סוף שלטון נתניהו קרב | ממשלת השינוי תושבע בראשון

יו"ר הכנסת יריב לוין הודיע על תאריך לטובת דיון וההצבעה בדבר כינון הממשלה, מה שיוביל בסוף להשבעת הממשלה ה-36. כעת על ניר אורבך להחליט האם יהיה חלק מהממשלה המהוות, ועל הליכוד למצוא פורשים נוספים

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 08/06/21 10:23 כח בסיון התשפא

סוף שלטון נתניהו קרב | ממשלת השינוי תושבע בראשון
הודיע על תאריך להשבעה. יריב לוין, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי המתנה של יממה, בה אישר יו"ר הכנסת כי קיבל את ההודעה שעלה בידי לפיד להקים ממשלה, החליט על תאריך בו יתקיים תאריך לטובת דיון וההצבעה בדבר כינון הממשלה. הבוקר (ג') מוסר לוין: "אתמול, מסרתי במליאת הכנסת את הודעתו של ח"כ יאיר לפיד כי עלה בידו להרכיב ממשלה. בהמשך להודעה זו, הנני להודיע כי הדיון וההצבעה בדבר כינון הממשלה ייערכו בישיבה מיוחדת של הכנסת ביום ראשון, ג' בתמוז תשפ"א, 13 ביוני 2021.באותו מועד תיערך גם ההצבעה לבחירת יושב ראש הכנסת ה-24".

להחלטה של לוין משמעות רבה, שלמעשה קובעת את מועד הסיום עבור הליכוד וגוש הימין למצוא דרך לפרק את ממשלת השינוי. אם לא יצליחו למצוא פורשים נוספים מימנה, ביום ראשון יהיה יומו האחרון של יריב לוין כיו"ר הכנסת, שמיקי לוי עתיד להחליפו, אך בעיקר זה יהיה סוף לשלטון הרציף של נתניהו. מי שעוד נתון ללחץ לתאירך זה הוא ח"כ ניר אורבך שצריך להתחייב להצטרף לממשלת השינוי, יתפטר מהכנסת או אולי יעשה מעשה שיקלי ויישאר בכנסת תוך מרידה בימינה וסיכול ממשלת השינוי שתרד ל-60 תומכים.

הבחירה לקיים את הדיון דווקא ביום ראשון, ולא בשני כפי שהיה צפוי, הוא להפעיל לחץ על ממשלת השינוי להגיע להסכם קואליציוני סדור מוקדם יותר. בשל קיום הדיון בראשון על גוש השינוי להגיש את ההסכמים הסופיים עד ליום שישי 48 שעות לפני הדיון וכך יש להם פחות זמן להתחרט, אם היה זה בשני היו יכולים להגיש עד יום ראשון שזה 24 שעות לפני. 

יו"ר יש עתיד הגיב להודעה: "זה קורה! מודה ליו"ר הכנסת, יריב לוין, על קביעת מועד ההשבעה ביום ראשון, ג' בתמוז תשפ"א, 13 ביוני 2021. ח"כ קארין אלהרר תכנס את הועדה המסדרת לקביעת סדר היום. ההסכמים הקואליציוניים יונחו עפ"י חוק. ממשלת האחדות יוצאת לדרך לטובת אזרחי מדינת ישראל".