פרדס חנה במקום כותל: בשל החשש מאלימות - השבעת הנח"ל הוזזה

בצה"ל חוששים שהאלימות במזרח ירושלים תפגע במשפחות חיילי חטיבת הנח"ל, והחליטו להזיז את ההשבעה המסורתית לאנדרטת החטיבה סמוך לפרדס חנה. בצה"ל דוחים את הטענות: "ההחלטה התקבלה בזמן המבצע, ומפאת קוצר הזמן, לא ניתן היה להעביר את המיקום בשל משאבים מנהלתיים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 25/05/21 21:18 יד בסיון התשפא

פרדס חנה במקום כותל: בשל החשש מאלימות - השבעת הנח"ל הוזזה
חיילי חטיבת הנח"ל. יושבעו בפרדס חנה, צילום: Mendy Hechtman/FLASH90

כבר ימים ספורים שיש שקט במגזר הערבי, אך בצה"ל עדיין חוששים מהמהומות וההתפרעויות שאירעו בשבועות האחרונים בירושלים ובערים המעורבות, והחליטו כי השבעת חיילי חטיבת הנח"ל שהתגייסו בחודש מרץ, לא תתקיים בכותל המערבי אלא בפרדס חנה. כך פורסם ב'כאן חדשות'. 

השבעת חיילי החטיבה הירוקה מתקיימת באופן מסורתי בכותל המערבי בעיר העתיקה בירושלים, כמו ברבות מהחטיבות הלוחמות. אך בשל החשש מאלימות של ערביי מזרח ירושלים כלפי משפחות החיילים שאמורות להגיע להשבעה, הטקס המרגש יתקיים באנדרטת הנח״ל באזור פרדס חנה. 

ההחלטה גררה תגובות זועמות מצד ישראלים רבים שמחו על ההתקפלות וההתנהלות חסרת הביטחון של צבא הגנה לישראל. חבר הכנסת מימינה מתן כהנא אמר: "העברת טקס ההשבעה לחיילי צה''ל מהכותל מעניק רוח גבית לטרור. קורא לצה"ל לבטל את ההחלטה ולהחזיר את ההשבעה לכותל".

הבוקר פורסם בחדשות 13 כי נשיא בין הדין הצבאי לערעורים, אלוף דורון פיילס, הורה לחייליו המשרתים ביפו שלא להסתובב בדרכם אל בית הדין וממנו כשהם לבושים במדים צבאיים. ההוראה ניתנה "כדי לא ליצור עימות עם הערבים שגרים באזור".

תגובת דובר צה״ל לשאלתך: ההחלטה על מיקום קיום טקס ההשבעה התקבלה במהלך מבצע ׳שומר החומות׳ בהתאם להערכת המצב המבצעית. מפאת קוצר הזמן, לא ניתן היה להעביר את מיקום הטקס מרגע סיום המבצע בשל משאבים מנהלתיים. הטקס יתבצע באופן ראוי אשר מכבד את מעמד זה ככלל טקסי סיום ההכשרות בצה״ל.