הצמיד שיסייע לחירשים בהישמע צבע אדום

במבצע 'שומר החומות' התגלה כי לקויי שמיעה אינם שומעים אזעקות ולכן לא מתפנים למרחב המוגן. לפיכך סטודנטיות מהמרכז האקדמי לב פיתחו את feel safe – צמיד אלקטרוני הרוטט בעת אזעקה

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/21 12:35 כז בסיון התשפא

הצמיד שיסייע לחירשים בהישמע צבע אדום
צמיד צבע אדום, צילום: David Zimberknopf

סבבי הלחימה האחרונים בדרום הוכיחו עד כמה קריטי להגיע בזמן למרחבים מוגנים. עבור לקויי שמיעה המתקשים לשמוע את האזעקות והתראות צבע אדום, בעיקר בשעות הלילה, זהו עניין של סכנת חיים. לפי נתוני הלמ"ס לשנת 2019 כמחצית מבני הגיל השלישי מתקשים בשמיעה כאשר 13% מהם סובלים מקושי משמעותי או שאינם שומעים כלל.

במטרה לפתור בעיה זו, קבוצת סטודנטיות יזמיות מהמרכז האקדמי לב, פיתחו את feel safe - צמיד אלקטרוני חדשני המשתמש במנגנוני ההתרעה של פיקוד העורף ורוטט בכל פעם שיש אזעקת אמת. הצמיד נועד למעשה להחליף את מכשירי הביפר המיושנים שחולקו בזמנו לאנשים עם מוגבלויות באזור הדרום.  feel safe יהווה גם תחליף לצורך להיות צמודים לטלוויזיה ולרטט של הטלפון הנייד והתפעול שלו פשוט מאוד ואינו דורש התקנה של תוכנה או אפליקציה כלשהי. היתרון של הצמיד הוא הקליטה החזקה שלו, גם במקומות בהם האות הסלולרי חלש, כמו מרחבים מוגנים או מקלטים. הצמיד גם יכול להבחין בין צליל אזעקה וסירנת אמבולנס, כבאית וניידת משטרה בזכות האלגוריתם שלו. הסטודנטית שירה אוחנה מצוות הפיתוח ציינה: "בסבב הלחימה האחרון כבדי השמיעה נאלצו להסתמך על בני המשפחה או שכנים כדי להגיע בזמן למרחב מוגן. התמקדנו במציאת פתרון עבורם בתקווה שבהמשך נוכל לפתח את זה לעוד אוכלוסיות שנמצאות באירוע המוני ולא שומעות טוב. מספיק שלאדם אחד יש את הצמיד והוא יוכל להביא את המסר לכולם". הסטודנטית הוסיפה כי התכנון הוא לפתח בעתיד צמיד רב שימושי, "אפשר יהיה להשתמש בו לשלל אירועים ולאו דווקא אזעקות".

קבוצת feel safe הוקמה במסגרת האקתון הנשים של מרכז היזמות לב-טק במרכז האקדמי לב שנערך זו השנה הרביעית. במשך 45 שעות רצופות הסטודנטיות התמודדו עם אתגרים טכנולוגיים מורכבים, שהציבו בפניהם החברות הגדולות במשק.