בעקבות החשיפה בכיפה | מנכ"ל נאמני תורה ועבודה: אפשר ללמוד דבר חיובי אחד בשם מוחמד

דף לימוד שהופץ בקרב החמ"ד כלל אמרות של הנביא מוחמד ועורר את זעם הורי התלמידים | שמואל שטח לחדשות כיפה שחשפה את הפרשה: "יש חוכמה בגויים. אם נביא לילדים שלנו לראות תרבויות אחרות, זה לא יגרום להם יום אחד להתאסלם". הרב צבי קורן: "לכבד את דת האסלאם המאמינה באל אחד – מעשה חיובי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/05/21 16:50 טז בסיון התשפא

בעקבות החשיפה בכיפה | מנכ"ל נאמני תורה ועבודה: אפשר ללמוד דבר חיובי אחד בשם מוחמד
בית ספר יסודי באפרת, צילום: Gershon Elinson/Flash90

במסגרת יום האחדות במערכת החינוך עלה לאתר משרד החינוך דף מקורות בו נכלל ציטוט של נביא האסלאם מוחמד. הדף עלה גם לאתר של החמ"ד, ולאחר זעם ההורים ולחץ על ראש מנהל החמ"ד, שוש נגר, נעשתה בדיקה והדף עם המקור מהאסלאם הוסר, ובמקומו עלה דף אחר אחר ללא אזכורו של מוחמד.

ההורים זעמו והחמ"ד הסירו דף לימוד שכלל ציטוט של מוחמד

בעקבות חשיפת הדברים בחדשות כיפה, הרב צבי קורן, ראש תחום החינוך בתנועת נאמני תורה מסר לחדשות כיפה כי "לכבד את דת האסלאם, שהיא דת שמאמינה באל אחד – זהו מעשה חיובי. טוב להראות לתלמידי החמ"ד שאפשר ללמוד דבר אחד חיובי מדברים המובאים בשם מוחמד, בבחינת "קבל האמת ממי שאמרה". ציטוט אחד שכזה, מספר פעמים בשנה, איננו מעיד על התבוללות או על הכנסת האסלאם לתכנית הלימודים בחמ"ד".

שמואל שטח, מנכ"ל התנועה אמר לנו דברים דומים:  "טוב להראות לתלמידי החמ"ד שאפשר ללמוד דבר אחד חיובי מדברים המובאים בשם מוחמד. ציטוט אחד שכזה, מספר פעמים בשנה, איננו מעיד על התבוללות או על הכנסת האסלאם לתכנית הלימודים בחמ"ד. זו בוודאי לא סיבה להחמיץ את ההזדמנות להיות באחדות, ביום האחדות, יחד עם מערכת החינוך הכללית במדינת ישראל, בלי להבליט את הנבדלות של החמ"ד".

שטח מבין את התנגדות ההורים. "יש אנשים שמתנגדים, אני מביע דעה אידאולוגית שאומרת ההפך. בשביל לחנך נכון את הילדים לתורה ולמצוות נכון יותר שיכירו. מחלוקת לגיטימית. אני חושב שחינוכית עמדתנו נכונה יותר. יש אנשים שיפחדו מזה. אני חושב שהפוך. כולה משפט, יש חוכמה בגויים. אם נביא לילדים שלנו לראות תרבויות אחרות, זה לא יגרום להם יום אחד להתאסלם. ממש לא".

"אם החבר'ה יום אחד בגיל מאוחר יגלו שמוחמד אמר גם דברים טובים זה דווקא יערער אותם מאוד. עדיף בגיל כזה, צעיר, שהם ידעו שלא הכול שחור ולבן. אם מוחמד אמר שתהיה אדם טוב, אדרבה, בוא נראה את זה. אפשר אחרי זה להשוות האם הערבים באמת אנשים טובים או לא טובים. למה לצנזר? אני לא רואה שום ערך חינוכי בזה שאנחנו מביאים תמונה פלקטית לילדים שלנו". 

מה עם החשש להתבוללות שעלה כטענה נגד הציטוט של מוחמד?

"קשקוש", קבע שטח בנחרצות. "אני גר בלוד. אני רואה את האנשים שמתבוללים עם ערבים. זה קשור לבעיות סוציולוגיות ועוד כל מיני אבל אף אחד מהילדים שלנו לא יקרא את מוחמד ומחר יהפוך להיות חכם מוסלמי. זה לא הסיפור. בעיית ההתבוללות שמדברים עליה, היא מתרחשת, אני רואה אותה לצערי, היא קשורה לבעיות של אוכלוסיות מאוד מוחלשות, הקשרים אחרים לגמרי".

בהמשך הבהיר שטח כי "הקשר להתבוללות באמת קשקוש. אני לא מקל ראש לרגע בבעיית ההתבוללות, ממש לא, אבל אין שום קשר. אנחנו לא בדור שאפשר לחסום את הילדים מלראות ידע, הם רואים הכול. לכן, עדיף שאנחנו נתווך להם את העולם. יש במוחמד גם דברים טובים ועדיף שזה יבוא מאיתנו".

בסיום דבריו, ביקר שטח את משרד החינוך והחמ"ד: "זז לא מקרה נקודתי בלבד. זה תמיד קורה בחמ"ד, לוקחים חומרים והם עוברים סוג של גיור. זה מצחיק שביום האחדות יש תכנים לממלכתי ותכנים לממלכתי דתי. אם היו שמים קטע לא צנוע אני מבין, אדרבה, אני מצפה גם מהחילונים שיתפשרו. לפחות ביום האחדות שיהיה לנו משהו מאחד".