המדינה מבהירה: יש לאפשר את גישת הציבור להאסי - באופן מיידי

שנים של מאבק ציבורי להנגשת הנחל שעובר בקיבוץ ניר דוד, קרובות לסיומן, כאשר המדינה הגישה את עמדתה והדגישה: יש ליצור גישה חופשית של הציבור לנחל, אך גם לאפשר שגרת חיים נאותה לחברי הקיבוץ. חבר הכנסת ארבל, ממובילי המאבק ל'חדשות כיפה': "מקווה שבית המשפט יעשה צדק וישחרר את הנחל לכל ארכו"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 31/05/21 09:36 כ בסיון התשפא

המדינה מבהירה: יש לאפשר את גישת הציבור להאסי - באופן מיידי
נחל האסי וקיבוץ ניר דוד. הנחל יונגש לציבור הרחב, צילום: Menachem Lederman/Flash90

סוף לסאגה? המדינה הציגה אתמול (א') את עמדתה לבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה, בנוגע להליך העוסק בגישה לנחל האסי מקיבוץ ניר דוד. לפי ההודעה שהוגשה באמצעות עורכי הדין איתן לדרר, פרקליט מחוז צפון וחנין סמעאן מואיס, נראה כי הקיבוץ יחוייב בהנגשת הנחל והדרך אליו לציבור הרחב.

"לציבור הרחב קיימת זכות גישה אל נחל המהווה מקרקעי ייעוד", נאמר בהודעת המדינה, "גישה זו נגזרת מזכות הקניין של המדינה במקרקעין אלה". במסגרת תשובתה עמדה המדינה על הצורך להבטיח גישה חופשית של הציבור אל הנחל - מצד אחד ומן הצד השני גם על הצורך לאפשר לתושבי הקיבוץ לקיים שגרת חיים נאותה.

בתשובת המדינה צוין כי ראוי לבחון את האפשרויות להנגשת הנחל בדרך שאינה עוברת דרך אזור המגורים בקיבוץ, אך יחד עם זאת, הובהר כי "גם אם הגישה לנחל מחייבת מעבר בשטחי הקיבוץ, הרי שלא ניתן למנוע אותה מהציבור הרחב באופן גורף". 

מפת הקיבוץ והצעת המדינה להנגשת הדרך להאסי

מפת הקיבוץ והצעת המדינה להנגשת הדרך להאסיצילום: פרקליטות המדינה

בשלב ראשון, על מנת להנגיש את הנחל לציבור באופן מיידי, עמדת המדינה היא כי יש לאפשר את הגישה לנחל מהאזור המערבי. עמדת המדינה היא שיש לאפשר, כבר עתה, גישה רגלית לאזור זה של הנחל הכרוכה בהליכה של 500 מטרים לכל היותר. 

יש לציין כי קיימת אפשרות להנגשת הנחל לציבור מאזורים נוספים, באמצעות תכנון, כשהמדינה טוענת כי מהלך כזה צריך להיות מקודם על ידי המועצה האזורית והקיבוץ. 



להורדת הקובץ

אחד ממובילי המאבק חבר הכנסת משה ארבל אמר לחדשות כיפה בתגובה להגשת עמדת המדינה: "אני מברך על עמדת המדינה חרף הזמן הממושך שנדרש לכך, ומקווה כי בית המשפט יעשה צדק ויכריע בהקדם בסוגיה זו וישחרר את הנחל לכל ארכו ממי שסוגר דרכים סטטוטוריות שלא כדין".



מקיבוץ ניר דוד נמסר: בהודעתה של המדינה בנושא נחל האסי כפי שנמסרה היום לבית המשפט המחוזי בחיפה, המדינה חזרה על עמדתה לפיה אין להנגיש את הנחל באזור המגורים בקיבוץ, והציעה פתרון זמני מחוץ לאזורי המגורים ושלא בקרבתם וגם זאת, בהסכמה בין המועצה האזורית והקיבוץ".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן