הלכה לעולמה הארכיאולוגית שחשפה את המסמך הקדום ביותר בירושלים

דוקטור אילת מזר, ארכיאולוגית באוניברסיטה העברית, ומבכירי חוקרי ירושלים בדור האחרון, הלכה לעולמה בטרם עת. השר לענייני ירושלים: "הממצאים שלה היו חותם להיסטוריה היהודית המופלאה שלנו בירושלים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/05/21 15:34 טו בסיון התשפא

הלכה לעולמה הארכיאולוגית שחשפה את המסמך הקדום ביותר בירושלים
ד"ר מזר עם המדליון , צילום: אוריה תדמור

המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית הודיע אמש (ג') על מותה בטרם עת של דוקטור אילת מזר, חוקרת בכירה במחלקה. מזר ידועה בעקבות חשיפות ארכיאולוגיות חשובות בראשן ביעת חותם של חזקיהו בן אחז מלך יהודה, ומציאת המסמך הכתוב הקדום ביותר שהתגלה אי פעם בירושלים.

מזר נולדה בישראל בשנת 1956, נכדתו של הארכיאולוג פרופסור בנימין מזר. את עבודת הדוקטורט כתבה במכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, על התרבות הפניקית, בעקבות חפירות שערכה באכזיב. במהלך עבודתה אשר התמקדה בעיקר בירושלים חשפה את ארמון דוד וחומת שלמה. 

כאמור, ממצא בולט מחפירותיה מימי הבית הראשון היא טביעת חותם של חזקיהו בן אחז מלך יהודה. אילת מזר פרסמה מעל עשרה ספרים על הארכיאולוגיה של ירושלים ופרסומים אילו מעמידים אותה כגדול חוקרי ירושלים בדור האחרון. בין מחקריה שהתפרסמו בתקשורת ניתן למנות את גילוי החותמת המיוחסת לנביא ישעיהו, חשיפת עשרות מטבעות מהשנה האחרונה למרד הגדול, מציאת שבר של לוח המהווה את המסמך הכתוב הקדום ביותר שהתגלה אי פעם בירושלים, חשיפת קטע באורך 70 מ' ובגובה 6 מ' של חומת ירושלים מן המאה העשירית לפנה"ס ועוד.

גורמים רבים הביעו צער והספידו את הארכיאולוגית, אשר הותירה אחריה בת ושלושה בנים. השר לענייני ירושלים ומורשת, הרב רפי פרץ, מסר: "הצטערתי לשמוע על פטירתה של ד"ר אילת מזר. אילת הייתה ארכיאולוגית בכירה שהקדישה את חייה לחקר המקרא בהר הבית ובעיר דוד. הממצאים שלה היו חותם להיסטוריה היהודית המופלאה שלנו בירושלים".

סגן ראש עיריית ירושלים, אריה קניג, הביע צער על מותה: "ירושלים מזילה דמעה הערב. יהי זכרך ברוך, ידידתי, בת ירושלים, הלוחמת למען זכותנו לחיות, לבנות, לפתח, לחפור ולחשוף את ירושלים. תחסרי לנו מאוד". 

ממנהלת הר הבית נמסר: "מנהלת הר הבית אבלה וכואבת את פטירתה של אילת מזר, הארכיאולוגית המיוחדת, שהייתה מסורה לכל גרגר מהר הבית וסביבתו, ותגליות רבות מימי המקדש נזקפים לזכותה".

חבר הכנסת לשעבר, דוקטור מיכאל בן ארי, ספד לה: "אילת מזר, חוקרת מחוננת, והכי חשוב ציונית, יהי זכרה ברוך, חבל על דאבדין".