גרים בקו העימות? אלה התנאים שלכם בעבודה

הנחיות פיקוד העורף קובעות כי ניתן להגיע לעבודה באזורי קו העימות רק אם יש שם מרחב מוגן זמין. אך מה אפשר לעשות במידה והילדים נשארו בבית? ומה קובע החוק בנוגע למקומות עבודה חיוניים? כל הפרטים

חדשות כיפה עו"ד רן קונפינו ועו"ד בינו טואף. 13/05/21 14:31 ב בסיון התשפא

גרים בקו העימות? אלה התנאים שלכם בעבודה
צילום: Tomer Neuberg/Flash90

כרגע, אין הנחיה או תקנה שתפצה על אובדן ימי העבודה. למעשה, נכון להיום טרם תוקנו תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (הוראת שעה) המסדירות את תשלום ימי העבודה המוחסרים בשל מצב החירום. כך שאם נעדרתם ממקום העבודה, נכון לעכשיו זה על חשבונכם והמעסיק לא ייצטרך לשלם לכם על הימים בהם לא תגיעו.

אם ילדיכם לא לומדים, או שאין לכם מרחב מוגן במקום העבודה או שאתם פשוט חוששים להגיע לעבודה, תוכלו לקחת יום חופש אם יש לכם ימים כאלה אבל קחו בחשבון שכרגע זה עליכם.

נסכם כי תמיד ניתן לנכות מימיי חופשה אם אלה קיימים לזכותכם אך כרגע לא יינתן פיצוי מאת המדינה.

אם תמשך ההסלמה במצב הבטחוני, סביר מאוד להניח שתצא הוראת שעה המסדירה את התשלום לימים שבהם לא הגעתם לעבודה ואתם תקבלו על כך שכר מהמדינה באמצעות המעסיק לאחר חתימה על הסכם קיבוצי ואולי אף צו הרחבה תואם.

חשוב שתדעו כי במקרים קודמים של מערכה צבאית, תיקון התקנות והתשלום בגין ימים אלה נעשו בדיעבד והתשלום בוצע רטרואקטיבית מתחילת הלחימה.

בינתיים קצת סדר לגבי מה מותר ומה אסור:

  • מקום העבודה שלכם לא ממוגן? תדעו כי חל איסור לחייב עובד להגיע למקום עבודה אשר אינו ממוגן כנדרש ואינו עומד בהנחיות פיקוד העורף. במידה ועובד נעדר מעבודתו עקב הוראות מפורשות של פיקוד העורף ומעבידו ימסור לו הודעת פיטורין עקב אי התייצבות ממושכת ללא אישורו, בית הדין לעבודה יהיה רשאי לבטל הודעה שכזו. כלומר פוטרתם? אתם יכולים לערער על ההחלטה וסיכוי גבוה שהיא תתקבל.
     
  • הילדים בבית בלי מסגרות? אתם יכולים להישאר בבית. אין לחייב עובד להגיע באם הוא נצרך לשהות עם ילדיו שלהם אין מסגרות לימודים. חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו-2006, אוסר על פיטוריו של עובד שנעדר מעבודה לצורך השגחה על ילדו (עד גיל 14) עקב סגירה של מוסד חינוך, בתנאי שההורה השני לא נעדר מעבודתו באותו זמן לאותו צורך.
     
  • על המעסיק שלכם חלה החובה לדאוג לתקינותם של מרחבים מוגנים כנדרש ולפי תקנות פיקוד העורף. אם פיקוד העורף אמר להישאר בבית ולא לעזוב את המרחב המוגן, הישארו בבית ואל תלכו לעבודה.

על פי חוק, עובדים המוגדרים כנותני שירות חיוניים, מחויבים להופיע במקום עבודתם כרגיל, תחת ההגדרה משק לשעת חירום.

בין המפעלים החיוניים נמצאים: בתי חולים, בתי מרקחת וספקי שרותי החירום, עובדי חברת החשמל, תחנות כוח, בתי הזיקוק ומתקני ההתפלה, כמו כן נכללים כחיוניים גם עובדי התעשייה הביטחונית, עובדי תחבורה ציבורית, עובדי הנמלים וגם המועסקים במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות.

עובדים אשר לא יתייצבו בעבודה, על אף שמקום עבודתם הוגדר כחיוני על ידי פיקוד העורף, לא יהיו זכאים לשכרם מכיוון שאי התייצבות מהווה עבירה על החוק.

 

מוגש מטעם המחלקה המשפטית בהסתדרות הלאומית.