגן על הערכים המובילים של המדינה היהודית והדמוקרטית שלנו מפני שאם אנחנו לא נגן עליהם הם לא יגנו עלינו".

הנשיא ריבלין הודה לנשיאה ולשופטים על הפרידה המרגשת ואמר בנאומו: "מערכת המשפט הישראלית, היא ללא ספק, מהישגיו המפוארים, וביטוייו המובהקים של החלום הציוני, והריבונות היהודית בארץ ישראל. באופן שנובע ישירות מעולם המחשבה היהודי, מערכת המשפט בישראל, צומחת מתוך מסורות עמוקות, של דין ודברים. מתוך הכרה עמוקה בכובד האחריות של היושבים בדין, מנגנון ההכרעה של מערכת המשפט הישראלית לא נמנע מפסיקה נחרצת, אך הוא עושה זאת, תוך מחויבות עמוקה, להקשבה לכלל הצדדים, בכל מחלוקת, ולהשמעת קולם. זאת, גם מתוך אמונה אמתית, שורשית, בחשיבות קיומן של מגוון הדעות והאמונות החיות זו לצד זו ובמחויבות שלנו אלה לאלה, גם למי שדעותיהם שונות משלנו".

הנשיא המשיך ואמר: "לאורכן של שנותיי כמשרת הציבור בישראל, לא תמיד ראינו עין בעין. היו מחלוקות בינינו, אבל תמיד היו אלה מחלוקות לשם שמיים. תמיד ניצבתי לפניכם – נבוך. מלא הערכה וכבוד על שאתם מגלמים בשבתכם בבתי הדין הישראליים, את תקומתו של העם היהודי בארצו, את היכולת שלנו לשַׁכן בכפיפה אחת את מאזני הצדק ואת חרב ההכרעה ואת בנייתה של מערכת משפט עצמאית שאין עליה, אלא מוראו של הדין, מערכת משפט, איתנה, הזוכה לכבוד והערכה בעולם כולו. ומה זה אם לא, מימושו, הלכה למעשה, של החלום הציוני".

 

נשיא המדינה עם נשיאי בית המשפט העליון בהווה ובעבר

נשיא המדינה עם נשיאי בית המשפט העליון בהווה ובעברצילום: מארק ניימן / לע"מ

הנשיא הדגיש בדבריו: "אף אזרח - מימין או משמאל, לא היה רוצה לחיות במדינה שבה אין מערכת משפט עצמאית, חזקה ויעילה. כולנו, כל אזרחי ישראל, רוצים לחיות במדינה שבה השופטות והשופטים שלנו מונעים אך ורק ממוראו של החוק. לצד נבחרי הציבור, מערכת משפט עצמאית, היא עוגן חיוני, בקיומה של מדינה דמוקרטית. ועל כולנו מוטלת החובה לשמור עליה מכל משמר".

"עם תום תקופת כהונתי כנשיא המדינה ובשם כל העם בישראל, אני מבקש להודות לכם על שירותכם המסור, המקצועי, הנבון, השקול והנאמן – למען העם והמדינה", חתם הנשיא.