הסדר טיעון לברלנד | הודה בארבעה אישומים וישלח לכלא לתקופה קצרה

התפתחויות בפרשת ראש ישיבת שובו בנים, הרב אליעזר ברלנד. אחרי משפט ארוך הודה ברלנד במספר אישומים וקיבל 18 חודשי מאסר לצד תשלום פיצויים. הפרקליטות: "ברלנד אמר לפונים כי אם ישלמו לידיו סכום כסף ירפאם והחולי יחלוף"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/21 16:22 כז בסיון התשפא

הסדר טיעון לברלנד | הודה בארבעה אישומים וישלח לכלא לתקופה קצרה
הרב אליעזר ברלנד בבית המשפט, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע היום (ב')  את אליעזר ברלנד, ראש ישיבת שובו בנים. ברלנד הורשע במספר עברות, ביניהם: קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום, עבירות מס והלבנת הון. ההרשעה נעשתה במסגרת הסדר טיעון לאחר שברלנד הודה בעבירות. בפסק הדין נכתב כי ברלנד ישלח ל-18 חודשי מאסר וישלם למדינה קנס בגובה של 2.4 מיליון שקל.

ברלנד שנמלט מישראל לפני מספר שנים ונעצר בשנה שעברה, היה מצוי בשמונת החודשים האחרונים במעצר בית, תקופת המעצר תקוזז מהעונש שיעמוד בפועל על כ-10 חודשים בלבד. בהודעת הפרקליטות נכתב כי: "על פי האישום הראשון, ברלנד ביצע שורה של מעשי מרמה כלפי אנשים אשר פנו אליו בבקשה לעשות 'פדיון נפש', זאת על יסוד המעמד שהרב בנה וטיפח לאורך השנים אל מול קהילתו, והתפיסה שנוצרה שלפיה הוא בעל כוחות מיוחדים שיכול לגרום לכך שאנשים יקבלו מרפא ומזור למצוקותיהם באמצעות תשלום סכומי כסף".

מטעם הפרקליטות נמסר בנוסף כי: "בהתאם לדפוס הפעולה המתואר בשמונת האירועים שבהם הורשע בעבירות קבלת דבר במרמה ועושק, אמר ברלנד לפונים כי אם ישלמו לידיו סכום כסף שבמרבית המקרים עמד על סכום של בין 5,000 ל-20 אלף שקל, יקירם ירפא והחולי יחלוף, זאת בעוד שהוא יודע כי העובדות שמסר לפונה אינן נכונות, וכשהוא יודע שלא יוכל לגרום לכך שהדבר יתרחש. בכל המקרים הכסף שולם, אך התוצאה המובטחת על ידי ברלנד לא התקיימה. בחלק מהמקרים ניתנה הבטחה כוזבת ראשונה, ולאחר שהמרפא לא אירע, שב ברלנד ונתן הבטחה כוזבת נוספת בגינה שולם סכום נוסף".

האישום השני נוגע לתקופת מעצרו בכלא, הפרקליטות סיפרה כי: "בעת ששהה ברלנד במעצר בכלא צלמון, הוא העביר הודעה מוקלטת בקולו עבור קהילת מאמיניו כי יש 'לתת להם מכות רצח, לשבור להם את העצמות', וזאת בשל עמדתו שהתנהגותם של אותם אנשים שהורה להכותם מנוגדת לדיני התורה, ובכך עבר עבירה של ניסיון לאיום".


להורדת הקובץ

האישום השלישי בו הודה ברלנד נוגע להתחמקויות לא חוקיות שונות מתשלום מס, בהודעת הפרקליטות נכתב על התנהלותו: "ברלנד נמנע מלדווח לרשויות המס על הכנסותיו במסגרת עסק אותו ניהל, שכלל פעילות 'פדיון נפש', מתן ברכות, ייעוץ בתחומים שונים וחוגי בית, על אף שאלו הכניסו לכיסו עשרות מיליוני שקלים".

"בנוסף ברלנד עשה שימוש בכספים שהתקבלו ולא דווחו לרשויות המס. בין היתר, הוא פעל באמצעות אחרים אצל נותן שירותי מטבע השייך לחסידיו, תוך הסתרת זהותו כנהנה בכספים. בנוסף, הוא עשה שימוש בעמותות שונות לצורך הסוואת הרכוש האסור". הוסיפה הפרקליטות על האישום הרביעי בו הודה והואשם ברלנד.

עוה"ד עמית חדד, נועה מילשטיין ואביחי יהוסף המייצגים את ברלנד מסרו: "מצבו הבריאותי של הרב התדרדר בחודשים האחרונים, ולכן כדי לקצר את ההליך המשפטי, אשר גם לאדם בריא וצעיר איננו קל, הסדר הטיעון היה מתבקש. כתב האישום תוקן משמעותית. אנו שמחים שהמשפט הסתיים כפי שהסתיים".