פוסט קורונה - לאן פנינו מועדות?

רגע אחרי הקורונה, המבצע ברצועת עזה, ורגע לפני החופש הגדול עלינו ליישר את הבורות הכלכליים ולהגיע מוכנים לשנה הבאה

חדשות כיפה תמר מיכלסון 30/05/21 21:18 יט בסיון התשפא

פוסט קורונה - לאן פנינו מועדות?
צילום: shutterstock

לפני פחות משנה זה היה נראה בלתי אפשרי, אבל הנה, בחסדי ה' הגענו לרגע שבו אנחנו עומדים לחזור לחיות כרגיל! השבוע מוסרות כל הגבלות הקורונה. נוכל לחזור להתקהל בלי תווים סגולים או ירוקים, נוכל סוף סוף לראות את הגנים של הילדים שלנו בימים הספורים שנותרו עד סיום שנת הלימודים. כמה ימים אחר כך גם נחזור לנשום בלי מסכות. רק נתפלל שישאר כך!

שמעתי פעם שהגוף שלנו לא יודע להתמודד עם כמה חזיתות של חולי ולכן כשלחולה במחלה קשה יש מחלה אחרת, דלקת גרון למשל, חל שיפור זמני במצבו הכללי ורק אחרי שהדלקת חולפת, המחלה הקשה מרימה ראש.

נראה שגם במדינת ישראל המודל הזה מתקיים לצערנו. הרגע שאחרי הקורונה החזיר את ההתמודדות עם הצרות הכרוניות שלנו, והנה אנחנו אחרי מבצע צבאי נרחב עם אזרחים רבים מכל הגילאים שהיו ועודם בחזית.

גם כלכלית, במים אלה המדינה מפסיקה את התמיכה: מענקים, דמי אבטלה ארוכים ושאר ההטבות. החוקים חוזרים להיות כבימים ימימה וכולנו צריכים להתמודד עם הפערים שנוצרו עקב אבטלה ארוכה. פערים נוצרו גם למי שכן עבד אך נאלץ להיות בבית עם הילדים: בסגרים, בבידודים, וכמובן במבצע שומר החומות: יש מי שמקום העבודה שלו פעל לפנים משורת הדין ושילם גם על מינוס ימי חופשה. המשמעות היא שנצטרך להחזיר אחד מהשניים: או את ימי העבודה, כלומר: לא נוכל לקחת את החופשות הרגילות, שגם ככה אף פעם לא מספיקות, עד שנכסה את מינוס הימים הללו. או להחזיר את הכסף: מי שמסוגל לוותר על סכום מסוים מהכנסתו החודשית אך זקוק לימי חופשה בקרוב, כדאי שישקול לתרגם לכסף את הגרעון בימי חופשה ולהחזיר את הסכום למעסיק, על ידי הפחתה מהתלוש במשך כמה מהחודשים הבאים.
יש מי שמקום העבודה שלו פעל לפי החוק היבש ולא שילם על גרעון ימי חופשה, מה שמתבטא כמובן במשכורות נמוכות יותר, שאולי הביאו בתורן לגרעון גדל בבנק.

כך או כך, מעבר לפינה ממתין לנו החופש הגדול. כמו כל שנה זו תקופה מאתגרת טכנית וכלכלית: ימי חופשה נוספים שנצטרך לקחת כדי להיות עם הילדים, הוצאות על חופשות ובילויים, רכישת הציוד לבית הספר לקראת שנה הבאה, שתגיע השנה יחד עם הוצאות החגים, ועוד.

אם בשנה רגילה יכולנו לשים כסף בצד כדי להגיע לחופש הגדול עם "חסכון חופש", יכולנו לקחת את ימי החופשה שנצברו לנו ולממש אותם בחופש וכך לקבל משכורת רגילה, למרות שהיינו עם הילדים, השנה הכל מורכב יותר, כאמור: אנחנו בגרעון שנגרר לו מהשנה ורבע האחרונות. אז איך ניתן בכל זאת להנות בחופש ולהישאר מאוזנים?

ראשית, להפסיק לקחת את המוכר והידוע כמובן מאליו. גם אם היו לנו הרגלי חופשה שעבדו לנו טוב שנים, אם כרגע אין תקציב, זה הזמן לחשוב ביצירתיות ולמצוא חלופות מהנות אך זולות יותר: חופשות קמפינג (גם הן עלולות להיות יקרות, צריך להשיג ציוד, מקום לינה במחיר מינימלי וכדומה), החלפת דירות עם משפחות שרוצות לבוא לנפוש באזור שלנו ואנחנו נשמח לנפוש באזור שלהן, משפחות שגרות באזורים אטרקטיביים יכולות גם לסבלט את הבית שלהן ואפילו להרוויח קצת כסף בחופש (ובזמן הזה להיות כמה ימים אצל ההורים או בחופשה אחרת שתמומן על ידי ההכנסות מהסבלט).

בילויים לא חייבים לעלות הרבה כסף: כדאי לעקוב אחרי הפרסום של הרשויות המקומיות על הופעות ואטרקציות חינמיות, אפשר ללכת לטייל בטבע או לחוף הים במחיר הדלק בלבד (לא לשכוח להביא אוכל, והרבה, רעבים תמיד בטיולים), לארגן "אירועי תרבות" ביתיים, כמו: חדר בריחה ביתי, ערב מסעדה וכדומה. באופן כללי, אחרי כל כך הרבה ימי סגרים למדנו משהו על להיות בבית עם הילדים. אז נכון, אנחנו לא רוצים לחזור לסגרים, אבל אנחנו יודעים שהם ואנחנו מסוגלים להעביר את הזמן בבית בטוב. אפשר לעשות זאת עם חברים או בני דודים ואז שידרגנו את החוויה וחילקנו את ימי החופשה עם מבוגרים נוספים.

מי שמקבל בקיץ דמי הבראה, כדאי להיזהר מלבזבז אותם. אם אתם מאורגנים עם חסכונות או תקציב מתוכנן להוצאות של החזרה ללימודים והחגים - מעולה, תכננו כיצד להשתמש בדמי ההבראה, כך שכל המשפחה תצא מרוצה ושמחה. אבל אם אין לכם איך לעבור את התקופה הבאה - שימו את הכסף של דמי ההבראה, או לפחות את רובו, בצד ותחזרו ליצירתיות של חופש בזול.
ימי חופשה של ההורים הם נושא כאוב: תמיד לא מספיקים ובטח השנה. זה הזמן להשתמש בקייטנות של החופש הגדול. לעשות קייטנת סבב (להתארגן 5 הורים שכל אחד מפעיל את כל הילדים יום בשבוע ויכול לעבוד עוד 4-5 ימים בשבוע), חברה שלי שילמה באחד החופשים לנערה בת 12 שתהיה עם 3 ילדי גן ותחילת יסודי בחופש. הנערה הרוויחה היטב, נהנתה והיתה יוזמתית ומקסימה, הילדים נהנו עד הגג וההורים שילמו בערך שליש ממה שהיו עולות לה הקייטנות הרגילות (הלא מתוקצבות).

ואם בנוער עסקנו - עודדו את הנוער שלכם להרוויח בחופש, ועדיף על הדרך לעזור לאנשים סביבם: חוגים זולים שבני נוער עושים לילדי יסודי, קייטנות של נערים או נערות במחיר נמוך, עזרה בבית בתשלום ועוד שלל אפשרויות לעבוד ושגם המשלמים יצאו מרווחים.

אז טוב שאנחנו אחרי הקורונה, רק לא נשכח שהיום שאחרי מביא איתו אתגרים כלכליים, מאלץ את כולנו לחשוב היטב על ההרגלים שלנו וליצור חלופות זולות ויצירתיות להוצאות שלנו. האתגר הנוכחי הוא לשמור על איזון כלכלי, לסגור פערים בעבודה ובבנק ובעיקר לחזור לאיזון אישי, משפחתי ולאומי בע"ה!

 

הכותבת תמר מיכלסון - רו''ח ויועצת לכלכלת המשפחה בארגון מקימי.